Advokat Čedomir Stojković podneo je u utorak krivičnu prijavu protiv novosadskog višeg tužioca Branislava Lepotića jer nije odredio pritvor osobama kojima je, kako tvrdi pravnik, morao biti određen pritvor zbog nesreće na Železničkoj stanici u Novom Sadu, čija je nadstrešnica pala i usmrtila 15 osoba. Na tom spisku nalaze se sada bivši ministar Goran Vesić, zatim nekadašnji direktor "Infrastruktura Železnica" Nebojša Šurlan, ali i drugi, za koje je advokat doslovno naveo šta su radili, a šta nisu smeli.
Među onima koji bi, prema krivičnoj prijavi advokata Čedomira Stojkovića, trebalo da budu u pritvoru, je, među prvima, Nebojša Šurlan, bivši direktor “Infrastrukture Železnice” koji je naložio rekonstrukciju i dogradnju Železničke stanice u Novom Sadu. Šurlan je, u vreme izgradnje, bio na čelu ovom preduzeća, odnosno do marta ove godine kada je podneo ostavku.
Šurlan se pre nekoliko meseci našao u fokusu javnosti kada je Radar objavio razgovor ministra finansija Siniše Malog i tada direktora “Infrastruktura železnice”, a na osnovu koga se može zaključiti kako se finansira vrhunski sport od strane države, u ovom slučaju FK Crvena zvezda.
Telefonski razgovor snimljen je krajem marta 2019, pre nego što su, dva meseca kasnije, počeli radovi na rekonstrukciji stadiona Crvene zvezde. Iz razgovora se jasno vidi da je država finansijski pomagala ne samo sportske klubove, nego i pojedine navijačke grupe, kako zvanično, novcem iz budžeta, ali i skriveno, preko javnih preduzeća i ustanova čiji rad kontroliše država. Konkretno, Šurlan i Mali razgovarali su o novčanoj pomoći od 100.000 evra koju je Šurlan, preko Građevinske direkcije Srbije, na čijem je čelu u to vreme bio, trebalo da obezbedi za navijače Crvene zvezde. Nakon ovog razgovora Šurlan je podneo ostavku.
Tokom Šurlanove vladavine, u više navrata se pisalo o spornim potezima u “Infrastrukturi železnica”. Tako je „Infrastruktura“ posao obezbeđenja u visini od 160 miliona dinara dodelila firmi koja je, prema uvidu u dokumentaciju MUP-a, falsifikovala izjave u postupku javne nabavke. Tužilaštvo za organizovani kriminal vodilo je istragu o ovoj firmi i ljudima povezanim s njom, ali nije poznat ishod, pisala je Nova.
Takođe, otkriveno je i da je „Infrastruktura Železnice Srbije“ za sedam postupaka javnih nabavki procenjene vrednosti 1.338.274.664 dinara i ugovorene vrednosti 1.247.457.810 dinara nije dokumentovala da je procenjena vrednost objektivna i zasnovana na sprovedenom ispitivanju i istraživanju tržišta predmeta javne nabavke, koje uključuje proveru cene, kvaliteta, perioda garancije, održavanja i da je validna u vreme pokretanja postupka, što nije u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama.
I to je bilo tokom vladavine Šurlana.
Inače, Nebojša Šurlan je široj javnosti postao poznat nakon promene vlasti 2012, kada je postao direktor Građevinske direkcije Srbije, „kompanije koju je osnovala Republika Srbija za sprovođenje sopstvenih projekata u visokogradnji, kao i sprovođenje upravljanja projektima koji su od interesa za Republiku Srbiju“.
On je u maju 2020. imenovan je za v.d. generalnog direktora “Infrastrukture železnice Srbije” i na tom mestu je bio do marta ove godine.
Geng Ksin, generalni direktor CRDC (China Railway Desing Corporation Serbia, ogranak Beograd), označen je kao osoba koja je izradila projekat za građevinsku dozvolu za deonicu Novi Sad – Subotica – Državna granica, u kom je označeno da će taj građevinski objekat niske gradnje obuhvatiti i rekonstruisanje i dogradnju stanične zgrade Železničke stanice u Novom Sadu, a za šta je morala biti tražena posebna građevinska dozvola za posebni objekat visokogradnje, a nije, navodi se u krivičnoj prijavi advokata Stojkovića.
Ljiljana Milić Marković označena je u krivičnoj prijavi kao glavni projektant na gore pomenutom projektu, a koja je potpisala projekat iako je znala i morala znati da je za rekonstrukciju i dogradnju staničke zgrade, kao posebnog objekta visokogradnje, morala biti tražena posebna dozvola.
Tu je Branislava Lazović, odgovorni projektant za deo projekta “Projekat arhitekture, rekonstrukcije, dogradnje i adaptacije stanice zgrade u Železničkoj stanici Novi sad”, a koja je navela da “predviđeni radovi ne ugrožavaju stabilnost postojaćeg objekta”, iako to bila neistina.
U pritvoru je morao biti i Goran Vesić, sada već bivši ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, kako je Stojković naveo u prijavi. Vesić je 5. jula 2024. godine je svečano otvorio rekonstruisanu staničnu zgradu i kao ministar građevinarstva i infrastrukture je usmeno proglasio bezbednom, iako je znao i kao ministar je morao znati, da su radovi rekonstrukcije i dogradnje na njoj kao objektu visokogradnje izvedeni bez neophodne građevinske dozvole i da zbog toga objekat nema ni upotrebnu dozvolu i zbog toga nesumnjivo nije bezbedan za upotrebu. U prijavi se navodi i da su građani zbog toga posećivali staničnu zgtadu i koristili je i na kraju je njih 15 poginulo.
Vesić je, podsetimo, formalno podneo ostavku 5. oktobra, pet dana posle obrušavanja nadstrešnice u Novom Sadu, ali je i uprkos tome podvukao da se ne oseća odgovornim za pogibiju građana.
“Ne mogu da prihvatim krivicu za smrt 14 ljudi jer ni ja ni ljudi koji rade sa mnom nemamo ni trunku odgovornosti za tragediju koja se dogodila. Siguran sam da će to da pokaže i istraga koju vodi nadležno tužilaštvo, a kao što znate prvi sam se odazvao pozivu tužilaštva“, rekao je Vesić na vanrednoj konferenciji za novinare.
Nikola Trivić je generalni direktor i zakonski zastupnik “Starting” DOO, firme iz Batajnice za koju se u krivičnoj prijavi navofi da je bez građevinske dozvole neophodne za rekonstrukciju i dogradnju stanične zgrade Železničke stanice Novi Sad, naložio zaposlenima izvođenje radova na tom objektu visokogradnje. Iako se Trivićevo u javnosti pojavljuje od prvog dana, on se do danas nije oglasio I odgovorio na pitanja novinara o obrušavanju nadstrešnice u Novom Sadu.
Međutim, više o radu ove firme, otkrio je ranije Zoran Đajić, inženjer geologije koji je do juna 2023. radio kao konsultant na projektu rekonstrukcije Železničke stanice, rekavši da je firma u kojoj je Trivić direktor bila glavni podizvođač radova. Đajić je naveo i da se “Starting” povremeno ponašao kao da je investitor, da je ta firma ignorisala sve što im je on tražio, kao i sve ono što im je tražio nadzor.
Takođe, firma Starting, koja ima 180 zaposlenih i koja je u poslednje četiri godine imala čistu zaradu od 5,7 miliona evra, bila je angažovana na velikim poslovima. Tako recimo postoji fotografija na kojjo su Trivić i Nikolom Nedeljkovićem, bivši direktor Beograda na vodi, kada je Starting izabran za glavnog izvođača radova na na izgradnji zgrade BW Terraces. Među referencama koje su objavili na svom sajtu u nekoliko navrata navodi se izgrada zgrada u Beogradu na vodi.
Na sajtu firme navodi se i da su bili angažovani na izvođenju radova na rekonstrukciji pruge Beograd – državna granica, kao i na podkonstrukciji pruge na deonici Zemun-Zemun Polje, zidali su sportsku halu u Starim Banovcima, rekonstruisali most preko Zapadne Morave.
Pored Trivića, 70 odsto udela u Startingu poseduje i Jelena Tripković.
Yang Dong, zakonski zastupnik “China Communications Construction Company Ltd, ogranak Beograd, kako je navedeno u krivičnoj prijavi, naložio je izvođenje građevinskih radova rekonstrukcije i dogradnje stanične zgrade Železničke stanice Bnovi Sad, za koju nije izdata neophodna građevinska dozvola. Kako se navodi na sajtu chinaccs.com.hk, Dong je imenovan za prvog čoveka kompanije 11. januara 2023. godine. Navedeno je i da je ekonomista, koji je diplomirao na Univerzitetu Šandong 2002. godine.
Bio je generalni i finansijski direktor u više kompanija.
Fengran Qi, zakonski zastupnik “China Railway International Corporation Ltd Serbia, ogranak Beograd, koji je, kako je navedeno u krivičnoj prijavi advokata Stojkovića, bez dozvole neophodne za rekonstrukciju i dogradnju stanične zgrade Železničke stanice Novi Sad, naložio zaposlenima izvođenje radova na tom objektu visokogranje. Kako smo ranije pisali, Qi je zastupnik pomenute firme od januara ove godine, a prethodno je tu funkciju obavljao Xin Zhou.
Ova kompanija bila je angažovana na više projekata u Srbiji i ostvarila je veliku zaradu. Kako se može videti na sajtu Agencije za privredne registre, u poslednje tri godine ostvarila je neto dobit od ukupno 11,5 milijardi dinara ili oko 98,3 miliona evra.
Na krivičnoj prijavi se nalaze i NN osobe, koje su prema tvrdnjama advokata Čedomira Stojkovića morale biti u pritvoru.
#related-news_3
Tu je NN lice zaposleno u Ministarstvu građevinarstva i infrastrukture, čije je ime, kako tvrdi Stojković, poznato tužiocu Branislavu Lepotiću.
On je u ime tog ministarstva izdao građevinsku dozvolu za izgradnju pruge Beograd – Subotica – Državna granica, kojom je obuhvaćena i stanička zgrada stanice u Novom Sadu, iako ona prema Zakonu o planiranju nije mogla da bude obuhvaćena tim građevinskim projektorm i tom građevinskom dozvolom jer je u pitanju posebni građevinski objekat visokogradnje, koji ne predstavlja “priključni objekat železničke pruge”.
Takođe, u krivičnoj prijavi Čedomira Stojkovića pominje se i sedam NN osoba, odnosno lica poznata iz Građevinske knjige i Građevinskog dnevnika i projektne dokumentacije za staničnu zgradu Železničke stanice u Novom Sadu, a koja su obavljala funkcije odgovornih izvođača radova i funkciju nadzora.
Podsetimo, u tragediji na Železničkoj stanici u Novom Sadu stradalo je 15 osoba, dok su dve osobe povređene i lekari se i dalje bore za njihove živote. Pomenuta Železnička stanica rekonstruisana je u više navrata, a svečano otvorena nekoliko meseci pre tragedije.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare