Uzrok požara koji je u prošli ponedeljak buknuo u Ulici Radoja Domanovića na Zvezdari bio je klima uređaj, a gašenje vatre otežalo je to što vatrogasci nisu mogli da priđu zapaljenom stanu zbog parkiranih automobila. Zbog početka letnje sezone korišćenje rashladnih uređaja je sve zastupljenije, a ovakvi slučajevi odličan su pokazatelj da o njima moramo voditi računa tokom cele godine, pažljivo ih koristiti i servisirati, dok stambena jedinica u kojoj živimo mora poštovati određena pravila kako dolazak hitnih službi po pozivu građana ne bi bio dodatni problem.
Požar u Radoja Domanovića buknuo je u popotnevnim satima i toliko se brzo proširio da je vatra uzbrzo zahvatila celo potkrovlje višespratnice. Vatrogasci su, prema priči stanara, na licu mesta bili nakon samo nekoliko minuta kasnije, ali uzalud jer svojim vozilima u prvi mah nisu mogli da priđu vatri i započnu gašenje.
Srećom, stanari su na vreme evakuisani, vatrogasna služba je iznedrila rešenje tako da je požar gašen sa visine i sprečeno je da se vatra proširi na susedne objekte.
Klima uređaj koji je, prema prvim rezultatima istrage i kako se moglo čuti na licu mesta, uzrok požara, nešto je što gotovo svi imamo u kući, ali samo deo građana poštuje pravilo da se ona mora servisirati barem jednom godišnje.
„Redovan godišnji servis je nešto bez čega nijedan građanin ne bi smeo da uključi uređaj u svom domu. On podrazumeva pranje filtera mrežice i dezinfikovanje antibakteriološkim sredstvom, ispiranje kanala, kontrolu temperature izduvavanja vazduha, proveru pritiska i freona koji se vrše manometrom, vizuelni pregled uređaja i evenutalno dopunu freona ukoliko je potrebno“, kaže nam jedan serviser iz Beograda.
Ono što predstavlja najveći problem jeste to da ljudi misle da ukoliko klima radi, nije joj potreban servis, kaže nam majstor i dodaje da je problem i to što se svi sete da imaju uređaj „u pet do 12“.
„Svake godine imamo istu situaciju – zovu nas ljudi tek kad krenu jake vrućine, pa se stvore velike gužve i zakrčenja, a onda nestrpljivi korisnici klimu koriste iako nije servisirana. To vam je isto kao da imate bombu u kući. Jer, vi ne znate da li je tokom zime ona oštećena, da li je nešto upalo u kanale, da li su instalacije u redu…“, priča on.
Vatrogasci polsednbjih dana imaju učestale pozive građana kojima su se zapalili spoljni kompresori od klima uređaja. Kako saznajemo, uzrok tom eje najčešće dotrajalost instalacija.
Napominje da, kada je u pitanju redovni godišnji servis, mnogi ne znaju da klime koje se koriste u prostorijama poput firmi i kancelarija, gde je generalno veća frekvencija ljudi, moraju da se servisiraju na svaka tri meseca.
„Ako revnosno vodite računa, nema potrebe da budete zabrinuti i to ne samo zbog situacija kao što je ova u kojoj dođe do požara, već zato što održavanjem sprečavate razmnožavanje svakakvih virusa, gljivica i bakterija, koji mogu biti pogubni po naše zdravlje, a sprečavate i da se skuplja prljavština“, kaže on.
Iako, kaže, nije stručnjak za požare, serviser napominje da je siguran da požar u Radoja Domanovića nije izazvan curenjem freona kako se najpre mislilo jer, kako je objasnio, on nije zapaljivi gas. Verovatnije je, kaže, da nešto nije bilo u redu sa instalacijom, ali podvlači i da ne želi da se meša u posao nadležnih službi.
Sa druge strane, oni koji su stručni da govore o požaru objasnili su da, prema domaćem zakonodavstvu, objekati visokogradnje, u zavisnosti od vrste i namene, moraju biti projektovani, izgrađeni, korišćeni i održavani na način kojim se obezbeđuju uslovi za bezbedan boravak ljudi i sigurnu evakuaciju ljudi u slučaju vanrednih događaja.
Zbog toga je Sektor za vanredne situacije objavio nekoliko specifičnih, preventivnih mera koje se moraju poštovati. Najpre, stepeništa, hodnici i posebno protivpožarne stepenice uvek moraju biti prohodni.
„Vatrogasnim vozilima mora biti omogućeno da priđu objektu sa onih strana na kojima se nalaze prozori, vrata ili drugi slični otvori. Prilaz objektu sa strane zabatnog zida bez otvora ne smatra se prilazom za intervenciju“, navodi se u preporukama na sajtu Sektora.
Pored toga, unutrašnji hidranti moraju uvek biti ispravni za korišćenje, a prilaz elektro-ormanima omogućen.
Savetuje se takođe da se predvidi mogućnost otvaranja prozora na najvišoj etaži objekta za ventiliranje stepeništa, napraviti plan evakuacije i upozoriti stanare.
„Svaki izlaz iz objekta, u slučaju požara, mora biti označen uočljivim znakovima ako izlaz ili put do izlaza nisu vidljivi neposredno iz prostorija“, navodi se.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare