Foto: Zoran Lončarević/Nova.rs

Droga sakrivena u podu automobila, novac u čarapama, tablete za potenciju u gumama - samo su neke od kreativnih ideja krijumčara, koji po svaku cenu žele da prođu granični prelaz neprimećeno. U tome ih svakog dana sprečavaju carinici Srbije, koji nadmudruju švercere i zaplenjuju dragocenosti. Razgovarali smo sa šefom carinske ispostave Batrovci Goranom Đorovićem, kao i sa Petrom Maksićem iz Odeljenja za suzbijanje krijumčarenja, a oni su nam ispričali upečatljiva iskustva i pokazali nam kako pregled jednog putničkog vozila i kamiona funkcioniše.

Roba skrivena u dečjim pelenama, krijumčari se i Ferari

Kako je za Nova.rs ispričao šef carinske ispostave Batrovci Goran Đorović, tokom 2022. godine zaplenjeno je više od 5 miliona evra neprijavljenih deviza u raznim valutama, a zabeležen je i najbolji ikada ostvaren rezultat u suzbijanju krijumčarenja cigareta.

Reč je pokušaju krijumčarenja cigareta otkrivenih u tri brodska kontejnera u luci Prahovo krajem maja.

„Svaki pokušaj krijumčarenja i švercovanja je složen slučaj, zaplena oko 50 tona cigareta u dva kontejnera se ističe u ovoj godini kao rekordna, u luci Prahovo. Na punktu Merdare i na Gradini smo imali po 11 kilograma zlata, na Batrovcima smo imali skupoceni auto Ferari, brilijante, drago kamenje“, ispričao je Goran Đorović.

Foto:Zoran Lončarević/Nova.rs

Krijumčari imaju bujnu maštu, te su mesta pronalaska svaki put sve kreativnija i neobičnija.

„Oni koriste svaku mogućnost gde mogu da sakriju robu, pronalazili smo robu sakrivenu u teglama nutele, u dečjim pelenama, garderobi, gde god možete da zamislite, mi smo pronalazili robu“, priča Đorović.

„Nisam znao da treba da prijavim“

A kada budu uhvaćeni, putnici svim silama pokušavaju da se „izvuku“, te su opravdanja još maštovitija.

„U najvećem broju slučajeva bude: „nisam znao da treba da prijavim“ ili „zaboravio sam da sam stavio“, koliko ima načina krijumčarenja, toliko ima i izgovora. Pokušava da se opravda neka svoja uloga u tome, ali onog momenta kada budete uhvaćeni u krijumčarenju opravdanja više nema“, priča šef carinske ispostave Batrovci.

Kako pričaju naši sagovornici, najvažniji je prvi kontakt sa krijumčarem i taj kratak „intervju“ koji prolaze. Carinici bi trebalo da procene čoveka i da primete nelogičnosti koje ukazuju da se radi o švercu.

„Imali smo na ovom prelazu slučaj zaplene oko 300 kg marihuane sakrivene u hladnjači, imali smo slučajeve ilegalnih prelaza granica gde smo ljude nalazili zakačene ispod konstrukcije prikolice. Odaje ih ponašanje, odnos prema službenicima, njihovi odgovori na pitanja i ruta kojom putuju, sve to je za carinskog službenika indikator da postoji mogućnost da je učesnik u krijumčarenju robe“, objašnjava Đorović.

Rute krijumčara narkotika i zlata su uglavnom već poznate…

Foto:Zoran Lončarević/Nova.rs

„Kada se radi o heroinu putuje se iz Turske ka Zapadnoj Evropi, kada se radi o kokainu iz Zapadne Evrope prema Istočnoj, a što se tiče novca tu nema pravila kuda se nosi, se radi u oba smera. Zlato ide sa Bliskog istoka i švercuje se prema Zapadnoj Evropi“, istakao je Đorović.

O pregledu teretnog vozila razgovarali smo sa Petrom Maksićem iz Odeljenja za suzbijanje krijumčarenja, koji nam je pokazao kako funkcioniše skener, kao i kako to izgleda kada uoče nedozvoljenu robu.

Skeneru ništa ne može da promakne

Carinik koji radi na skeneru je poput doktora na rendgenu, a ova tehnologija im u velikoj meri olakšava

posao i štedi vreme. Sam pregled traje oko pet minuta ukoliko je sve u redu, te se automatski skraćuje
vreme čekanja.

„Analizom rizika se odvoji vozilo koje treba da se skenira, vidi se unutrašnjost kompletnog tovarnog prostora i može da se razazna koja je roba u pitanju. Više faktora utiče na to koje vozilo će biti izdvojeno – od dokumentacije, preko ponašanja vozača, do samog izgleda vozila“, objašnjava Maksić.

Pročitajte još:

Baš kao i kod putničkih vozila, građani smišljaju neverovatna mesta za sakrivanje robe.

„Na ulazu u zemlju sam uhvatio migranta koji se sakrio ispod kamiona, obmotao se oko osovine, ali se prevario… Pa umesto da ode dalje za Hrvatsku, ušao je u kamion koji ide nazad za Srbiju“, priča Maksić.

Neretko krijumčari misle da mogu da nadmudre carinike, ali bezuspešno.

Foto:Zoran Lončarević/Nova.rs

„U rezervoaru vozila, u tegli nutele, sva mesta koja vam mogu pasti napamet, svaki dan je nešto novo. Imali smo na početku situacije gde je marihuana bila u rezervnom točku umotana u braon selotejp papir, posle toga je bila zapakovana u aluminijumsku foliju, mislili su da će to da sakrije odraz marihuane, što naravno nije slučaj“, objašnjava Maksić za Nova.rs.

On nam je objasnio da skener u sebi sadrži tehnologiju koja može da odredi da li je roba organskog ili neorganskog karaktera, može se odrediti da li je nešto biljnog porekla, na primer marihuana ili ako je nešto od čvrstog materijala.

Ekipa lista i portala „Nova“ je imala priliku da pogleda neke od fotografija prekršaja otkrivenih na skeneru na kojima se vide nedozvoljena roba, kao i siluete migranata skrivenih u kamionu.

Foto:Zoran Lončarević/Nova.rs

Ovogodišnju rekordnu zaplenu novca ostvarili su carinici na Preševu koji su 7. juna osujetili pokušaj krijumčarenja preko 700.000 neprijavljenih evra i dva smaragda, koji su bili sakriveni u kutiji za prvu pomoć, vratima automobila, reflektujućem prsluku, kesi iz supermarketa, pa čak i u kutiji dečjih bojica.

Pas nanjuši ako ste koristili marihuanu

Carinski psi se koriste za brzi pregled putničkog vozila, pas prođe, onjuši i markira mesto gde ima
sumnje da se nalazi nedozvoljena roba.

Upitali smo da li je moguće da carinski psi nekada pogreše prilikom „njuškanja“.

„Dresirani su za otkrivanje duvana, marihuane, novca, eksploziva… Retko kada se desi da pas pogreši, najčešće se radi o tome da su putnici koristili marihuanu ili je na markiranom mestu ranije nešto skrivano, pa je ostao trag. I šverceri se trude da prevare pse, ali im ne ide“, objašnjava Maksić.

Vozači kamiona sami prijavljuju sumnje

„Često se dešava da dolaze vozači koji su spavali na parkinzima i tada osetili ljuljanje kamiona, pa sumnjaju da se u tovaru nalaze migranti. Savetovani su da ne otvaraju tovar sami, nego da dođu do nas i prijave. Ipak je taj čovek sam u odnosu na tri, četiri migranta, koji umeju da budu i agresivni, nije

svejedno“, priča Maksić.

Upitali smo da li se nekada dešavalo da osim migranata, vozač kamiona ne zna da zapravo prevozi nedozvoljenu robu poput narkotika. Kamioni idu na duže rute i vozači predstavljaju idealnu priliku da krijumčari droge iskoriste situaciju za svoje „poslove“.

Foto:Zoran Lončarević/Nova.rs

„Pre sedam godina imali smo situaciju kada je vozač u Prištini natovario nameštaj, da li je znao ili nije, sami narkotici su bili u nameštaju. Vozači koji ne znaju šta prevoze lako mogu biti zloupotrebljeni, jer se na njima ne vidi da su pod stresom ili da imaju problem oko toga što voze. Iako vozač ima obavezu da zna šta je utovareno u kamion, nekada ne može da proveri šta je tačno u svakoj kutiji, međutim ozbiljne firme se ne igraju sa takvim stvarima“, ispričao je Maksić za portal „Nova“.

Kako su nam carinici objasnili, neprestano se vrši analiza rizika i procenjuje se da li vrednost robe opravdava njen prevoz. Na primer, nekada se dešava da se prevozi jeftina garnitura, od koje je sam prevoz skuplji, što je naravno sumnjivo…

Kako smo saznali na licu mesta, narkotici se najčešće kriju upravo u nameštaju, a pre više godina na Batrovcima se dogodila zaplena čak jedne tone droge koja je bila skrivena u kuhinjskim elementima.

BONUS VIDEO: Zaplena marihuane na graničnom prelazu Gradina

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar