veštačka inteligencija, reklamiranje lekova, preparata,
Foto: Printscreen/Facebook

Društvene mreže poplavljene su brojnim reklamama u video formatu, na kojima poznate ličnosti preporučuju korišćenje određenih proizvoda. Poznata lica na tim snimcima uveravaju korisnike da se i sami njime leče, da su rešili probleme poput hipertenzije, visokog šećera u krvi, problema sa prostatom i slično, pozivaju ih da što pre naruče i počnu sa korišćenjem. Reč je o očigledno manipulisanim snimcima, korišćenjem veštačke inteligencije, koji bi se starijim ili manje obazrivim korisnicima mogli učiniti stvarnim.

Lik doktorke Danica Grujičić, ministra zdravlja Zlatibora Lončara, doktora Branimira Nestorovića, voditelja i novinara Tatjane Vojtehovski i Zorana Kesića, ali i mnogih drugih poznatih ličnosti iz Srbije, zloupotrebljeni su u svrhu reklamiranja različitih preparata i proizvoda na društvenim mrežama, mahom Fejsbuku.

veštačka inteligencija, reklamiranje lekova, preparata,
Foto: Printscreen/Facebook

Od lekova za hipertenziju, preparata koji rešavaju problem sa prostatom, do dodataka ishrani koji poboljšavaju opšte zdravstveno stanje, spisak proizvoda koji se ovakvim lažnim reklamama promovišu je poduži.

veštačka inteligencija, reklamiranje lekova, preparata,
Foto: Printscreen/Facebook

„Ovaj mesec smo odobrili novi lek koji veoma brzo i efektivno čisti krvne sudove, odnosno leči hipertenziju. Trenutno, prednost za nabavku imaju osobe koja imaju 40 plus godina jer se povećao broj smrti od srčanog udara. Nabavili smo određene količine i molimo vas da preuzmete svoj paket što pre“, čuje se na jednom snimku kako navodno izgovara bivša ministarka zdravlja, doktorka Danica Grujičić. Pored medicinskih preparata, lekova i dodataka ishrani, lik osoba iz javnog sveta zloupotrebljava se i za promociju igrica, aplikacija i drugih sličnih servisa.

veštačka inteligencija, reklamiranje lekova, preparata,
Foto: Printscreen/Facebook

Prilikom klika na neki od ovih snimaka, korisnik se vodi na drugu stranicu, tačnije novi vebsajt, na kom se mogu videti specifikacije određenog proizvoda. Interesantno je da nijedna od stranica koja objavljuje ove reklame, nije usko vezana za proizvod koji se lekramira, a mahom je reč o stranicama koje uopšte nisu na srpskom jeziku, niti imaju sadržaj namenjen domaćoj publici.

Šta je dipfejk sadržaj?

Ovakvi sadržaji, manipulisani veštačkom inteligencijom, nazivaju se još i dipfejk (deepfake) sadržaji. Reč je o onom sadržaju koji je zasnovan na veštačkoj inteligenciji i koristi se kako bi se prikazao neki događaj koji se nije desio. Kako živimo u vremenu kada su različiti alati veštačke inteligencije dostupni široj populaciji, i broj ovakvog sadržaja se znatno povećao u poslednjih nekoliko godina.

Foto: Shutterstock

Tako smo do sada imali prilike da vidimo ruskog predsenika Vladimira Putina kako sklapa mir sa predsednikom Ukrajine Volodimirom Zelenskim, američkog predsednika Džoa Bajdena kako odgovara na pitanja u dvorištu Bele kuće, više svetskih političara se susrelo sa lažnim gradonačelnikom Kijeva Vitalijem Kličkom…

Kako da prepoznamo dipfejk?

Sadržaj u kom mašina imitira čoveka, oponašajući njegovu mimiku i gestikulaciju, srećom, još nije toliko usavršen pa ga je moguće prepoznati detaljnijim opažanjem. Tako je recimo na licu osobe čiji je lik zloupotrebljen moguće primetiti neobičnu mimiku, pokreti usana izgledaju neprirodno ili ne prate ton, odnosno izgovorene glasove. Koža u ovakvim snimcima uglavnom izgleda neprirodno glatko ili previše naborano, a oko očiju i obrva se mogu pojaviti čudne senke.

Bonus video: Da li možete da verujete svojim očima: Koliko su uverljivi snimci obrađeni veštačkom inteligencijom

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare