Ruski rulet na putevima: Selfi uz 200 na sat

Hronika 08. mar. 202008:23 > 09:00
Podeli:
Foto: YAY Media AS / Alamy / Alamy / Profimedia

Grupa mladića na društvenim mrežama već mesecima objavljuje video snimke i "selfije" na kojima se vidi kako luduju za volanom i voze i više od 200 kilometara na sat, kako bacaju u lice rukavicu izazova jedni drugima i nadmeću se u suludom izazovu. Psiholozi ovakvo ponašanje pravdaju godinama i potrebi mladih da sklonost riziku stave u funkciju potrebe da se razlikuju i pokažu mišiće, dok kriminolozi zameraju policiji što pasivno posmatra ovaj "ruski rulet" i upozoravaju da je pitanje dana kada će ovakvo ponašanje rezultirati dramatičnim nesrećama i tragičnim epilogom.

Desetina mladića već nekoliko meseci pokazuje svoju bahatost u vožnji na društvenim mrežama. Jedna ruka na volanu, u drugoj telefon kojim snimaju brzinomer na upravljačkoj tabli, a noga na punom gasu. Nova opasna moda uzima maha na drušvenim mrežama, pre svega na Tviteru i Instagramu, a snimci na kojima se vide mlađi vozači, kako velikom i neprilagođenom brzinom, često i preko 200 kilometara na čas, voze uz salvu izazovnih komentara , postali su svakodnevica u Srbiji.

Mediji su više puta preneli njihovo bahaćenje na srpskim putevima, te pozvali nadležne da reaguju. U međuvremenu, da li zbog sakrivanja svog identiteta, ili iz nekog drugog razloga, video snimci su krenuli da se dele i na drugim mrežama, kao što je Tiktok, a osnovane su i neke druge grupe na Instragramu. Jedna od njih je i „vozim dinamično official“, gde u opisu profila stoji između ostalog i „Pun gas“, „Novi profil braćo“, „nismo fake!“, što očigledno ukazuje na nameru da se provociraju i rivali i policija.

Psiholog Aleksandar Šibul kaže za „Nova.rs“ da je sklonost ka riziku mladih ljudi, glavni razlog zbog čega ovi mladići tako nešto rade.

„Osnova je da su mladi ljudi skloni riziku,  jer misle, da toga nema , ne bi postojali. Američki marinci se primaju sa 18 – 19 godina, jer mladi imaju malo kontrole nad svojim emocijama, strah je manji a svesnost o posledicima je sužena“, kaže Šibul i dodaje da postoje i druge okolnosti, kao što je uticaj okoline, odnosno momenat grupe, gde  mladi žele da se popnu na što višu poziciju u hijerarhiji određene grupe i da time steknu popularnost.

Postoji i treći razlog, kako objašnjava Šibul, a to je nedostatak kontrole roditelja nad svojom decom.

„Roditelji ne razgovaraju sa svojom decom i ne poznaju ih, bez obzira na to da li su imućni ili ne. Njihov zadatak je da upoznaju i razgovaraju sa svojom decom i da znaju kakvi su im potencijali, a pre svega kolika je njihova sklonost ka riziku i kako da kod njih razviju veću svest“, objašnjava Šibul.

Aleksandar Šibul Foto: printscreen youtube

S druge strane, priča Sibul, što manje mladi imaju unutrašnje vrednosti zdravog sistema, to imaju veću potrebu da sebe uzdižu na lestvici hijerarhije putem brendiranih stvari ili u ovom slučaju vožnje.

„Neko ko je razvio određene mogućnosti da sebe kontroliše i ima razvijeniju svesnost o uzrocima i posledicama, njemu to nije bitno jer ga cene kao pametnog, ljubaznog, darežljivog. Takvi ljudi nemaju potrebe da se ističu, za stvari koje izlaze izvan polja ličnosti, na spoljašnji način“, zaključuje Šibul.

Objavljivanje video snimaka ludovanja na društvenim mrežama traje već mesecima, a krivične prijave protiv njih, koliko je poznato, nije bilo. Direktor Centra za prevenciju kriminaliteta, Dušan Davidović kaže za „Nova.rs“ da policija ima načina da pronađe one koji objavljuju takve snimke.

Dušan Davidović direktor Centra za prevenciju kriminaliteta foto screenshot N1

“ Ako mogu da presreću mejlove urednika novina sa političarima, i ako mogu druge ljude da prate, za njih posebno interesantne, sigurno da ima načina i njih da pronađu. Ljudima koji obajvljuju takve snimke lako je ući u trag a posao pilicije je da reaguje na  zakonom propisan način i da ih uhvate na delu“, smatra Davidović te dodaje da video snimak svakako nije dokaz ni u kom slučaju, već putokaz kako da im uđu u trag.

„Na autoputu su uhvatili nedavno prijatelja koji je vozio na autoputu 140, a dozvoljeno je 130. Isto tako mogu uhvatiti ove koji voze velikim brzinama. To nije problem,  smatra Davidović.