Između srdačnih susreta predsednika Francuske i Srbije, Aleksandra Vučića i Emanuela Makrona, prijateljstvo i dobre reči dve strane dobijaju i svoju praktičnu primenu. Tokom posete Parizu čuli smo od predsednika Vučića da je Srbija zainteresovana za kupovinu 12 lovaca aviona "rafal", dok je Vlada Srbije usvojila memorandum o strateškom partnerstvu o nuklearnoj energiji i gradnju nuklearnih elektrana s Francuzima. Srbija će na to potrošiti milijarde, a do sada je Francuzima poverena izgradnja metroa, upravljanje aerodromom "Nikola Tesla" i deponijom "Vinča". Niz će, po svemu sudeći, biti nastavljen u periodu pred nama.
Nije tajna da predsednik Srbije Aleksandar Vučić voli da bude u društvu francuskog kolege Emanuela Makrona. U dvodnevnoj poseti Parizu Vučić je to i potvrdio izjavom da su tri sata bili sami i razgovarali o brojnim temana.
Šta je sve bio predmet razgovora najverovatnije nikada nećemo saznati, ali izjave za medije bile su dovoljan kompas da se orijentišemo kakvi „vetrovi duvaju“.
Naime, prvo je Makron spomenuo da se očekuje epilog Banjske, dok je Vučić govorio da će Francusku vrlo brzo reagovati oko Zajednice srpskih opština i pozicijom u razgovorima sa Prištinom.
Osim razgovora o politici, čuli smo i nešto i o ekonomiji. Dogovoreno je da će francuske firmi nastaviti da ulažu i da će zaposliti mnogo više od 11.000 ljudi koliko u ovom trenutku imaju. Nova vest je da će ulagati i u nuklearnu energiju.
Vučić je isporučio spisak želja u kojima vidi saradnju naše države sa francuskim firmama, što nije prvi put da se dešava, naprotiv.
Kroz godine od kada je SNS na vlasti, francuske firme postale su bitne za razvoj i gradnju infrastrukture, ali i potrošnje državnog budžeta.
Tako je 2019. godine francuska kompanija „Vansi erports Srbije“ preuzela upravljanje beogradskim aerodromom „Nikola Tesla“ i započela koncesiju od 25 godina.
Na svečanoj proslavi povodom nove akvizicije francuske firme tada su prisustvovali bivša premijerka Ana Brnabić, nekadašnji ministri Zorana Mihajlović, Aleksandar Antić i Zoran Đorđević.
Vansi je ponudio da uloži u aerodrom 1,46 milijardi evra, a u ta ulaganja spadaju jednokratna naknada, minimalne godišnje koncesione naknade i kapitalna ulaganja.
Francuske firme će svoje bogatstvo uvećavati i kroz gradnju beogradskog metroa. U januaru 2021. godine ministar Siniša Mali potpisao je sa kineskim i francuskim partnerima Memorandum o razumavanju o izgradnji beogradskog metroa.
Siniša Mali je rekao da će francuski partneri raditi isporuku vozova i elektromašinskih podsistema, odnosno opremu metroa, dok će kineska kompanija „Power China“ izvoditi građevinske radove.
„Preliminarna analiza pokazala je da će obe linije metroa koštati 4,4 milijarde evra“, rekao je Mali.
Ovoj saradnji prethodio je susret Vučića i Makrona u julu 2019. godine, kada je potpisana Izjava o namerama o projektu beogradskog metroa između vlada Srbije i Francuske.
Sporazum o donaciji potpisan je 12. maja 2020. Ovim dokumentom u koji je RSE imao uvid predviđeno je da Francuska finansira izradu tehničke i ostale dokumentacije za izgradnju beogradskog metroa u maksimalnom iznosu od 8,3 miliona evra.
Očigledno je 2021. godina bila zlatna za francuski biznis u Srbiji. Tada je firma “Veolia” preuzela upravljanje deponijom Vinča.
Jop 29. septembra 2017. tadašnji gradonačelnik Beograda Siniša Mali i predstavnici konzorcijuma, koji je predvodila francuska kompanija SUEZ, potpisali ugovor o javno-privatnom partnerstvu za izgradnju postrojenja za preradu komunalnog otpada i sređivanje deponije Vinča.
Investicija je vredna oko 300 miliona evra, a ugovor je na 25 godina.
Sagovornik Nove Boško Jakšić kaže da je Vučić pronašao novog najboljeg prijatelja, ali da Francuska ima svoje interese koje će realizovati kroz ugovore vredne milijarde evra.
“Visoka politika se zasniva na interesima. Francuska pokazuje miks između privatnih ambicija predsednika Makrona koji odavno želi da predstavi sebe kao lidera EU i ambicija Francuske da bude ekonomski prisutnija na Zapadnom Balkanu. Taj proces je otvoren zatvaranjem nemačkih vrata. Vučić je izabrao Makrona kao svog najpouzdanijeg partnera na evropskom putu, a Francuska to vrlo vešto koristi kroz silne ugovore vredne milijarde evra”, pojašnjava Jakšić.
I analitičar nema dilemu da ovim želi da se smanji pritisak na Srbije i uzima primer kupovine helikoptera i aviona od Pariza.
“Time Vučić širi svoj manevarski prostor koji mu se zvog Kosova stalno sužava”, zaključuje Jakšić.
BONUS VIDEO: Vučić u Parizu: Veoma smo blizu dogovora o nabavci aviona `Rafal`
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare