Dok se izborna kampanja lagano zahuktava jasno se naziru i teme kojima će vlast i opozicija pokušati da privuku glasače. Prema mišljenju sagovornika lista “Nova” vlast će nastaviti sa targetiranjem opozicionih lidera i udarcima ispod pojasa. U pauzama hvaljenja “zlatnog doba” u kojem živimo, rasta BDP-a, otvaranja fabrika i susreta sa najvišim zvaničnicima velikih i “prijateljskih” država. Opozicija će se svakako i dalje baviti kritikom Srpske napredne stranke i Aleksandra Vučića, korupcijom i kriminalom vlasti, zagađivanjem životne sredine, podsećanjem na stare i otvaranjem novih afera. Uz sve to treba očekivati i nastavak podgrevanja tema iz devedesetih godina i večitih trvenja između epiteta “heroj” ili ratni zločinac”.
Građani Srbije će na birališta ponovo izaći za nešto više od četiri meseca, kada ih očekuju “tri u jedan” izbori. Dakle, gradski, parlamentarni i predsednički. Iako se još očekuje konačna odluka opoziconog bloka koji čine Stranka slobode i pravde, Demokratska i Narodna stranka, sve su prilike da će svi najznačajniji politički akteri izaći na novo odmeravanje političkih snaga. S obzirom na to da pregovori oko izbornih uslova nisu doneli gotovo nikakav napredak, ta borba će se voditi u vrlo neravnopravnim uslovima, a vlast i opozicija će izborom glavnih tema pokušati da privole birače na svoju stranu i pokušaju da razbude dugogodišnje apstinente.
Kad je vlast u pitanjuteme kojima će pred javnost neće se bitno razlikovati od onih koje čujemo gotovo svakodnevno. Targetiranje opozicionih protivnika svim mogućim sredstvima i prljava kampanja sa jedne strane, a sa druge hvaljenje postignutim rezultatima. U pauzama možemo da očekujemo još neki rat oko murala ratnim zločincima i ostale slične teme.
Politikolog Boban Stojanović smatra da će kampanja pred nama pre svega biti predsednička.
“Jedna celokupno zaokružena kampanja u liku Aleksandra Vučića. Kao što nikad nisu imali kandidate ni za šta osim Vučića, tako će biti i sada, posebno jer Vučić trči tu glavnu trku. I nastaviće isto da rade što i do sada. Pod jedan, tu je besomučna priča o BDP-u, rastu, autoputevima, metrou. Pod dva, tu je prljava kampanja protiv opozicije koja im predstavlja problem – brutalna satanizacija svih, udaranje ispod pojasa i besomučno maltretiranje birača van velikih gradskih sredina”.
Izvršni direktor Cesida Bojan Klačar smatra da je vlast svakako u boljoj poziciji.
“Što se vlasti tiče mislim da će kampanja biti uglavnom pozitivna iz ugla građana, a dva su razloga za to. Prvi je što su se ljudi umorili posle dve godine korone, loših vesti, traume i borbe i treba im dobrih vesti. A drugo je to što je ovoj vlasti najveći adut da u kampanji promoviše ono što su uradili. Naglasak će verovatno biti na ekonomiji, zato što biračima mogu da ponude i neke rezultate. Verovatno će biti govora o BDP, sigurno nas čeka i otvaranje neke fabrike, moguće i pruge Beograd – Novi Sad, ali i Kliničkog centra. A građane i dalje to najviše zanima: ekonomija, nova radna mesta, poboljšanje standarda. Adut vlasti je i to što će sve te pozitivne poruke ići preko Aleksandra Vučića, koji ima dobar rejting, a glasači vlasti ga tretiraju kao čoveka od poverenja”.
Toj slici svakako doprinose i razgovori predsednika Srbije sa najvišim državnim zvaničnicima, između ostalog i najavljeni susret sa predsednikom Rusije Vladimirom Putinom.
Opoziciji, kako navode, ne preostaje ništa drugo nego da bude opozicija. To znači da kritikuje.
“Opozicija će se svakako baviti korupcijom, kriminalom, kritikom Vučića i SNS-a, nekim svojim predlozima i slično, ali u ovakvim izbornim uslovima čime god da se bave – nemoguće je doći do birača i očekivati neke promene. Zato mi deluje da i druge kampanje i nivoi izbora moraju biti u službi izbora u Beogradu, iako to nije pravedno prema ostatku Srbije, ali to su realne okolnosti i to je tako, kaže Boban Stojanović.
Pored kritike, tema opozicije će biti i ekologija, zagađenje životne sredine i dolazak Rio Tinta.
“Opozicija će najverovatnije ići u negativnu kampanju, to će uglavnom biti kritika vlasti, što na kraju krajeva opozicija i treba da radi. Očekujem da će kao tema opozicije biti sve one afere koje su do sad otkrili, mislim na Savamalu, Jovanjicu, Krušik, a ne isključujem mogućnost da će otkriti još neku. Koalicija oko Ne davimo Beograd najverovatnije će akcenat, kao i do sada, staviti na ekologiju, životnu sredinu, održiv razvoj… POKS i DSS imaju prepoznatljivu temu kojom se niko ne bavi – dolazak monarhije”, navodi Klačar.
“Nije da ni SNS neće imati negativni deo kapmanje, ali će ona biti targetirana na određenim ljudima. Međutim, zamka u koju opozicija može da upadne jeste ta da u svojoj mahom negativnoj kampanji ne ponudi glasačima makar neku nadu, da postoji rešenje ili alternativno rešenje za ono što radi SNS. Ukoliko kampanja bude potpuno negativna, odlazi u destrukciju, a to se znatno odražava na izlaznost. A nisk aizlaznost nikako ne odgovara opozicija, pre svega u Beogradu”, kaže Klačar.
BONUS VIDEO: Demostat istraživanje: Opozicija ima šanse u Beogradu
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare