Foto: Beoinfo, Goran Srdanov, Vesna Lalić/Nova.rs

Iako je gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić još u septembru najavio raskid ugovora sa firmom „Kentkart“, koja naplaćuje karte u javnom prevozu, deluje da od "tog posla nema ničega". Beograd neće da plati ogromne penale za raskid ugovora, pa će firma ostati i dalje u poslu, koji uporedo sada radi i javno preduzeće osnovano u septembru po nalogu Šapića. Dve firme rade isti posao, koji plaćaju građani.

Kao što je pre nekoliko dana objavila Nova ekonomija, JKP „Naplata prevozne usluge“ koje je namenski osnovano u septembru, planira da firmi „Kentkart“ dodeli ugovor za eksploataciju i održavanje za naplatu karata. Kentkart je firma koja godinama naplaćaju softver i usluge prevoza u Beogradu, ali istovremeno od septembra posao naplate radi i pomenuto JKP „Naplata prevozne usluge Beograda“.

Pored toga, pomenuto novoosnovano preduzeće u 2023. godini će samo na ime subvencija od države za svoj rad dobiti više od 864 miliona dinara, odnosno 7,32 miliona evra. Planirano je da se zaposli oko 670 kontrolora, za čije će plate biti izdvojeno oko 3 miliona evra na godišnjem nivou.

Epilog je sledeći: Kentkart ostaje u sistemu naplate, formirano je paralelno preduzeće za naplatu karata, čime se stvaraju dupli troškovi koje će na kraju platiti Beograđani.

Šapić najavio kraj saradnje „Kentkarta“ i Beograda, ali penali ipak preskupi

Gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić najavio je još u septembru da će Beograd raskinuti ugovor sa turskom kompanijom „Kentkart“, koja je zadužena za naplatu karata u glavnom gradu. Iako je pre samo godinu dana produžen ugovor sa ovom firmom, Šapić je ipak predstavio javnosti da se aktivno radi na tome da se poništi ugovor.

Aleksandar Šapić Foto: Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

“Mora da se osnuje novo preduzeće koje će se baviti naplatom karata i koje će raditi u sistemu javnog prevoza, ne samo u GSP-u, biće uključeno u čitav rad javnog prevoza. Naravno da će biti penala, izračunali smo da penale koje budemo platili su kap u moru onoga što se daje i biće kap u moru ukoliko uspemo da podignemo kvalitet usluge, a onda i naplatu usluge. Jer kad imate naplatu na 15, 20 odsto, kad imate firmu koja ništa ne čini po tom pitanju, a veliko je pitanje i koliko su mogli da čine kad su bili potpuno izuzeti iz sistema “, izjavio je Šapić u septembru na konferenciji za medije na sednici Skupštine Grada.

U međuvremenu, na inicijativu samog gradonačelnika, čije predlog je usvojila skupštinska većina koju čine SNS i SPS, osnovano je posebno JKP „Naplata prevozne usluge Beograd“. Preduzeće koje je osnovano sa ciljem da obavlja „delatnost od opšteg interesa“ za Grad Beograd, na osnovu osnivačkog akta trebalo je da organizuje i obavlja naplatu prevozne usluge i ostalih stručnih poslova u vezi sa naplatom usluge za sve vidove prevoza u Beogradu.

To je bila osnovna uloga preduzeća koje je osnovano 26.09. 2023. godine. Podsećamo, istu ulogu treba da obavlja firma Kentkart.

GSP, autobus, gradski prevoz, dan, radni dan, pun autobus, maske, maska, epidemiološke mere, korona, koronavirus,
Ilustracija Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Grad i „Kentkart“ se nisu dogovorili oko penala 

Iako je Šapić najavio da će se ugovor raskinuti, prema saznanjima Nove, rukovodstvo firme „Kentkart“ i Grad Beograd nisu uspeli da se dogovore oko iznosa „penala“ i raskida ugovora, zbog čega će Kentkart i u narednom periodu obavljati posao naplate prevoza u glavnom gradu.

Šef odborničke grupe „Ne davimo Beograd“ u Skupštini Grada Dobrica Veselinović kaže za Novu da Šapić ni u septembru nije objasnio kako bi trebalo da izgleda plan raskida ugovora sa Kentkartom i naglašava da je planom poslovanja JKP „Naplata prevozne usluge“ predviđeno da se zaposli 670 ljudi kao kontrolori.

Dobrica Veselinović Foto:Goran Srdanov/Nova.rs

„Iz Grada su rekli zašto bi neko naplaćivao proviziju od naplate karata, to treba da se vrati u ruke Grada. Šapić ni tada nije objasnio kako bi trebalo da izgleda taj raskid ugovora sa Kentartom. Prema planu poslovanja JKP Naplata karata, koje je bilo na usvajanju pred novu godinu, bilo je da ovo preduzeće hoće da zaposli 670 kontrolora. Bila je računica da na plate treba da se da oko 3 miliona evra. Naša naplata u ovom trenutku preko Kentkarta je oko 6 miliona evra. Veliki problem je što su sada ušli proces raskidanja ugovora koji je potpisan pre dve godine, a mogli su tada to da urade bez bilo kakvih penala. I najbitnija stvar je kako će oni da povećaju sistem naplate karata, a usluga nije poboljšana“, ističe Veselinović.

„Gura se skuplje rešenje, visi nam sekira nad glavom u vidu penala“

Direktor Centra za lokalnu samoupravu (CLS) Nikola Jovanović ističe za Novu da se sada nameće, odnosno „gura“ rešenje koje je skuplje i dodaje nam još uvek visi sekira nad glavom u vidu „penala“ za Kentkart.

Nikola Jovanović Foto:Medija Centar Beograd

„Neverovatno je da su gradske vlasti izašle sa modelom naplate karata koja će u startu koštati više nego Busplus. Novo javno komunalno preduzeće za naplatu karata će samo u ovoj godini koštati Beograđane 7.4 miliona evra, koliko je predviđeno da dobija iz gradskog budžeta kroz subvencije. A to je više nego što je bila posrednička provizija za privatnog partera. Pritom, Grad će morati da plati i penale Kentkartu, ukoliko se ugovor sa njima ne raskine sporazumno“, naglašava Jovanović.

Sagovornik Nove, koji je i bivši odbornik u Skupštini Grada napominje da će cela situacija završiti „tragikomičnom situacijom“.

„Sad imamo situaciju da se gura rešenje koje je skuplje, da ugovor sa Kentkartom još nije ni raskinut, a da visi sekira nad glavom u vidu penala. Na kraju ćemo završiti i sa novim JKP i sa privatnim partnerom, što je tragikomična situacija. Nova gradska vlast je pre ove brljotine morala da uradi ključnu stvar: da predloži način na koji će se poboljšati naplata karata, bez obzira ko to konkretno radi. Ništa od toga se nije desilo, samo smo dobili još jedno novo javno komunalno preduzeće na grbači Beograđana“, zaključuje Jovanović.

Bonus video: Šapić u obračunu sa novinarima N1 i NOVA S

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare