Foto: Miljana Isailović/Nova.rs

Osnovno javno tužilaštvo u Pirotu još nije odlučilo koga će optužiti za težak hemijski akcident koji je za posledicu imao trovanje pedesetak, smrt dvoje ljudi i dugotrajne posledice po životnu sredinu. Na pruzi Niš - Dimitrovgrad kod Pirota 25. decembra 2022. godine došlo je do izlivanja 45 tona amonijaka prilikom prevrtanja cisterni iz železničke kompozicije koja je prevozila opasan gas.

Pirotsko tužilaštvo vodi istragu zbog teškog dela protiv opšte sigurnosti iz člana 288 stav 2 u vezi člana 278 stav 5 u vezi stava 1 Krivičnog zakonika. Kako je potvrdilo tužilaštvo, ovaj događaj se istražuje kao saobraćajna nezgoda zbog čega su obavljena brojna veštaćenja radi utvtrđivanja mehanizma i toka njenog nastanka.

Rezultati istrage do sada su sadržani u čak tri hiljade strana ali se još ne zna da li će tužilaštvo naložiti pribavljanje još nekih dokaza radi rasvetljavanja ovog događaja. Tokom dosadašnjeg rada tužilaštva veštačenja su davala kontradiktorne odgovore na pitanje ko je kriv zbog izletanja cisterne sa šina zbog čega je tužilaštvo moralo da traži dodatnu proveru njihovih nalaza. Kako saznajemo, u toku je analiza kompletnog predmeta kako bi se ustanovilo da li je sasvim razjašnjeno zašto je cisterna završilau jarku te ko je kriv za masovno trovanje ljudi i zagađenje vode i vazduha.

Foto: Miljana Isailović/Nova.rs

„Nakon te analize znaćemo da li ima dovoljno elemenata za donošenje javnotužilačke odluke ili ćemo naložiti još neka veštačenja“, rečeno nam je u tužilaštvu.

Mada tužilaštvo zog tajnosti istrage ne otkriva u kom pravcu idu veštačenja s obzirom na to da se ovaj događaj istražuje kao saobraćajna nezgoda, jasno je da odgovornost mogu snositi svi oni koji su doprineli njenom nastanku. To bi prvenstveno bio mašinovođa u kontekstu njegovog poštovanja ograničenja brzine na ovoj deonici. Zatim, na spisku odgovornih bi se mogli naći zaduženi za održavanje pruge ako se pokaže da je do izletanja došlo zbog lošeg stanja koloseka. Vrlo verovatno je da je ispitivana i cisterna koja je procurila kako bi se utvrdilo da li je ispunjavala propisane standarde za prevoz opasnog tereta.

Foto: Miljana Isailović/Nova.rs

Do nesreće je došlo nedaleko od mesta zvanog Sopotski Han kada su iz kompozicije od 20 cisterni, iskliznule četiri a iz jedne je iscurio kompletan tovar opasnog gasa.Oblak isparenja podigao se do autoputa što je za posledicu imalo lakše trovanje pedesetak osoba dok su dve preminule. Istog dana u Pirotu je proglašena vanredna situacija a gradski štab bio je u neprestanom zasedanju tražeći način da se cisterne bezbedno uklone sa pruge. Ono što im je otežavalo posao je što je prilikom nesreće došlo do oštećenja već dotrajalog koloseka pa je odvoz cisterni koje su ostale na šinama bio izazovan, jer su one i dalje bile pune amonijaka. Tražilo se bezbedno rešenje za podizanje četiri cisterne koje su iskliznule, prva je podignuta 12. januara 2023. godine a poslednja dva dana kasnije.

Tela žrtava akcidenta Bratislava Jovanovića (74) iz Pirota i turskog kamionžije Tarika Pehlivana (55), prebačena su na Institut za sudsku medicinu u Nišu gde je urađena obdukcija.

Bratislav Jovanović Foto: Privatna arhiva

S obzirom na to da se sumnjalo da je Jovanović preminuo prirodnom smrću jer je bio dugogodišnji hronični bolesnik, urađena je obdukcija koja je pokazala da je preminuo od trovanja amonijakom jer su otkrivene masivne povrede disajnih organa usled udisanja opasnog gasa.

Pehlivana je amonijak omamio zbog čega je pao sa mosta, zadobio teške telesne povrede da bi se i on ugušio.

Osnovno javno tužlaštvo ovaj događaj je kvalifikovalo kao teško delo protiv opšte sigurnosti za koje je propisana kazna zatvora od dve do 12 godina s obzirom na to da je usled akcidenta nastupila smrt dvojice ljudi. Međutim, član 278 Krivičnog zakonika na koji se takođe poziva pirotsko tužilaštvo, predviđa da ako je delo učinjeno iz nehata, maksimalna kazna zatvora je tri godine.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar