Aleksandar Vučić Foto:Amir Hamzagić/Nova.rs

Kampanju za parlamentarne, pokrajinske i lokalne izbore u 65 od ukupno 170 opština, gradova i gradskih opština održane 17. decembra obeležila je potpuna dominacija Srpske napredne stranke i naročito njenog doskorašnjeg predsednika Aleksandra Vučića, navodi se u monitoringu organizacije Transparentnost Srbija.

Kako se dodaje, ime Aleksandra Vučića nosile su liste stranaka okupljenih oko SNS na svim nivoima. Funkcionerska kampanja Aleksandar Vučić je na stranačkim skupovima nastupao kao predsednik Srbije, a ponekad je predstavljan kao „predsednik Srbije i član SNS“, piše N1.

„U svojstvu predsednika tokom kampanje imao je 14 promotivnih aktivnosti – dvostruko više nego u istom, neizbornom periodu, prethodne godine, kao i niz drugih akltivnosti koje su imale promotivni karakter“, ističe se u izveštaju Transparentnosti.

Vučić je, prema evidenciji ove organizacije, imao u kampanji 19 televizijskih gostovanja ili direktnih uključenja (dužih od 10 minuta) u centralne informativne emisije u svojstvu predsednika Srbije i jedno (na RTS-u) u kome je formalno predstavljao listu.

Gostovanja u najgledanijim terminima komercijalnih TV stanica sa nacionalnom pokrivenošću u svojstvu predsednika Srbije, kako se dodaje, koristio je za promociju liste čiji je nosilac, napade na opoziciju, ali je istovremeno govorio i o poslovima iz nadležnosti predsednika i Vlade Srbije.

„Izdvaja se ’emisija’ nazvana po sloganu liste ‘Srbija ne sme da stane’, u kojoj su pored Vučića gosti bili i drugi funkcioneri sa liste oko SNS, u trajanju od 111 minuta, emitovana na TV Pink u četvrtak, 14. decembra uveče, pred početak izborne tišine. Emisija je imala sve karakteristike promotivnog programa, ali nije nosila oznaku zakupljenog termina“, napominju iz Transparentnosti.

SNS je, ističe se, dominirala i u terminima namenjenim za plaćenu promociju, s obzirom na to da je za oglašavanje, samo na TV stanicama potrošila četiri puta više novca nego sve ostale liste i stranke zajedno – 7,3 od ukupno 8,9 miliona evra, u slučaju da je ostvaren maksimalan popust u skladu sa objavljenim cenovnicima.

„Lista oko SNS-a imala je zbirno najviše prostora i u terminima određenim za ravopravno predstavljanje svih učesnika na izborima u okviru centralnih informativnih emisija pet TV stanica koje su bile obuhvaćene monitoringom. To je, međutim, bila samo dodatna promocija u poređenju sa vremenom dobijenim u vestima koje su se bavile aktivnostima (stvarnim redovnim ili promotivnim) javnih funkcionera koje gledaoci/birači identiifkuju sa izbornom listom SNS“, ocenjuje se u monitoringu Transparentnosti.

Prilozi o aktivnostima predsednika Srbije i doskorašnjeg predsednika SNS-a, čije ime nosi lista okupljena oko naprednjaka, Aleksandar Vučića, trajali su 5.121 sekundu (1h 25min 21s) u dnevnicima pet posmatranih TV stanica u tri dana izborne kampanje – 23. novembra, 7. i 13. decembra.

„Ako se na to doda 2.981 sekunda o aktivnostima republičkih i gradskih funkcionera iz partija sa liste “Aleksandar Vučić – Zajedno možemo sve“ i 2.392 sekunde za tu listu u „izbornim blokovima“ dobija se zbir od 9.150 sekundi (2h 32 min 30 s). To je dvostruko više nego što su u izbornim blokovima dobile sve ostale liste zajedno (4.487 sekundi), uključujući i one koje su bile u vladajućoj koaliciji“, napominje se u izveštaju.

Dodaje se i da treba uzeti u obzir da je najveća opoziciona lista imala i 441 sekundu „antikampanje“, odnosno predstavljanje u negativnom tonu na dve posmatrane TV stanice (Pink i Studio B), dok je vladajuća imala 278 negativno intonirane sekunde na jednoj TV stanici (N1).

Zabeleženo je i nekoliko priloga u kojima se nisu pojavljivali državni (ili gradski) funkcioneri ili stranački predstavnici, ali su imali jak promotivni, odnosno propagandni, efekat. Reč je o prilozima u kojima sagovornici, građani, hvale Vladu i predsednika Srbije.

„Ove ‘negativne’ sekunde kao i pohvale nisu uračunate u zbir vremena koje su dobile izborne liste. Nijedna posmatrana TV stanica nije imala izborne tematske blokove u kojima bi predstavljala učesnike na izborima, odnosno njihove programske ili predizborne stavove o pojedinim važnim pitanjima. Većina TV stanica emitovala je u većini slučajeva snimke sa skupova ili izjave predstavnika stranaka“, ističu u Transparentnosti.

Vučić i SNS su suvereno vladali i naslovnim stranicama dnevnih listova.

Transparentnost Srbija navodi da za 46 dana, od izdanja dan po raspisivanju izbora (2. novembar), do izdanja objavljenih na dan izbora (17. decembra), Vučić se na naslovnim stranicama pojavio 279 puta. Od toga 85 odsto u pozitivnom tonu.

„Vučić se pojavljivao na naslovnim stranicama i tokom izborne tišine, a posebno je bizarna bila vest na naslovnoj stranici tabloida ‘Srpski telegraf’ naslovljena ‘Naša zemlja krupnim koracima ulazi u budućnost – U Srbiju stiže 10 puta moćniji superkompjuter’ bila ilustrovana fotografijom Aleksandra Vučića“, ističu iz Transparentnosti kao primer.

Prema oceni TS, i pored svega navedenog, ključni element ove kampanje bila su vanredna socijalna davanja i podela novca pojedinim kategorijama građana (penzioneri, srednjoškolci, studenti, osobe koje primaju socijanu pomoć, majke, onosno deca do 16 godina, dementni, slepi, teško bolesni, zaposleni u najvećem državnom preduzeću Elektroprivredi Srbije i preduzeću Pro TENT), u iznosu oko 400 miliona evra.

„Najavama ovih isplata, njihovim komentarisanjem i izjavama, saopštenjiama i vestima o njihovoj realizaciji ostvareno je dodatno medijsko prisustvo, ali je ipak najveći uticaj ostvaren samim isplatama, koje je TS okkarakterisala ko svojevrsnu kupovinu glasova. Ovakva zloupotreba javnih resursa zakonom je zabranjena u dve zemlje regiona (Severna Makedonija i Crna Gora), a za uvođenje istovetnog ograničenja u propise u Srbiji TS se zalaže već nekoliko izbornih ciklusa“, ocenjuje se u monitoringu.

***
BONUS VIDEO – Epilog izbora: Dok vlast pomera rokove, opozicija prolongira odluku – šta će uraditi sa mandatima

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar