Foto: Shutterstock

Dve saobraćajne nesreće, jedna u kojoj je poginuo dvogodišnji dečak i druga gde je stradao vozač na Divčibarama a koje su se dogodile u razmaku od nekoliko dana, ponovo su aktivirale temu o učešću kvada u saobraćaju i problemima koji se javljaju korišćenjem ovog četvorocikla, koji se zapravo pravilno naziva ATV (All Terrain Vehicle -vozilo za sve terene). U Srbiji se broj kvadova povećava, a zanimljivo je da ne podležu Zakonu o bezbednosti saobraćaja.

Damir Okanović predsednik Komiteta za bezbednost saobraćaja u razgovoru za Nova.rs  objašnjava da se Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima odnosi na javni saobrćaj, dakle odnosi se na ulice, lokalne puteve, na opštinske puteve, odnosi se i na ostale javne puteve, a to su putevi koji mogu biti i na privatnom posedu, ali koji su svima dostupni, koje mogu da koriste veći broj lica pod istim uslovima.

„Činjenica je da se kvadovi upotrebljavaju na privatnim posedima i na takozvanim nekategorisanim putevima, a pre svega šumskim putevima,  i nisu pod kontrolom saobraćajne policije. Upravo zbog toga što se veliki broj kvadova vozi po privatnim posedima, odnosno po javnim putevima koji nisu kontrolisani, imamo veliki broj neregistrovanih kvadova i imamo određeni broj vozača koji upravljaju kvadovima iako na to nemaju prava“, kaže Okanović za Nova. rs.

Na pitanje kako naši propisi definišu kvadove Okanović ističe:

„Po našim propisima kvad je generalno četvorocikl, ali se u praksi dešavalo da uvoznici kad ih uvoze, definišu kvadove kao radnu mašinu, odnosno motkultivator i onda imamo kvadove koji su registrovani, ne kao četovorcikl nego kao traktor, motokultivator. Vi kad uvozite bilo koje vozilo uključujući i kvad vi prvo deklarišete da li vi to uvozite za javnu upotrebu, odnosno za upotrebu u javnom saobraćaju ili ne. Ako deklarištete da ne uvozite vozilo za upotrebu u javnom saobraćaju vi ne podležete svim onim propisima koja se odnose na uvoz motornih vozila, s tim da ih kasnije ne možete registrovati za javni saobraćaj. Određeni broj ljudi uvozi kvadove i odmah ih deklariše da ih neće koristiti za javni saobraćaj, i tako ih upotrebljavaju na nekategorisanim putevima, gde nema kontrole. U javnom saobraćaju vozilo mora biti registrovano, mora imati važeću registracionu nalepnicu, mora biti tehnički ispravno, a sada zašto se u određenim slučajevima ne preduzimaju mere protiv ljudi koji voze kvadove mimo važećih propisa, morate pritati nekog drugog.“

Foto: Shutterstock

Na pitanje šta u budućnosti treba uraditi da bi se sprečile nemile scene u kojima ima stradalih i povređenih Okanović kaže:

„Kvadovi su relativno nova vrsta vozila kod nas i generalno svuda doživljavaju sve veću popularnost. Problem je čak što kvadove neki ljudi doživljavaju kao igračku. Vi imate roditelje koji kupuju deci staroj sedam-osam godina kvadove, kao da su igračke, kao da su oni automobilčići na akumulatore. To su vozila koja mogu da postignu ozbiljne brzine, gde može doći do vrlo teških i ozbiljnih posledica. Problem je što kod nas i dalje ne postoji dovoljno razvijena svest o tome da kvad nije igračka, nego da je kvad „veoma ozbiljno motorno vozilo“ i da neadekvatnom upotrebom kvada mogu se izazovu vrlo ozbiljne posledice, invalidet i ostalo“.

Foto: Shutterstock

Dva bitna problema upotrebe kvadova

Okanović u razgovoru za Novu ističe dva bitna problema koja se pojavljuju kad je u pitanju korištenje kvada. Po Okanovićevim rečima prvi problem je vrlo nizak nivo svesti kad je u pitanju upravljanje kvadom,  i pod broj dva nepostojanje , odnosno  nedostatak veština upravljanja kvadom,  jer  u Srbiji nemamo nijednu auto-školu koja uči upravljanje kvadom na aslaftiranim putevima i u terenskim uslovima.

Okanović se kod slučaja uporebe kvada osvrnuo i na motorne sanke.

„Mi smo imali relativno sličan problem sa motornim sankama, pa je Zakon o skijalištima regulisao konačno tu materiju, jer na motorne sanke je mogao da sedne ko god hoće i da se ponaša kako hoće sve dok nije bio usvojen Zakon o skijalištima. Zakon o bezbednosti reguliše upravljanje kvadovima u javnom saobraćajnim površinama, gde su pravila najsličnija upravljanju motociklima, ali imamo problem na zatvorenim saobraćajnim površinama, i na nekategorisanim putevima gde nema kontrole“.

Na pitanje šta je potrebno učiniti da se među vozačima podigne svest o upravljanju kvadovima, Okanović kaže da je najvažnije sprovesti jednu kampanju gde ljudima treba reći da kvad nije igračka, jer je prvi i osnovni problem, to što svako misli da može da vozi kvad.

„Moramo sistemski da se bavimo obukom i veštinama upravljanja kvadom jer on nije ni motocikl, ni automobil i ima neke svoje određene specifičnosti, i ko ima  vozačku dozvolu  A  ili  B kategorije – ne znači da zna da upravlja kvadom.

 

Šta je kvad

Kvad ili pravilnije ATV što u prevodu znači (All Terrain Vehicle -vozilo za sve terene), je vozilo koje je razvila Evropska Svemirska Agencija, samo sa jednim zadatkom; snabdevanje Međunarodne svemirske stanice  vodom, vazduhom, gorivom i eksperimentima. Kasnije je nastala široka paleta ovih vozila. Kvad je vozilo bez pogona na sva 4 točka, nego ima pogon samo na zadnjoj osovini. Nema nezavisno vešanje, nego krutu osovinu. ATV odnosno kvad nije auto ni motor. Inače, kvad je zabranjeno voziti ga po javnim putevima, a u našem Zakonu o bezbednosti saobraćaja ne postoji ništa o registraciji, pa se može registrovati kao traktor ili kao motor. Prema našem trenutnom zakonu, mogu da se registruju vozila koja imaju homologaciju kao: L7e- teški četvorocikl, T3b- traktor.

Upravljanje ovim vozilom nije nimalo lako, jer je potrebna velika koncentracija vozča, jer postoji mogućnost pada i prevrtanja. Na asfaltu zna da bude nestabialn, a na terenskim vožnjama omogućava brz prolazak. Ovo vozilo isključivo služi za rekreaciju, a sve više nalazi primenu u specijalnim vojnim i policijskim jedinicama. Cena ovakvih vozila kreće se oko 8.000 evra.
Zbog bezbednosti vozača i suvozača, obavezna je zaštitna oprema:  kaciga, zaštitno odelo i rukavice. Cena zaštitne opreme se kreće do 1.000 evra.

 

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare