Član Nadzornog odbora za izbornu kampanju Slobodan Prvanović predložio je kolegama iz tog skupštinskog tela da reaguju povodom toga što neke izborne liste ne mogu da dobiju opštinske sale za svoje predstavljanje građanima, kao i da usvoje stav o funkcionerskoj kampanji.
Prvanović je podsetio da su se u medijima pojavile informacije da su se neke izborne liste našle u situaciji da građanima ne mogu da se predstave u prostorijama opština.
Кako opštinske prostorije i resursi ne mogu da budu na usluzi samo jednoj političkoj opciji, nego svim opcijama i to na ravnopravnoj osnovi, smatram da moramo da reagujemo u pravcu obezbeđivanja regularnosti izbora i u ovom pogledu, poručio je Prvanović, prenosi N1.
Izborna lista koja se prva obratila opštini po pitanju rezervacije termina za promociju u opštinskoj sali, prema rečima Prvanovića, može, eventualno, da dobije samo tu mogućnost da prva bira koji termin hoće, ali je nedopustivo da može da rezerviše sve termine.
„Verujem da ćete se složiti da mi moramo da se borimo protiv jagme, ili bilo kog drugog vida primitivizma, ukoliko se oni pojave u okviru predizborne kampanje“, poručio je.
Prvanović je predložio i da se formira lista institucija i organizacija koje će Nadzorni odbor pozvati na svoje sastanke.
„Da ne bi bilo zabune, ja smatram da mi svim institucijama i organizacijama koje se bave izbornom kampanjom i izborima generalno treba da uputimo otvoreni poziv u smislu da mogu da dođu na svaki naš sastanak kao posmatrači. Naravno, kada bismo mi kao Odbor imali potrebu da sa nekom partikularnom institucijom ili organizacijom razmotrimo neko pitanje od značaja, mi bismo se onda njima obratili sa konkretnim pozivom na razgovor“, objasnio je Prvanović.
Kolegama iz Nadzornog odbora je predložio i da donesu odluku da traže da skupštinska administracija otvori posebnu imejl adresu na koju bi građani mogli da nam šalju primedbe na regularnost izbornog procesa.
„Mislim da bi postojanje mogućnosti da se primedba pošalje elektronski olakšala građanima sam proces prijavljivanja neregularnosti. Nakon toga, mogli bismo da zamolimo medije da besplatno emituju obaveštenje građanima na koju adresu lako mogu da dostave sve svoje primedbe“, naveo je.
Na kraju je predložio da Odbor usvoji tekst o funkcionerskoj kampanji koji je on sastavio u vidu stava, tako da bi Odbor, kada ga usvoji, mogao da ga koristi kao osnovu u postupku prosuđivanja da li je neki konkretni događaj funkcionerska kampanja ili nije.
„Pored toga, ovaj dokument bi mogli da pošaljemo svim ‘funkcionerima’ kako bi ih blagovremeno upoznali sa time u kojoj optici ćemo mi posmatrati njihova postupanja i nastupanja, što mislim da bilo fer prema njima, a moglo bi da ima i odvraćajući efekat u smislu da ih usmeri ka tome da odustanu od zloupotrebe položaja“, poručio je.
Tekst Slobodana Prvanovića prenosimo u celini:
U skladu sa Zakonom o izboru narodnih poslanika, Nadzorni odbor za izbornu kampanju donosi stav o definisanju funkcionerske kampanje i postupanju elektronskih medija (televizija i radija), medija (štampanih i internet izdanja), nadležnih organa i institucija i samog Nadzonog odbora u slučaju postojanja iste.
Pod funkcionerskom kampanjom smatra se svaka zloupotreba državne funkcije, položaja u nekom telu ili instituciji, kao i pratećih resursa, učinjena od strane službenog lica, definisanog Članom 112 Кrivičnog zakonika, a u cilju ostvarivanja nekog političkog cilja, kako pozitivnog (afirmativnog) u korist određene političke opcije (političke stranke, koalicije ili izborne liste) tako i negativnog (štetnog) za neku konkurentsku političku opciju. Pod zloupotrebom se smatra političko
agitovanje putem medija, preko sredstava javnog obaveštavanja ili putem masovnog i neselektivnog slanja pisanih, glasovnih ili video poruka ukoliko se to, makar implicitno, radi u svojstvu službenog lica, odnosno ukoliko nije nedvosmisleno jasno naznačeno da se agitovanje ne vrši sa pozicije službenog lica.
Svi nosioci državnih funkcija i službena lica dužna su da delaju na dobrobit svih građana, što neizostavno podrazumeva nedriskiminatorski pristup prema svim akterima u izbornom procesu. Кršenje ovog principa ravnopravnosti mora se smatrati nedopuštenim uticajem na slobodu izbora koja je građanima Republike Srbije garantovana Ustavom. Postupci ove vrste mogu, u svom krajnjem ishodu, da dovedu do toga da izborni proces bude okvalifikovan kao neregularan i zato se prema funkcionerskoj kampanji mora imati nulti stepen tolerancije jer predstavlja svojevrsno podrivanje stabilnosti države. Nadzorni odbor smatra da Republičko javno tužilaštvo i Agencija za sprečavanje korupcije treba da tretiraju funkcionersku kampanju shodno Članu 128 i Članu 359 Кrivičnog zakonika. Od Javnih medijskih servisa, drugih elektronskih i ostalih medija i glasila, Odbor zahteva da ne omogućavaju narušavanje regularnosti izbora time što bi prenebregli činjenicu da se funkcionerskom kampanjom krše zakoni. Od svih ovih medija se traži da o aktivnostima službenih lica obaveštavaju građane samo ukoliko su one u skladu sa njihovim zakonskim ovlašćenjima i ukoliko nemaju političku konotaciju. Ukoliko Javni medijski servisi ili drugi mediji budu tolerisali funkcionersku kampanju, tretirali je kao da je u pitanju redovna aktivnost državnog funkcionera koja je usklađena sa zakonom, izmišljali razloge i lažirali povode za pravljenje specijalnih emisija, pravljenje privilegovanih i ekskluzivnih intervjua, prikaza, reportaža i slično, a kakvi formati jednake dužine u istim terminima i mestima nisu obezbeđeni i drugim učesnicima izbornog procesa koji imaju iste ili slične pozicije ili uloge u drugim strankama, a koji na bilo koji način mogu da naruše princip ravnopravnosti aktera u izbornom procesu, Nadzorni odbor će o tome obavesti Regulatorno telo za elektronske medije, Rebuličku izbornu komisiju i Vrhovno javno tužilaštvo i zahtevaće hitno sankcionisanje u skladu sa zakonom.
Nadležnosti Predsednika republike pobrojane su u Ustavu, a svako prekoračenje ovih nadležnosti predstavlja krivično delo samo po sebi. Eventualna funkcionerska kampanja nosioca ove državne funkcije predstavljala bi dodatno neprihvatljivo kršenje zakona, a zbog svog manipulativnog karaktera i imanentnog koristoljublja. Ministri u Vladi se,
za vreme izborne kampanje, nalaze u takozvanom tehničkom mandatu, što znači da svoje poslove obavljaju u meri koja obezbeđuje nesmetano funkcionisanje države, a slično važi i za čelnike lokalnih samouprava u toku izborne kampanje. Кako funkcionisanje države ne zavisi od samopromocije službenih lica, svaka vrsta ličnog promovisanja, a naravno
i direktne političke agitacije, od strane službenih lica u vreme trajanja izborne kampanje biće smatrana funkcionerskom kampanjom.
Nosioci državnih funkcija, kao i svi građani Republike Srbije, imaju pravo na političko angažovanje i slobodno iznošenje političkih stavova, ali van službenih prostorija organa kojima rukovode ili pripadaju i bez korišćenja resursa koji im na osnovu položaja pripadaju, odnosno u okvirima političkih stranaka i na skupovima koje političke stranke organizuju. Tada mediji mogu da izveštavaju o njihovim političkim stavovima kao što to rade u slučaju svih ostalih aktera u političkom životu Srbije, a to znači u okvirima onih predizbornih termina ili prostora koji su adekvatnoj stranci ili kandidatu pripali u skladu sa principom ravnopravne zastupljenosti. Nosioci državnih funkcija mogu učestvovati u politikim debatama, diskusijama, sučeljavanjima i drugim forumima političkog karaktera kao bilo koji drugi akter izbornog
procesa, pri čemu mora da bude nedvosmisleno jasno da tada ne nastupaju kao službena lica već kao neki od učesnika u političkom životu Srbije. Nosioci državnih funkcija mogu davati političke izjave ili intervjue medijima, pri čemu mediji moraju obezbediti jednako vreme ili prostor i drugim akterima političkog života jednake ili slične pozicije u drugim
političkim organizacijama.
Pri donošenju suda o regularnosti izborne kampanje Nadzorni odbor će posebno ceniti postojanje i efekte funkcionerske kampanje, a što će činiti neizostavni deo završnog izveštaja o radu.