Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

Dok se izborna kampanja lagano zahuktava jasno se naziru i teme kojima će vlast i opozicija pokušati da privuku glasače. Prema mišljenju sagovornika lista “Nova” vlast će nastaviti sa targetiranjem opozicionih lidera i udarcima ispod pojasa. U pauzama hvaljenja “zlatnog doba” u kojem živimo, rasta BDP-a, otvaranja fabrika i susreta sa najvišim zvaničnicima velikih i “prijateljskih” država. Opozicija će se svakako i dalje baviti kritikom Srpske napredne stranke i Aleksandra Vučića, korupcijom i kriminalom vlasti, zagađivanjem životne sredine, podsećanjem na stare i otvaranjem novih afera. Uz sve to treba očekivati i nastavak podgrevanja tema iz devedesetih godina i večitih trvenja između epiteta “heroj” ili ratni zločinac”.

Građani Srbije će na birališta ponovo izaći za nešto više od četiri meseca, kada ih očekuju “tri u jedan” izbori. Dakle, gradski, parlamentarni i predsednički. Iako se još očekuje konačna odluka opoziconog bloka koji čine Stranka slobode i pravde, Demokratska i Narodna stranka, sve su prilike da će svi najznačajniji politički akteri izaći na novo odmeravanje političkih snaga. S obzirom na to da pregovori oko izbornih uslova nisu doneli gotovo nikakav napredak, ta borba će se voditi u vrlo neravnopravnim uslovima, a vlast i opozicija će izborom glavnih tema pokušati da privole birače na svoju stranu i pokušaju da razbude dugogodišnje apstinente.

Targetiranje i hvaljenje

Kad je vlast u pitanjuteme kojima će pred javnost neće se bitno razlikovati od onih koje čujemo gotovo svakodnevno. Targetiranje opozicionih protivnika svim mogućim sredstvima i prljava kampanja sa jedne strane, a sa druge hvaljenje postignutim rezultatima. U pauzama možemo da očekujemo još neki rat oko murala ratnim zločincima i ostale slične teme.

Politikolog Boban Stojanović smatra da će kampanja pred nama pre svega biti predsednička.

Boban Stojanović Foto: Ivan Dinić/Nova S

“Jedna celokupno zaokružena kampanja u liku Aleksandra Vučića. Kao što nikad nisu imali kandidate ni za šta osim Vučića, tako će biti i sada, posebno jer Vučić trči tu glavnu trku. I nastaviće isto da rade što i do sada. Pod jedan, tu je besomučna priča o BDP-u, rastu, autoputevima, metrou. Pod dva, tu je prljava kampanja protiv opozicije koja im predstavlja problem – brutalna satanizacija svih, udaranje ispod pojasa i besomučno maltretiranje birača van velikih gradskih sredina”.

Izvršni direktor Cesida Bojan Klačar smatra da je vlast svakako u boljoj poziciji.

“Što se vlasti tiče mislim da će kampanja biti uglavnom pozitivna iz ugla građana, a dva su razloga za to. Prvi je što su se ljudi umorili posle dve godine korone, loših vesti, traume i borbe i treba im dobrih vesti. A drugo je to što je ovoj vlasti najveći adut da u kampanji promoviše ono što su uradili. Naglasak će verovatno biti na ekonomiji, zato što biračima mogu da ponude i neke rezultate. Verovatno će biti govora o BDP, sigurno nas čeka i otvaranje neke fabrike, moguće i pruge Beograd – Novi Sad, ali i Kliničkog centra. A građane i dalje to najviše zanima: ekonomija, nova radna mesta, poboljšanje standarda. Adut vlasti je i to što će sve te pozitivne poruke ići preko Aleksandra Vučića, koji ima dobar rejting, a glasači vlasti ga tretiraju kao čoveka od poverenja”.

Toj slici svakako doprinose i razgovori predsednika Srbije sa najvišim državnim zvaničnicima, između ostalog i najavljeni susret sa predsednikom Rusije Vladimirom Putinom.

Šta su nam uzeli i šta će nam uzeti

Opoziciji, kako navode, ne preostaje ništa drugo nego da bude opozicija. To znači da kritikuje.

“Opozicija će se svakako baviti korupcijom, kriminalom, kritikom Vučića i SNS-a, nekim svojim predlozima i slično, ali u ovakvim izbornim uslovima čime god da se bave – nemoguće je doći do birača i očekivati neke promene. Zato mi deluje da i druge kampanje i nivoi izbora moraju biti u službi izbora u Beogradu, iako to nije pravedno prema ostatku Srbije, ali to su realne okolnosti i to je tako, kaže Boban Stojanović.

Pored kritike, tema opozicije će biti i ekologija, zagađenje životne sredine i dolazak Rio Tinta.

Bojan Klačar Foto:Nemanja Jovanović

“Opozicija će najverovatnije ići u negativnu kampanju, to će uglavnom biti kritika vlasti, što na kraju krajeva opozicija i treba da radi. Očekujem da će kao tema opozicije biti sve one afere koje su do sad otkrili, mislim na Savamalu, Jovanjicu, Krušik, a ne isključujem mogućnost da će otkriti još neku. Koalicija oko Ne davimo Beograd najverovatnije će akcenat, kao i do sada, staviti na ekologiju, životnu sredinu, održiv razvoj… POKS i DSS imaju prepoznatljivu temu kojom se niko ne bavi – dolazak monarhije”, navodi Klačar.

Zamke negativne kampanje

“Nije da ni SNS neće imati negativni deo kapmanje, ali će ona biti targetirana na određenim ljudima. Međutim, zamka u koju opozicija može da upadne jeste ta da u svojoj mahom negativnoj kampanji ne ponudi glasačima makar neku nadu, da postoji rešenje ili alternativno rešenje za ono što radi SNS. Ukoliko kampanja bude potpuno negativna, odlazi u destrukciju, a to se znatno odražava na izlaznost. A nisk aizlaznost nikako ne odgovara opozicija, pre svega u Beogradu”, kaže Klačar.

BONUS VIDEO: Demostat istraživanje: Opozicija ima šanse u Beogradu

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare