Zbog epidemije koronavirusa i mera koje su i dalje na snazi, učesnici na izborima kampanju će svesti na TV gostovanja, oglašavanja po bilbordima i društvenim mrežama i zakupe termina na televizijama, što će biti i njihov najveći trošak. Predstavnici manjih stranaka i koalicija u razgovoru za Nova.rs navode da će imati skromnu kampanju, uglavnom finansiranu novcem iz budžeta, iz koga će, kako sada stvari stoje, pre izbora dobiti oko 100.000 evra. Izvesno je da će na daleko veći iznos iz državne kase moći da računaju SNS i SPS, koje će ući u Skupštinu, a očekuje se da će kampanju velikim delom finansirati i iz donacija.
Svi učesnici izbora, koji podnesu jemstvo i dobiju više od jedan odsto glasova, pet dana pre izlaska na birališta dobiće ukupno 1,3 miliona evra. To znači da ukoliko Republička izborna komisija proglasi 13 izbornih lista, svaka će dobiti oko 100.000 evra za pokrivanje troškova izborne kampanje. Prema računici Transparentnosti Srbije, stranke, koalicije i pokreti koji pređu cenzus od tri odsto dobiće oko 21.500 evra po poslaničkom mandatu, što znači da će, na primer, SNS, ukoliko osvoji 100 mandata, posle izbora dobiti 2.150.000 evra.
To je samo trećina sume koju su naprednjaci potrošili na kampanju za parlamentarne izbore pre četiri godine. Veliki deo sredstava prikupili su i iz donacija, kao i iz kredita. Kako će ove godine SNS finansirati predizborni marketing, novinari portala Nova.rs pitali su Darka Glišića, predsednika Izvršnog odbora te stranke, ali on na naša pitanja nije odgovarao.
Sa druge strane, socijalisti očekuju da će novac od države i donacije možda biti dovoljan da bi pokrili sve troškove kampanje. SPS je u prvih pet meseci ove godine samo od priloga građana prikupio više od 200.000 evra za redovan rad.
Zagrađanin: Kovid umanjio troškove kampanje za 10 puta
Vladan Zagrađanin, predsednik Izvršnog odbora te stranke, navodi za Nova.rs da još ne znaju da li će trošiti taj novac, ali da je u ovom trenutku sigurno da će kampanju finansirati od novca dobijenog od države i donacija.
„Ne znamo da li ćemo uzimati kredit (što je bio slučaj u prethodnim izbornim ciklusima, prim.aut) jer je kovid umanjio troškove i za 10 puta. Kampanja će bez sumnje biti skromna. Imaćemo zakupe termina na televizijama, a vodićemo računa da se oglašavamo i na regionalnim TV stanicama. Pitanje je da li ćemo ove godine imati i skup u Beogradskoj areni“, kaže Zagrađanin.
Zakup Beogradske arene u prethodnim izbornim kampanjama koštao je između 25.000 i 30.000 evra i to je ranijih godina bila najskuplja dvorana u kojoj su organizovani politički skupovi.
Janković: Zakup sekunde na TV Prva od 30 do 115 evra
Međutim, do sada se pokazalo da najviše koštaju zakupi termina, odnosno reklame na TV stanicama sa nacionalnom frekvencijom. Uroš Janković, predsednik IO DSS, navodi da, na primer, sekunda izborne reklame na TV Prva košta između 30 i 115 evra u zavisnosti od termina.
POKS planira kampanju od skoro pola miliona evra
Pokret obnove Kraljevine Srbije na svom sajtu objavio je plan troškova kampanje, koji će, prema njihovim procenama, iznositi oko 450.000 evra. Za TV reklamiranje planiraju da izdvoje oko 200.000 evra, za balone koje će deliti deci 70.000 evra, za pasoše Kraljevine Srbije 40.000 evra, pisma, poštarine i koverte koštaće ih 30.000 evra…
„Koliko će od tog plana biti ispunjeno, vreme će pokazati. Naša kampanje je vrlo skromna, finansira se od članarina i donacija, a u planu nam je da tražimo novac iz budžeta“, rekli su u POKS-u za Nova.rs.
„Odgovor iz RTS-a i TV Pinka još nismo dobili. Međutim, sve medijske kuće u periodu kampanje dižu cene i 100 odsto“, kaže Janković i dodaje da još ne zna da li će zakupljivati termine na televizijama.
On navodi da će njihova kampanja biti skromna, da neće organizovati mitinge, kao i da će se fokusirati na medije i oglašavanje na bibordima.
„Troškove ćemo pokriti novcem iz budžeta“, dodaje Janković.
Šapić: Imao sam najjeftinije kampanje
Kako navode naši sagovornici, oglašavanje na bilbordima u Beogradu na nedeljnom nivou košta oko 150 evra, dok je u drugim gradovima u Srbiji cena značajno niža – od 20 evra pa do 100 u zavisnosti od grada, odnosno opštine.
Skromnu kampanju imaće i SPAS Aleksandra Šapića. On za naš portal navodi da su sve kampanje koje je do sada radio bile jeftine.
„Bile su najjeftinije od svih. Prošla je bila za 10 ili 20 puta jeftinija od Đilasove. Ovog puta se uzdam u dobar izborni rezultat i novac iz budžeta“, kaže Šapić i dodaje da njegova stranka ima manje donatore, kao i da je naučio da ne treba praviti velike planove.
Konstantinović: Iz budžeta očekujemo oko 300.000 evra
I Ujedinjena demokratska Srbija kampanju će prvenstveno finansirati novcem iz državne kase. Nenad Konstantinović, jedan od lidera te koalicije, navodi za Nova.rs da očekuju da će od države pre izbora dobiti oko 100.000 evra, a posle, ukoliko uđu u parlament, još oko 200.000 evra.
„Nadam se da ćemo od malih donacija pokriti troškove bilborda, letke, flajere… Kampanja će se svoditi na obilazak Srbije i gostovanja na TV stanicama. Za zakup televizijskih termina nemamo sredstava“, kaže Konstantinović.
Milan Stamatović, predsednik Zdrave Srbije, navodi da će im novac koji će dobiti od države biti dovoljan za kampanju, kao i da će se ona svoditi na rad na terenu.
„Nećemo praviti skupe TV spotove. Imamo našu mrežu i ljude koji će na njima raditi i više ćemo se fokusirati na društvene mreže. Nećemo zakupljivati ni bilborde, niti termine na TV stanicama. Naša kampanja će biti skromna“, kaže Stamatović za naš portal.
Da će kampanju finansirati novcem iz budžeta, kaže i Elvira Kovač, funkcionerka Saveza vojvođanskih Mađara. Ona navodi da su već zakupili neke bilborde, te da će se reklamirati na mađarskim TV stanicama u Srbiji.
„To su troškovi koji smo imali i u ranijim kampanjama. Sada smo se dosta bazirali i na onlajn kampanju, a imamo aktiviste koji idu od vrata do vrata i komuniciraju sa našim biračima. Reklamiraćemo se i na Fejsbuku“, dodaje Kovač za Nova.rs.
Do sada je Republička izborna komisija proglasila 10 izbornih lista, a potpise i dalje prikupljaju Pokret slobodnih građana, Nova stranka, Dosta je bilo i pokret Jedan od pet miliona. Rok za predaju lista ističe 5. juna, odnosno 15 dana pre izlaska građana na birališta.