Privremeno nadzorno telo (PNT) za praćenje medija objavilo je Smernice medijima za ponašanje u vezi sa predstojećim izborima u Srbiji, u kojima poziva medije da njihov rad u narednom periodu bude isključivo rukovođen principima nepristrasnog, pravičnog, uravnoteženog i zakonomernog predstavljanja političkih subjekata.
„Naš zajednički posao počinje odmah i bilo bi najbolje da nakon završenih izbora svi budemo više zadovoljni nego nezadovoljni postignutim ciljevima zbog kojih je i formirano ovo telo“, poručili su članovi PNT u pratećem tekstu smernica vlasnicima medija, urednicima, novinarima i saradnicima.
Ističu da je u Sporazum o unapređenju uslova za održavanje izbora, na osnovu koga je PNT formiran, uložen i integritet vladajućih i opozicionih stranaka, kao i kofasilitatora EU.
„Pozivamo i vas, pružaoce medijskih usluga, da svoj integritet priložite zajedničkom cilju iza koga smo svi zajedno stali, iz vlasti i opozicije, a koji kao ishodište treba da ima podizanje nivoa političke kulture, konstruktivnog i kompetentnog dijaloga, ravnopravnog predstavljanja političkih stavova i subjekata u javnom prostoru koji stvaramo zajedno, nepristrasnog izveštavanja i slobode izražavanja i uverenja“, stoji u uvodu u tekst smernica.
U smernicama za period do raspisivanja izbora, PNT navodi da mediji koji imaju informativne sadržaje treba da omoguće permanentnu javnu debartu o svim važnim društvenim pitanjima, kao i da omoguće objavljivanje različitih i kritičkih mišljenja.
„Posebnu obavezu za organizovanje stalne rasprave o važnim društvenim pitanjima imaju javni medijski servisi RTS i RTV. Njihova je obaveza da omoguće da se čuju različita mišljenja, pa i ona kritička i da se organizuje dijalog i sučeljavanje predstavnika različitih političkih organizacija, organizacija civilnog sektora i kompetentnih građana, pri čemu, u periodu kada nisu raspisani izbori ne mogu da važe kriterijumi reciprociteta, već aktuelnosti i konkrenog angažmana“, navedeno je u smernicama.
Ističe se da uređivački timovi javnih servisa treba da rade nezavisno i autonomno, što zakon propisuje i garantuje.
Ukazujući na veliki broj formalno registrovanih političkih sranaka i organizacija, PNT navodi da u periodu pre raspisivanja izbora mediji treba da daju prednost onim strankama i organizacijama koje su najaktivnije u političkom, odnosno javnom životu, odnosno koje su sada ili u prethodnom mandatu zastupljene ili bile zastupljene u Narodnoj skupštini i Skupštini grada Beograda i za koje relevantna istraživanja pokazuju da su u žiži pažnje birača.
„U delovanju medija uočena je praksa opredeljivanja za pojedine političke aktere, za vlast ili opoziciju, čime se doprinosi neprihvatljivim podelama u društvu“, ocenjuju u PNT i pozivaju medije da bez odlaganja uspostave što uravnoteženiji odnos prema političkim subjektima i da u programe radija i televizije pozivaju ravnopravno predstavnike vlasti i opozicje.
Kada je reč o smernicama za period po raspisivanju izbora, PNT podseća na zahteve iz sporazuma vlasti i opozicije kada je reč o objavljivanju tarifa za političko oglašavanje u toku predizborne kampanje, uspostavljanju „distributivnog ključa“ u vezi sa pravom predstavljanja na javnim medijskim servisima u roku od pet dana nakon raspisivanja izbora, kao i usvajanju samoregulacije od strane javnog servisa kako bi se obezbedilo adekvatno vreme emitovanja za izražavanje stavova i mišljenja opozicije u informativnim emisijama.
„Deset dana pre dana određenog za glasanje mediji ne mogu izveštavati o zvaničnim javnim skupovima na kojima se obeležava početak gradnje ili otvaraju infrastrukturni i drugi objekti (putevi, mostovi, škole, bolnice, fabrike i slično), ako na tim skupovima učestvuju javni funkcioneri koji su kandidati za predsednika Republike, narodne poslanike i odbornike skupština gradova, odnosno opština“, stoji u smernicama PNT.
„Za medije koji se ne budu držali rečenog, i na čijim programima se bude često kršilo slovo i duh zakona, PNT će tražiti od REM primenu zakonskih mera“, ističe se u smernicama PNT.
Bonus video: Medijski mrak u Srbiji
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: