Podatak da je predsednik Srbije za mesec i po dana punih 18,5 sati "proveo" u dnevnicima televizija sa nacionalnom frekvencijom, dok je šest stranaka opozicije zajedno dobilo svega tri sata i 22 minuta, govori samo jedno - Aleksandar Vučić ove stanice koristi kao svoju propagandnu mašinu. I niko ga u tome ne sprečava, a ponajmanje REM.
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je u periodu od 15. marta do 30. aprila u dnevnicima televizija sa nacionalnom frekvencijom bio zastupljen ukupno 18 sati i 35 minuta. Što znači svaki dan u proseku oko 25 minuta. Sa druge strane šest opozicionih stranaka (SSP, DS, Narodna stranka, SDS, Dveri i PSG) ukupno je dobilo tri sata i 22 minuta. To pokazuju najnoviji rezultati monitoringa Biroa za društvena istraživanja.
Kad je reč o javnom servisu, Vučić je u Dnevniku RTS bio dva sata i devet minuta, bez sekunde kritike. Pomenute opozicione stranke dobile su četiri minuta i 25 sekundi. Zajedno. To znači šest sekundi dnevno, odnosno manje od sekunde za svaku od pomenutih stranaka.
Izvršni direktor BIRODI Zoran Gavrilović je komentarišući najnovije rezultate njihovog monitoringa za Nova.rs rekao da ovo treba da ispita REM.
„Šta da kažem, a da podaci to ne govore. Ovo treba da istraži REM i da utvrdi da li RTS krši član 47. Zakona o elektronskim medijima, koji garantuje istinito, blagovremeno i objektivno informisanje. Odnosno, da li građani Srbije shodno članu 51. Ustava Srbije mogu da ostvare pravo na slobodno informisanje“, rekao je Gavrilović.
Da li ovi podaci upućuju baš na to, da se ovakvim izveštavanjem televizija sa nacionalnom frekvencijom narušava pravo građana Srbije na slobodno informisanje i jesu li ove stanice, sa izuzetkom N1, propagandno oružje Aleksandra Vučića i SNS?
Novinarstvo ili EPP
Kako objašnjava Zoran Gavrilović, mediji svojim načinom izveštavanja stvaraju propagandu.
„Kad je tonalitet izveštavanja 90 i više odsto pozitivan, onda to više nije novinarstvo, već reklama ili EPP. Jer, toliki procenat pozitivnog ima samo u reklami za određeni proizvod“, kaže Gavrilović i dodaje:
„Činjenica je da na televiziji Pink Vučić dominantan i da je baš na ovoj televiziji 50 do 60 odsto vremena koje Vučić zauzima na svim ispitanim televizijama. I to prepozitivno predstavljen. I to je tema za državne institucije da li to ima veze sa tim zašto se vlasniku Pinka i njegovim firmama odlaže plaćanje obaveza prema državi“.
Kad je o Pinku reč, on ima još jednu ulogu pored predstavljanja predsednika u pozitivnom svetlu.
„Na Pinku opozicija ima više vremena nego na ostalim televizijama, ali za predstavljanje u negativnom tonu. I to je model koji je zastupljen na Pinku od 2016. godine, a preuzimaju ga polako i televizije B92 i TV Prva, čiji je jedan od suvlasnika u vrhu Srpske napredne stranke. Što se može tumačiti tako da su ove televizije u funkciji predsednika stranke. I to je opet tema za REM“, zaključuje Gavrilović.
REM: Istražujemo samo u predizborno vreme
Članica Saveta REM Višnja Aranđelović, pak, kaže da ne može da komenatriše rezultate ovih istraživanja i poziva se na emisiju „Reč na reč“ u kojoj je predstavnicima opozicije omogućeno da govore na RTS, ali u formatu strogo merenog vremena.
„Ne mogu da komentarišem rezultate istraživanja kojim ne znam uzorak ni metodologiju. Možda je BIRODI vršio samo monitoring Dnevnika, ne uzimajući u obzir druge emisije poput “Reč na reč”?“, kaže Aranđelović.
Na pitanje da li REM radi slična istraživanja i kakvi su njihovi rezultati kaže:
„REM se služi svojom metodologijom, veoma iscrpnom, ali istraživanja radi samo u predizborno vreme. No, ovo svakako treba proveriti, pa će Savet postaviti ova pitanja predstavnicima javnih servisa i nacionalnih televizija i o tome obavestiti javnost“, kaže ona.
Posledni podaci BIROD-ija nisu novina.
Istraživanje za period od 1. decembra 2020. do 15. aprila 2021. pokazalo je da je Aleksandar Vučić čak više od 41 sata bio zastupljen u informativnim emisijama televizija sa nacionalnim frekvencijama.
Mesečno, u proseku 20 sati. Poslednji podaci pokazuju da je trend nastavljen. Da predsednik ne propušta niti prepušta niti sekundu javnog prostora u medijima.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare