Povodom teksta objavljenog na portalu Nova.rs pod naslovom "Čak 36 tužilaštava u Srbiji imaju v.f. rukovodioca: Tužilački Savet krišom postavljao vršioce funkcija u nekoliko gradova" reagovao je Visoki savet tužilaštva, a njihovo saopštenje prenosimo u celosti.
„Neistinite su informacije da je 10. vanredna sednica zakazana „na prečac“, da su članovi Saveta dovedeni pred svršeni čin jer nisu stigli da se blagovremeno informišu o kandidatima, da nisu imali vremena da o njima raspravljaju, da su kadrovska pitanja rešavana „iza vrata“, da je sednica morala biti zakazana pet dana unapred, da je postupak prolongiran da bi se iskoristio mehanizam vanredne sednice i da je takav potez „planski“, da je narušena transparentnost u radu Saveta, te da se time sprovodi kontrola rukovodilaca.
Naime, 10. vanredna sednica Visokog saveta tužilaštva elektronskim putem je u potpunosti zakazana, vođena i okončana u skladu sa Poslovnikom o radu visokog saveta tužilaštva, koji propisuje da vanrednu sednicu zakazuje predsednik Saveta putem elektronske pošte kada saopštava razloge održavanja sednice na takav način, uz predlaganje dnevnog reda i dostavljanje radnog materijala za sednicu, te da se javnost obezbeđuje objavljivanjem zapisnika sa sednice.
Nakon upućivanja poziva, predloga dnevnog reda i materijala, svi članovi Saveta u roku od 24 časa mogu da izvrše uvid u materijal, zatraže dopunu ili izmenu dnevnog reda, daju nove predloge, kao i da traže dodatna pojašnjenja ili podatke. U navedenom roku članovi Saveta imaju mogućnost i da glasaju pozitivno, negativno ili uzdržano, ili da ne glasaju uopšte. O održanoj sednici se sastavlja zapisnik koji uključuje celokupnu elektronsku komunikaciju između članova, koji se nakon njegovog usvajanja objavljuje na javno dostupnoj internet stranici Saveta i na raspolaganju je za uvid svakom zainteresovanom licu.
Upravo je tekovina ovog Saveta da je uveo i mogućnost održavanja vanredne sednice elektronskim putem, da je usvojena praksa raspravljanja na tim sednicama iako ga Poslovnik o radu ne predviđa, da se rasprava beleži i autentično objavljuje u sklopu zapisnika, te da se sam zapisnik objavljuje na internet stranici Saveta u za to namenjenom
odeljku.
Razlog objavljivanja održavanja redovne sednice na početnoj stranici je mogućnost prisustva zainteresovanih lica uživo u prostorijama Savetu kao i objavljivanje internet veze za njeno praćenje uživo, što je nemoguće kada je elektronska sednica u pitanju iz očiglednih razloga.
Pored navedenog bitno je istaći da važeći zakonski i podzakonski okvir u kome postupa Savet ne propisuju proceduru za postavljenje vršilaca funkcije, osim što ovlašćuje Savet da to učini, i to u vrlo ograničenim uslovima koji podrazumevaju praktično tehnički mandat vršioca funkcije od samo godinu dana ili do izbora glavnog javnog tužioca, uz ograničenje da se isto lice ne može postaviti dva puta na istu funkciju.
Imajući u vidu da se u konkretnim slučajevima zbog novine zakonskih akata i procesnih instituta kao što su rigorozno ograničenje mandata vršilaca funkcije i žalba Ustavnom sudu, procesa izrade i donošenja novih podzakonskih akata, te time prolongiran postupak izbora i stupanja na funkciju novih glavnih javnih tužilaca, pojavio realni problem u kontinuitetu rukovođenja određenim javnim tužilaštvima, to je za njihov nesmetani rad neophodno hitno postavljenje vršilaca funkcije rukovodioca do izbora novog glavnog javnog tužioca.
Smatramo da je bitno naglasiti i činjenicu da su svi vršioci funkcija na ovoj elektronskoj sednici izabrani uz jednoglasnu podršku svih članova Saveta, uz određenu raspravu o tehničko-pravnim aspektima postavljenja vršilaca na vanrednoj sednici elektronskim putem“.
VIDEO: Vida Petrović Škero o tihovanju pravosuđa o stanju u društvu i državi