Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

Političke partije potrošile su na desetine hiljada evra u Novom Sadu na tradicionalno jedan od najznačajnijih vidova oglašavanja u kampanji - na bilborde, što se nekima isplatilo, ali drugima uopšte nije jer nisu ni došli blizu cenzusa.

Koliko su partije potrošile na lokalu za ovogodišnju kampanju pokazuje nova analiza organizacije Transparentnost Srbija koja obuhvata kampanju na sva tri nivoa, u najvećim gradovima.

Ono što je zanimljivo kada je reč o ovoj kampanji je činjenica da je ista počela u martu, ali je potom prekinuta zbog epidemije virusa korona. S obzirom na to da je kampanja nastavljena poslednjih dana maja i trajala svega mesec i po, bilo je za očekivati da će troškovi kampanje biti niži od ranije planiranih, zaključuju u ovoj organizaciji.

Portal 021.rs piše da ono po čemu je Novi Sad bio specifičan je činjenica da su se, uporedo sa parlamentarnim, održavali lokalni i pokrajinski izbori, što je od partija u izbornoj trci zahtevalo podelu političkih poruka i pažljivo targetiranje, ukoliko im je to bilo u interesu.

U Novom Sadu je bilbord kampanju za parlamentarne izbore radilo sedam od ukupno 21 izborne liste, dok su samo tri liste targetirale lokal i dve liste Pokrajinu.

Lokalne poruke za nivo Novog Sada slali su Sasvim druga priča, Ujedinjena demokratska stranka-Vojvođanski front i Pokret slobodnih građana (u nekoj vrsti lokalne koalicije/podrške Sasvim drugoj priči), a na pokrajinskom nivou su to bili UDS-Vojvođanski front i Pokret slobodnih građana.

Ono što je Transparentnost Srbija notirala kao zanimljivost je odsustvo bilbord kampanje kod dve partije koje su prešle cenzus na parlamentarnim izborima, a to su koalicija SPS-JS i SPAS Aleksandra Šapića.

Na uzorku od 200 bilbord mesta u gradu, a uzimajući u obzir zvanične cene oglašavanja kod vlasnika bilbord lokacija, procenjeno je da su partije za ovaj vid izbornog oglašavanja potrošile oko 52.000 evra za republičke, oko 32.600 evra za lokalne izbore i oko 12.200 evra na pokrajinske izbore.

Period analize je bio tri izborne nedelje i postizborna nedelja, kad je uočeno da se većina političkih bilborda polako uklanja u korist komercijalnih kampanja – ali ne i kada je u pitanju Srpska napredna stranka, koja se preko bilborda zahvaljivala biračima za glasove.

„Procena troškova za ceo grad je data na osnovu procene da je ukupan broj bilbord mesta u gradu oko 560. Krajnji troškovi ove vrste oglašavanja su nešto veći, kada se uzmu u obzir i troškovi osmišljavanja bilbord kampanje i štampanja bilborda“, poručuju u organizaciji Transparentnost Srbija.

Kako je objavio 021.rs, zastupljenost političkih bilborda u odnosu na ukupan broj bilborda u gradu bila je najveća tokom poslednje izborne nedelje, kad su političke poruke zauzimale čak oko 42 odsto svih bilbord mesta, pokazala je analiza sa terena.

Kako je notirala Transparentnost Srbija, na samom početku kampanje su bilbordi UDS-Vojvođanski front ubedljivo dominirali po Novom Sadu. Na bliskom drugom mestu bila je Sasvim druga priča, što je ukazivalo na to da ove partije ozbiljno pretenduju na cenzus i poziciju u parlamentu. SNS je tokom prve nedelje „mirovala“ sa bilbordima, da bi se u drugoj nedelji pojavila prva „tura“ SNS bilborda i City light panela.

SNS svoju političku prisutnost na bilbordima pojačava tokom druge i naročito u trećoj nedelji oglašavanja, kad ima više od 40 odsto svih političkih bilborda. Gotovo podjednaku zastupljenost imali su UDS-Vojvođanski front i Sasvim druga priča, dok su prisutni bili i PSG, Metla, POKS, SVM i Narodni blok.

„Dok je ukupna vrednost kampanje u prvoj junskoj nedelji bila oko 17 hiljada evra, u drugoj nedelji je ona iznosila više od 37 hiljada, da bi u nedelji pred izbore za ove namene bilo utrošeno blizu 40 hiljada evra“, napominje Transparentnost Srbija u svom izveštaju o bilbord kampanji.

Procena ove organizacije je da je lista SNS na zakup bilbord mesta u Novom Sadu potrošila 34.000 evra, dok su liste UDS-Vojvođanski front i Sasvim druga priča potrošile po 24.000 evra. Inače, Transparentnost Srbija je 2016. godine procenila da je ukupna vrednost ovog oglašavanja u tri najveća grada – Beograd, Novi Sad i Niš, bila 563.000 evra.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar