Iako javne nabavke nisu predmet interesovanja šire javnosti, u njima se mogu pronaći značajni podaci oko trošenja budžeta. Konkretno, u nabavkama grada Niša možete da pročitate da se podmetač za čaše plaća 676 dinara, a bezbednosni prsluk za saobraćaj čak 1.118 dinara. Ukoliko ove artikle želite da kupite sami, u maloprodaji, potrošićete tri puta manje novca, pa se postavlja pitanje da li ovo još jedan dokaz “prepumpavanja” trebovanja, od čega korist imaju firme koje rade sa gradskim vlastima.
Gradska uprava za komunalne delatnosti i inspekcijske poslove u Nišu dodelila je aprilu prošle godine posao organizovanja kampanje za bezbednost mladih u saobraćaju firmi „Smart Match Solutions doo“ iz Beograda.
U pitanju je jedan u nizu projekata koji se radio prethodne godine u Nišu u vezi sa kampanjom oko bezbednosti saobraćaja, što je svakako od značaja u edukaciji mladih ljudi.
Ipak, od same organizacije događaja zanimljivije je kako se trošio novac za realizaciju projekta. Jednim klikom na Portalu javnih nabavki možete da proverite da je za ovu kampanju izdvojeno 7,4 miliona dinara bez PDV, odnosno 8,8 miliona dinara (sa PDV). I to bi bilo u redu ako ne biste utvrdili na šta je trošen novac građana Niša i koliko su pretplaćeni određeni artikli.
U tehničkoj specifikaciji nabavke vidi se da je za potrebe organizovanja događaja kupljeno 200 komada podmetača za čaše. I to bi sve bilo u redu da jedan podmetač ne košta 676 dinara.
Ako odete u bilo koju prodavnicu ili pijacu isti takav proizvod možete da kupiti po tri, četiri ili pet puta nižoj ceni. Osim toga, nabavka na veliko uvek snižava cenu pojedinačnih proizvoda, pa je podmetač morao biti mnogo jeftiniji.
Ovo je jedan od primera:
Zanimljiva je i cena reflektujućeg prsluka za odrasle, odnosno bezbednosnog prsluka koji ima svaki automobil. Jasno je da projekat obuke mladih u saobraćaju treba da ima kao neizostavni element prsluke, ali nije baš najjasnije zbog čega je jedan plaćen čak 1.118 dinara. Iz Gradske uprave potražili su 100 takvih.
Jednostavnom pretragom na internetu mogli smo da utvrdimo da je cena ovakvog prsluka na tržištu oko 350-400 dinara. Dakle, jedan prsluk pretplaćen čak tri puta.
Konačno, za uslugu organizacije kampanje firma “Smart Match Solutions” dobila je skoro pet miliona dinara, iako je ceo projekat koštao 7,4 miliona bez PDV. Nelogično je da 60 odsto troškova kampanje ode samo na uslugu organizovanja, ali to nije bio jedini slučaj da su kampanja i pojedini artikli bili “debelo” skuplji u Nišu, nego na tržištu.
Gradska uprava u Nišu, koju kontroliše gradonačelnica Dragana Sotirovski potpisala je prošle godine još jedan ugovor sa firmom “Smart Match Solutions doo” iz Beograda oko realizacije lokalnog projekta.
U pitanju je projekat vezan za pružanje usluge nabavke i podele preventivno-promotivnog materijala za ugrožene kategorije učesnika u saobraćaju, a ceo projekat procenjen je na 11,8 miliona dinara (sa PDV).
I tu se nešto čudno, a možda čak i protizakonito desilo. Iako je ceo projekat procenjen na 11,8 miliona dinara (sa PDV) ili 9,9 miliona bez PDV-a, većina troškova otpala je na uslugu nabavke preventivno-promotivnog materijala. Dakle, to što je neko omogučio da se nabavi materijal dobio je 7,9 miliona dinara.
Tu nije bio kraj iznenađenjima. U tehničkoj specifikacije realizacije projekta navodi se da je potrebno nabaviti 100 mirišljavih jelkica.
I to je potpuno u redu, ali cena jedne jelkice je 611 dinara. Ukoliko odete na bilo koju benzinsku pumpu i kupite ovaj predmet, na to ćete potrošiti 200-250 dinara.
Slična nelogičnost viđena je u tehničkoj dokumentaciji oko nabavke lenjira za potrebe projekta. Dve stotine komada lenjira „Pažljivko“, veličine 20 centimetara nabavljani su po nabavnoj ceni od 559 dinara. Kada se pomnoži to je ukupno 111.800 dinara.
Možda ova stavka i ne bi bila iznenađenje kada ne biste znali da se pomenuti lenjiri, identičnih specifikacija nabavljaju u knjižarama po ceni od 50 dinara.
Gradska uprava za komunalne delatnosti i inspekcijske poslove (Grad Niš) potpisali su ugovor sa firmom Smart Match Solutions doo, koja je dobila veliku zaradu zbog pomenute usluge.
U pitanju je firma osnovana 2017. godine čiji je vlasnik i zakonski zastupnik Dragiša Nikolić. Iako je osnovana pre svega sedam godina, za kratko vreme uspela je da bude partner u brojnim kampanjama javnih preduzeća i državnih institucija.
Tako je u decembru 2023. godine dobila dva posla od Agencije za bezbednost saobraćaja, dok je pre toga dobijala poslove od Ministarstva unutrašnjih poslova, EMS-a, Grada Novog Sada…
Niz projekata u saradnji sa državnim institucijama omogućio im je da samo u prošloj godini ostvare neto dobitak od 1,3 miliona dinara.
Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare