Afera "Kentkart", gde se u središtu skandala nalazi šef kabineta gradonačelnika Beograda Nenad Milanović koji ucenjuje turske partnere i nudi nameštanje tendera, predstavlja samo nastavak neodgovorne politike gradske vlasti kada je reč o javnom prevozu. Raskinut je ugovor sa "Kentkartom", čime će sada delimično biti jasno u kom pravcu će ići javni prevoz u glavnom gradu, ali niko ne zna šta će biti sa gradnjom nove autobuske stanice u Bloku 42 za koju je samo do sada potrošeno više od 20 miliona evra. Da li će biti izgrađena, ne zna niko, premda su nas ova i neke prethodne gradske vlasti ubeđivale da će ceo projekat biti uskoro završen.
Sve su izgledi da Beograđani ni u 2023. godini neće dobiti novu autobusku stanicu, za koju je samo do sada potrošeno više od 20 miliona evra. Na šta – ne zna se, imajući u vidu da se na mestu gde je planirana stanica u Bloku 42 nalazi samo metalna konstrukcija, zarasla trava i svega nekoliko bagera.
Već dugo novinari i svi zainteresovani građani koji prolaze pored Bloka 42 mogu da vide svega nekoliko zaposlenih koji rade, što nije dovoljno da bi se projekat završio u koji je ponavljamo, utrošeno više od 20 miliona evra. Iz Grada ubeđuju da će sve biti završeno, dok zaposleni u BAS-u strahuju da će se sve loše završiti, imajući u vidu sivu perspektivu koja se nalazi pred njima.
Od rušenja baraka u Hercegovačkoj ulici, kada su na nekoliko sati zaustavljane ključne institucije zemlje, „Beograd na vodi“ krenuo je silovito da se gradi. Funkcioneri, državnici, zvaničnici, hvalili su se kako radovi napreduju impresivnim tempom, da su stanovi već prodati, a da ćemo tek u narednom periodu biti šokirani činjenicom kako će se ovaj deo grada metamorfozirati u ponos prestonice.
Da je ovaj projekat mnogo više od pukog građenja stambenih kompleksa potvrdila je i činjenica da je u investiciju utkano i izmeštanje Glavne autobuske stanice (BAS), koja se nalazi u neposrednoj blizini Ekonomskog fakulteta u Beogradu i Starog savskog mosta.
Ova činjenica neretko je prećutkivana, ali zvanična dokumentacija potvrđivala je navode. Iako su rukovodioci i poneki stručnjaci s vremena na vreme govorili o izmeštanju stanice, prvi konkretni koraci urađeni su tek kao deo šireg projekta „Beograda na vodi“.
Celokupan projekat izmeštanja započet je tokom 2016. godine u pregovorima rukovodstva BAS-a i čelnika Grada Beograda, kako bi tokom 2019. i narednih godina ušao u fazu realizacije projekta.
Od tada nije se uradilo mnogo, a gradnja stanice daleko je od svog svečanog otvaranja.
Gradonačelnik Šapić u više navrata govorio je da država mora da se umeša u ceo projekat i da se mora postići neko rešenje, imajući u vidu da aktuelnog rukovodstvo BAS-a očigledno ne može to da završi.
U skladu sa tim i u 2023. godini su planirana izdvajanja za gradnju nove stanice u iznosu od 126.500.000 dinara, a iduće godine 283.500.000 dinara. Šapićeve izjave da rukovodstvo BAS-a ne može očigledno da reši ovaj problem potvrđuju prethodni finansijski izveštaji koji nagoveštavaju da je firma u problemu i da ne ide u dobrom pravcu.
Poslovni prihodi u 2020. godini smanjeni su za 41,55 % u odnosu na 2019. godinu, dok je u 2020. uočen je pad svih vrsta prihoda. U strukturi rashoda najveći pad u odnosu na 2019. godinu beleže rashodi od usklađivanja vrednosti (93,23%), ostali rashodi (67,14 %), nabavna vrednost prodate robe (49,13%) i troškovi materijala (42,06%).
Pored problema sa finansijskim poslovanjem, BAS je imao nekoliko značajnih problema koje gde su morale da reaguju i državne institucije. Državna revizorska institucija (DRI) pre nekoliko godina podnela je zahtev za pokretanje prekršajnog postupka protiv 204 firme, uključujući i BAS za privredni prestup. Sve se ovo dešavalo 2015. godine, a jedan od zahteva podnet je i protiv direktora Anđelka Mučibabića.
Nova.rs imala je uvid u dokumentaciju vezanu za ovaj spor koji je pokrenut od strane Državne revizorske institucije zbog toga zbog sumnje da je BAS u periodu od 01.01.2013. do 31.12.2013.godine, svakodnevno u prostorijama preduzeća nisu uplaćivali kod banke novac na ime dnevnog pazara u iznosu od 29.318 dinara, čime bi direktno postupali protivno odredbama Zakona o platnom prometu.
Mučibabići vode BAS – do propasti ili do nove stanice
Dugi niz godina BAS je postao pravo malo privatno vlasništvo porodice Mučibabić, budući da su na čelu upravo njeni članovi. Generalni direktor firme je Anđelko Mučibabić, čovek rođen 1942. godine koji je kako se navodi u zvaničnoj biografiji, saobraćajni inženjer koji je ceo svoj radni vek proveo u BAS-u. Kako se tvrdi, on ne obavlja funkcije u drugim društvima, niti odborima.
Prema rečima zaposlenih, Mučibabić se od početka godine nije pojavljivao na poslu više od tri meseca, a za to vreme poslove je obavljao od kuće. Budući da je već 15 godina trebalo da bude u penziji, Anđelko je deo poslova pokušao da prebaci na sina Nemanju, koji u BAS-u obavlja funkciju direktora sektora za „Saobraćaj i turizam“. Rođen je 1979. godine u Beogradu, a iako se u zvaničnoj biografiji navodi da nije bio zaposlen u drugim društvima, niti da obavlja druge funkcije, ova informacija nije tačna.
„Situacija u BAS-u katastrofalna, ljudi su nezadovoljni“
Nedavno je sindikalni predstavnik u BAS-u Slobodan Kovrlija rekao za Novu da je situacija u preduzeću katastrofalna i da su radnici u strahu.
„Ljudi su nezadovoljni, a videli smo nedavno i gostovanje Gorana Vesića na Hepiju koji je spominjao promene u rukodovostvu BAS-a, o čemu mi pojma nismo imali. Sa druge strane, Aleksandar Šapić priča dijametralno suprotno od Vesića, ne zna se više ko govori, a ko ne istinu, a radnici o tome ne znaju ništa“, podvukao je Kovrlija.
Osim nekoliko izjava vrha gradske vlasti, još uvek se čeka šta će biti sa novom autobuskom stanicom – radnici čekaju, Grad se ne uključuje aktivno, zbog čega deluje da jedino rešenje može da donese država.
Bonus video: Beogradska autobuska stanica – borba između Šapića, direktora i sindikalaca
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare