Foto:Goran Srdanov/Nova.rs/EPA-EFE/ANDREJ CUKIC/Srbijavoz

Direkcija za železnice od 2018. u više navrata je apelovala i slala dopise "Infrastrukturi železnice Srbije" za sprovođenje određenih mera koje bi poboljšale bezbednost železničkog saobraćaja u Srbiji, a po kojima uporno nije postupano. Samo u 2021. godini naložili su čak 51 korektivnu meru "Infrastrukturi", od kojih većina nije ispunjena, a Direkcija je zbog toga bila prinuđena da 2023. uputi dopis resornom ministru Goranu Vesiću kako bi ukazala na to da železnički saobraćaj nije bezbedan, te da se ništa ne čini po pitanju tog problema.

Od kako se u petak dogodila tragedija u Novom Sadu, kada je prilikom urušavanja nadstrešnice Železničke stanice stradalo 14 osoba, ne prestaju da isplivavaju brojni propusti u radu železničkog saobraćaja u Srbiji.

Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

Portal Nova.rs došao je u posed dokumenta Direkcije za železnice od septembra 2023. godine koji najbolje govori o stanju železnica u Srbiji. Pomenuti dopis Direkcija je uputila resornom ministru građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goranu Vesiću u kojem ukazuju na niz stvari koje je neophodno ispuniti za bezbedno obavljanje saobraćaja.

„Direkcija za železnice, kao nacionalno telo za bezbednost železničkog saobraćaja ima nadležnost nad izdavanjem sertifikata o bezbednosti železničkim prevoznicima i upravljačima infrastrukture. Takođe, Direkcija za železnice sprovodi nadzor nad sistemima za upravljanje bezbednošću železničkih preduzeća, čime obavlja proveru da li posle izdavanja sertifikata o bezbednosti železnička preduzeća primenjuju svoj sistem za upravljanje bezbednošću i po potrebi, nalaže sprovođenje odgovarajućih mera. Direkcija je nadzor nad sistemom za upravljanje bezbednošću u „Infrastrukturi železnica Srbije“, pre redovnog nadzora sprovedenog 2023, sprovela nadzor 2021. godine i nakon toga je naložila 51 korektivnu meru, od čega je za 39 mera naložila rokove za postupanje. Krajnji rok za postupanje je bio 9. januar 2022. godine“, navodi se u pomenutom dokumentu.

Pročitajte još:

Nakon što im je „Infrastruktura“ dostavila dokumentaciju u vezi sa merama, utvrđeno je da 19 nije ispunjeno. U međuvremenu je došlo do proširenja mreže železničkih pruga, a „Infrastruktura“ je do Direkcije zatražila novi sertifikat o bezbednosti za upravljenje železničkom infrastrukturom. Komisija je obnovila pomenuti sertifikat, ali su dali i novi rok za postupanje po 19 ranije neispunjenih mera i naložili dodatne tri. Nakon izdavanja sertifikata dat je i rok do 11. jula 2022. godine.

Železnička stanica u Subotici Foto:FoNet/Instagram predsednika Srbije

„S obzirom da „Infrastruktura železnice Srbije“ a.d. nije uspela ni u produženim rokovima da u potpunosti sprovede mere, 15. jula 2022. godine je zahtevano dodatno produženje roka. Direkcija je 22. jula 2022. godine zahtevala detaljnu informaciju o statusu sprovođenja mera, razloge usled kojih mere nisu sprovedene i objektivnu procenu vremena za koje će po merama biti postupljeno. Društvo je 12. avgusta 2022. godine dostavilo zahtevanu dokumentaciju po svim merama. Nakon izvršene analize dostavljene dokumentacije, Komisija je zaključila da je od 21 mere postupljeno po samo jednoj meri, kao i da dve mere nisu u potpunosti ispunjene“, navodi se u dokumentu.

Nakon ovog, Direkcija je još jednom produžila rok za tri meseca.

„“Infrastruktura“ je 9. decembra dostavila dokaze o sprovođenju pojedinih mera i uputilo zahtev za produženje rokova. Nakon sprovedene analize, zaključeno je da 16 mera nije ispunjeno, odnosno nisu dostavljeni adekvatni dokazi o postupanju, dok je jedna mera delimično ispunjena. Direkcija za železnice je još jednom odobrila produženje roka za još tri meseca“, navodi se u dopisu upućenom ministru Goranu Vesiću.

Skupština Srbije
Goran Vesić Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

„Infrastrukura“ je 4. aprila 2023. dostavila dokumentaciju o sprovedenim merama, a komisija Direkcije za železnice je utvrdila da, pored konstantnog produžavanja rokova, nije ispunjeno 14 mera, kao i da je jedna samo delimično ispunjena.

Važno je napomenuti da „Infrastruktura“ nije sprovela ni određene mere koje datiraju još od 2018. i 2020. godine.

Pročitajte još:

„Direkcija za železnice je u periodu od 6. do 9. juna 2023. godine, sprovela redovni nadzorni audit nad sistemom za upravljanje bezbednošću u Akcionarskom društvu za upravljanje javnom železničkom infrastrukturom „Infrastruktura železnice Srbije“ Beograd. Nakon sprovedenog nadzornog audita, konstatovano je da društvo ne ispunjava sve obaveze propisane važećim propisima, odnosno nije u potpunosti uspostavilo i implementiralo sistem za upravljanje bezbednošću i utvrđeni su značajni nedostaci i neusaglašenosti u postupcima i sprovođenju istih“, navodi se u dopisu.

Nedostatak kadra najveći problem

Direkcija za železnice je kao najveće neusaglašenosti navela sledeće stvari: kadrovski problem, neadekvatno održavanje vozila, nesprovođenje redovnog održavanja, ne postoji jasan način komunikacije sa eksternim nadzorima prilikom izvođenja radova.

„Kadrovski resursi društva, po pitanju izvršilačkih radnih mesta na terenu su u potupnosti neadekvatni imajući u vidu veličinu mreže pruga i zahteva za redovnim i interventnim održavanjem. Društvo je usled angažovanja svojih oskudnih resursa na novim investicionim projektima, u potpunosti onemogućeno da planira i sprovodi redovna održavanja građevinske infrastrukture. Akcionarsko društvo za upravljanje javnom železničkom infrastrukturom ,,Infrastruktura železnice Srbije“ Beograd ne sprovodi redovno održavanje građevinske infrastrukture u skladu sa zakonskim okvirom niti u skladu sa svojim internim aktima. Svakodnevne aktivnosti se, u najvećem delu, odnose na hitne intervencije i sanacije, što predstavalja – vanredno održavanje. U Društvu nije uspostavljen jasan način komunikacije i razmene dokumentacije sa eksternim nadzorima prilikom izvođenja i prijema radova na železničkoj infrastrukturi, pa je česta pojava da izvedeni radovi ne odgovaraju po obimu i kvalitetu ugovorenim radovima“, navodi se.

Foto: BalkansCat / Shutterstock

Ukazali su i da pojedine važne deonice pruge nisu u funkciji što značajno remeti propusnu moć pruga, povećava vreme putovanja, utiče na bezbednost železničkog saobraćaja i negativno utiče na privredni razvoj zemlje, naročito u Beogradu. Ukazali su na još jednu bitnu okolnost.

„Održavanje železničkih vozila koja pripadaju društvu, obavlja se od strane zaposlenih u radionicama kojima upravlja „Infrastruktura železnice Srbije“ a.d. kao i od strane Komisije za sprovođenje i administraciju postupaka i izvršenje periodičnih pregleda, formirane rešenjem direktora društva. Nijedna od navedenih radionica nije za te poslove sertifikovana od strane Direkcije za železnice, što je obaveza ovog društva u skladu sa Zakonom, pa je kvalitet i način održavanja železničkih vozila doveden u pitanje“, navodi se i dodaje:

„Ne postoji jedinstvena evidencija, planovi i praćenje održavanja železničkih vozila na nivou društva“.

Srbija voz Foto:SRBIJAVOZ/ ÐORÐE KRSTIĆ

Navode i da deo železničkih vozila koja pripadaju „Infrastrukturi“ ne poseduje dozvole za korišćenje, nije upisan u Nacionalni registar vozila, a ipak se koristi u saobraćaju.

„Takođe, Centar za unutrašnju kontrolu „Infrastrukture“ nalaže izuzetno veliki broj mera po otkrivenim nepravilnostima u radu. Značajno veliki broj mera se nikad ne izvrši uz obrazloženje da ne postoje finansijska sredstva. Pored toga, Centar za unutrašnju kontrolu, kao nezavisni i nepristrasni interni sistem kontrole koji funkcioniše transparentno, ne kontroliše sve pozicije u menadžmentu društva već samo izvršno osoblje, čime se umanjuje njegov značaj“, navodi se.

63 korektivne mere, rok 180 dana

Direkcija za železnice je 15. avgusta 2023. godine naložila 63 korektivne mere sa najdužim rokom za postupanje u trajanju od 180 dana. Nije poznato da li je od tog datuma postupano po traženim merama, niti koje su ispunjene.

Portal Nova.rs uputio je pitanja Direkciji za železnice i „Infrastrukturi železnica Srbije“, ali do zaključenja ovog teksta nismo dobili odgovore.

VIDEO: Ko je stručno odgovoran za tragediju na železničkoj stanici u Novom Sadu?

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare