Luka Rijeka najveća je hrvatska međunarodna dubinska teretna luka na severoistočnoj obali Jadranskog mora koja zapravo predstavlja pomorski produžetak železničkih i drumskih puteva koji povezuju centralnu Evropu sa Balkanom duž Istarskog poluostrva. Razvojem luke izuzetno je povećan promet robe što je pogodovalo i lakšem prometu kokaina i sintetičkih droga. "Hrvatski Eskobar" i Don Mario predstavljali su mozak operacija transporta droge u ovom delu Balkana.
Geografski položaj Balkanskog poluostrva značajan je jer se nalazi na raskrsnici svih trgovinskih puteva, ne samo za trgovinu drogom, već i za krijumčarenje ljudi i oružja, kao i migranata.
Lokacija luke kao najveće međunarodne dubinske teretne luke na severoistočnoj obali Jadranskog mora i njen geostrateški položaj duž glavnih autoputeva kroz Hrvatsku, Sloveniju i Italiju, čine je ključnom ulaznom tačkom za transport primetne količine kokaina i sintetičkih droga. Međutim, tokom ratova u bivšoj Jugoslaviji, luka je bila suočena za izvesnom stagnacijom koju je zvanični Zagreb pokušao da prevaziđe osnivanjem Lučke kapetanije kao neprofitne državne institucije.
Takva odluka vlade dovela je do razvoja luke pa je tako tokom protekle decenije, još od 2011. godine kada je Adriatic Gate terminal počeo sa radom pa sve do prošle godine, godišnji promet u ovoj luci povećan za 136% sa tendencijom za daljim rastom. Pored toga, iste godine, nešto više od četvrtine luke predato je u vlasništvo poljske kompanije Rubicon Partners Ventures, dok je u martu 2021. riječka lučka uprava dala pedesetogodišnje pravo na korišćenje holandskim vlastima. Takva situacija izuzetno je povećala promet robe u Rijeci što je pogodovalo i lakšem prometu kokaina i sintetičkih droga.
Nedavne policijske akcije ukazuju na to da su kokain i trgovina sintetičkim drogama glavne nedozvoljene aktivnosti u riječkoj luci koje prema stavu gradskih zvaničnika ne predstavljaju pretnju. Naime, organizovani kriminal ne ugrožava bezbednost Rijeke gde je nivo zločina nizak dok se trgovina drogom kroz ovu luku smatra samo prelaznom tačkom za snabdevanje ostalih tržišta u regionu.
Međutim situacija na terenu je ipak malo drugačija.
Rijeka je sredinom 90-ih godina po prvi put postala ulazna tačka za trgovinu kokainom u ovom regionu. U aprilu i maju 1997. godine hrvatska policija zaplenila je 557 kilograma kokaina izuzetne čistoće od 98% koji je putovao iz Ekvadora na Zapadni Balkan. Dve godine kasnije zaplenjena je još jedna pošiljka iz Ekvadora u kojoj je bilo 661 kilograma kokaina vrednog 43 miliona evra. Kokain je nađen u kontejneru koji je zvanično prenosio konzerviranu tunu u Antverpen.
Tokom 2007. i 2008. godine policija je sprovela nekoliko akcija u luci za strana tržišta i tom prilikom zaplenila oko 81 kilogram kokaina čistoće od 85 odsto vrednosti 20 miliona evra. Ovaj kontejner stigao je iz Ekvadora i zvanično prenosio parket od bambusa. Tom prilikom su u zajedničkoj policijskoj akciji združene snage Hrvatske, Srbije, Severne Makedonije, Slovenije, Grčke i BiH razbile ovaj lanac trgovine drogom i uhapsile šest Bosanaca i jednog Grka.
Još jedna veća zaplena desila se 2008. godine kada je zaplenjeno još 15 kilograma kokaina u kontejneru koji je putovao iz Ekvadora preko Hamburga i Malte do Rijeke čija je krajnja destinacija bila luka u Baru. Iste godine, na terminalu u Rijeci zaplenjeno je 188 kilograma norefedrina koji služi za sintezu kokaina u kontejneru koji je putovao iz Indije. Tada su zvanične vlasti odlučile da provere ovaj kontejner jer je primalac ovog kontejnera uhapšen u Zagrebu godinu dana ranije. Ubrzo nakon toga zaplenjen je još jedan kontejner sa 223 kilograma norefedrina.
U periodu od 2017. do 2021. policija je izvela još četiri uspešne policijske akcije. Čak 480 kilograma skrivenog među mašinama zaplenjeno je prilikom policijskog pretresanja kontejnera iz Perua, a 4 godine kasnije je uhapšeno 14 lica koji su bili povezani sa ovim slučajem. Tovar je vredeo čak 70 miliona evra i veruje se da je deo kalabrijske mafijaške grupe.
U drugoj uspešnoj policijskoj akciji „NANA“ u martu 2018. godine zaplenjeno je 100 kilograma kokaina u kontejneru koji je navodno prevozio mešani metalni otpad iz Kolumbije, a uhapšeno je 9 osoba među kojima je i Stjepan Prnjat koji je u medijima poznatiji kao „hrvatski Eskobar“.
On je glavni za trgovinu kokainom iz Latinske Amerike, a uhapšen je 2018. i osuđen na 9 godina zatvora i kaznu od pola miliona evra. U ranijem razdoblju, u sklopu iste akcije zaplenjeno je oko 150 kg marihuane i 69.000 kutija krijumčarenih cigareta.
Pored njega, još jedno ime koje se pojavljuje među poznatim hrvatskim narko bosovima je i ime Slobodana Kašića. Njega je hrvatsko pravosuđe tražilo decenijama zbog umešanosti u šverc kokaina iz Ekvadora. On je nakon što je osuđen na 13 godina zatvora pobegao u Latinsku Ameriku koristeći bosanski pasoš. Sumnja se da je predstavljao jaku vezu između kartela Južne Amerike i različitih evropskih kriminalnih grupa. Na kraju, uhapšen je u Venecueli 2008. zbog pranja novca, ali je usled bezuspešnih pokušaja zvaničnog Zagreba da bude izručen, ponovo bio na slobodi.
Kasnije je uhapšen u Peruu ali je navodno pušten na slobodu. Pod imenom Don Mario zatražio je suspenziju zatvorske kazne u Hrvatskoj koja je odbijena, a on je nastavio slobodno da se kreće negde po Latinskoj Americi.
I na kraju, u dve policijske zaplene tokom 2020. i 2021. pronađeno je ukupno 27 kilograma kokaina u kontejneru koji je prevozio banane iz Ekvadora.
Sa globalnim razvojem društva došlo je do razvoja svih njegovih sfera što nije zaobišlo ni svet nedozvoljenih supstanci. U susednoj luci u Nitri, policija je 2020. godine zaplenila 1,5 tona amfetamina uvezenog iz Meksika, a do odluke o pretresanju ovog kontejnera došlo je upravo zbog dobro poznate rute za trgovinu drogom koja spaja Meksiko sa lukom u Rijeci.
BONUS VIDEO: Policija u Beogradu zaplenila više od 6,5 kg narkotika, uhapšene tri osobe
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: