Foto: REUTERS/Đorđe Kojadinović

Danas se navršava pet godina od pada transportnog helikoptera Vojske Srbije Mi-17 (HT-48) iz sastava 890. mešovite helikopterske eskadrile, 204. vazduhoplovne brigade, sa aerodroma Batajnica, u kome je tragično stradalo sedam osoba na kilometar od aerodroma Nikola Tesla. Ova tragedija digla je javnost na noge, utvrđeni su brojni propusti u postupanju, ali krajnji epilog ovog slučaja je takav da je komandat RV i PVO general Ranko Živak penzionisan 2018., general Bandić sa mesta komandanta 204. vazduhoplovne brigade postavljen za šefa vojne misije Srbije pri NATO paktu, gde se nalazi i danas, Zlatibor Lončar je i dalje ministar zdravlja, a Bata Gašić je smenjen sa mesta ministra odbrane, ali ne zbog pada helikoptera, nego zbog seksističke izjave.

U padu vojnog helikoptera poginuli su: major Omer Mehić, kapetan Milovan Đukarić, mehaničari zastavnici Nebojša Drajić i Ivan Miladinović, lekar novopazarske bolnice Dževad Ljajić i njegov kolega anestetičar Miroslav Veselinović, kao i petodnevna beba iz novopazarske porodice Ademović.

Pad vojne letelice veoma je uznemirio srpsku javnost, koja je tog prohladnog i maglovitog 14.marta saznala tužnu vest u prvim jutarnjim vestima.

Četvoročlana helikopterska posada poletela je 13. marta 2015. godine u popodnevnim časovima posle naređenja operativnog centra da se u Novom Pazaru nalazi petodnevna beba u kritičnom stanju i da je detetu potrebna medicinska pomoć u bolje opremljenoj bolnici. Pošto je na putu za Kragujevac kod Raške bio odron na putu, zatražen je helikopterski transport. Te večeri policijski helikopter nije mogao da poleti zbog složenih meteo uslova, pa je određeno da se angažuje vojni helikopter namenjen za operacije traganja i spasavanja, koji je bio baziran na vojnom aerodromu Batajnica.

Stradala posada helikoptera i lekarska ekipa Foto: N1

 

Helikopter je poleteo za Rašku oko 19.30 časova da preuzme bebu i dežurnu lekarsku ekipu, koja se nalazila na heliodromu u toj kasarni. Dežurna helikopterska posada u sastavu major Omer Mehić, kopilot kapetan Milovan Đukarić i dva avio-mehaničara, stigli su u Rašku posle nešto više od pola sata leta, primili su dva lekara i ugroženu bebu i poleteli ka Beogradu.

Vremenski uslovi prilikom povratka bili su u redu, sve do prilaza Beogradu, kada se kod Mladenovca vreme pokvarilo. Spominjala se magla, niska oblačnost. Pilot Omer Mehić tokom leta pokušao je da zbog složenih meteo uslova dva puta sleti na heliodrom kod VMA, ali nije uspeo. Treći pokušaj sletanja ovaj put na aerodrom Nikola Tesla je bio koban.

U transkriptima telefonskih razgovora koje je objavila vojska posle pritiska javnosti između vojnih oficira za vreme leta i pilota Omera Mehića od 20 časova 13. marta, pa sve do ranih jutarnjih sati 14. marta, kada je prva porodica nastradale posade obaveštena o padu helikoptera i smrti najmilijih, zabeleženi su zanimljivi detalji.

Brigadni general Predrag Bandić Foto: N1

 

Prvi razgovor odvija se između brigadnog generala Predraga Bandića tadašnjeg komandanta 204. vazduhoplovne brigade i pukovnika pilota Gordana Pavlovića tadašnjeg šefa operativnog dežurnog tima (ODT). U tom razgovoru general Bandić saopštava dežurnom pukovniku Pavloviću da po naređenju ministra odbrane helikopter Mi-17 poleće i da leti prema kasarni u Raškoj da preuzme dete koje je životno ugroženo, da ga prebaci do heliodroma VMA. U razgovoru generala Bandića i pukovnika Pavlovića koji je obavljen još nekoliko puta dogovaraju se oko sletanja na heliodrom VMA. Takođe, iz transkripta je evidentno da general Bandić saopštava da će ministar zdravlja Zlatibor Lončar sačekati sletanje helikoptera. Sat vremena od poletanja helikoptera trnskripti navode razgovor pukovnika Pavlovića i Slavoljuba Janićijevića, komandanta Združene operativne komande o tome ko je naredio angažovanje helikoptera.

Oko 22.35 časova helikopter je već pao u blizini aerodroma, a vojni zvaničnici pokušavaju da ga nađu preko radara.

General major Radnko Živak Foto: Jovo Mamula/Medija centar odbrana

 

“ Dobio je poslednji vektor da pređe u drugi pravac skrenuo je u desno i onda nam se izgubio, krenuo u penjanje udesno i izgubio se sa radara i nema transponder i ne javlja se na vezu. Niti se javlja na frekvenciji Surčina niti 3. kl Batajnice. Nema ga ni na radaru 20. OCS-a , sa njima sam u vezi, ni kod njih ga nema na vezi”, saopštio je pukovnik Pavlović tadašnji šef dežurnog operativnog tima u razgovoru sa tadašnjim komandantom ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane general majorom, Rankom Živakom.

Šef dežurnog operativnog tima saopštava generalu Živaku da pokušavaju na svaki način da stupe u kontakt sa nestalom posadom. U transkriptu izveštaja se takođe navodi i da je Direktorat civilnog vazduhoplovstva pokrenuo potragu traganja i spasavanja u 23.30 časova 13. marta 2015.

U 02.16 minuta saopšteno je da je pronađen helikopter i da verovatno nema preživelih. Takođe, navedeno je da je srušeni helikopter poleteo umesto HT-40 (Mi-8) i da je to bilo odučeno pred poletanje. Poslednji razgovor obavljen je u 06.06 ujutru da je porodica Miladinović primila vest o padu helikoptera.

Policijski i vojni uviđaj izvršen je 14. marta 2015. u ranim jutarnjim satima. Ono što su slike nesreće koje su objavljene u medijima prikazivale video se trup helikoptera izvrnut na levi bok, a nekoliko metara dalje rep helikoptera.Svih pet elisa bile su isčupane prilikom dodira trupa letelice sa tlom. Požara nije bilo. Mesto pada letelice, kilometar od auto-puta i tri kilometra od aerodromske piste.

Posle pritiska medija Vojska Srbije i Ministarstvo odbrane su odlučili da javno objave snimke razgovora posade helikoptera sa operativnim centrom , kao i razgovor operativnog centra i nadređenih.

Epilog ove afere koja je uzdrmala vojsku i politički vrh dobijena je sedam meseci posle pada helikoptera 23. oktobra 2015.

Tada je Vojni disciplinski sud doneo presude protiv dvojice generala za disciplinske prestupe, tako što im je zabranjeno napredovanje.

„General major Ranko Živak oglašen je krivim zbog disciplinskog prepusta propuštanja radnje na koju je lice u službi ovlašćeno radi sprečavanja nezakonitosti ili štete. Za isti presutp oglašen je krivim i brigadni general Predrag Bandić, kao i za prekoračenje službenog ovlašćenja“.

Međutim, Viši vojni sud je 2016. godine ukinuo ovu presudu i postupak vratio na početak. Generali Živak i Bandić u drugostepenom postupku ukazali su na niz propusta u istrazi, kao i na misteriozan nestanak pojedinih dokaza, pre svega audio-zapisa i transkripata razgovora posade i njihovih pretpostavljenih. General Živak je penionisan juna 2018. kada je predao dužnost komandanta Ratnog vazduhoplovstva, dok je general Bandić sa mesta komandanta 204. vazduhoplovne brigade prebačen za šefa vojne misije Srbije pri NATO paktu, gde se nalazi i danas.

Nekoliko dana pre objavljivanja odluke Višeg vojnog suda, Više javno tužilaštvo izjasnilo se da niko nije odgovoran za pad helikoptera i da istraga neće biti pokrenuta.

Tako je posle 15 meseci istrage stavljena tačka na slučaj helikopter, a pored krivične izostala je i politička odgovornost.

Ministar zdravlja dr Zlatibor Lončar Foto: TANJUG/ DRAGAN KUJUNDŽIĆ/ bk

 

Ministar odbrane Bratislav Gašić smenjen je, ali ne zbog pada helikoptera već zbog seksističke izjave novinarki B92. Zlatibor Lončar je ostao na funkciji ministra zdravlja koju obavlja i dalje.

Pet godina od pada helikoptera je bio povod za razgovor sa penzionisanim generalom Vojske Srbije Sretom Malinovićem. U razgovoru za Nova.rs  Malinović naveo je da ostaje pri svim tvrdnjama koje je izneo u svom autorskom tekstu za list Danas objavljen 13.marta prošle godine.

Brigadni general u penziji,  Sreto Malinović Foto: N1

 

Brigadni general u penziji, inače pilot,  Sreto Malinović u autorskom tekstu, kaže da četiri godine traje let helikoptera koji je u crno zavio, ne samo porodice stradalih, nego i moralnost i pravdu u Srbiji.

“Na osnovu svih informacija dostupnih javnosti, izjava aktera, nalaza komisija i saznanja o dešavanjima iza kulisa, može se izvesti zaključak o uzrocima i odgovornosti učesnika ovog zadatka koje nadležni organi iz nekog razloga nisu želeli da vide. Svi uzroci udesa se u najkraćem mogu svesti na sledeće: (1) urađen je niz propusta u izdavanju i prihvatanju zadatka, komandovanju, pripremi posade za let, praćenju uslova, komunikaciji i toku izvršenja zadatka; (2) nepovoljni meteorološki uslovi za letenje; (3) greška posade u upravljanju letelicom i pad u nepravilan položaj usled gubitka prostorne orijentacije (kao posledica prethodnih uzroka)”, napisao je Malinović u svom tekstu i dodao:

Bratislav Gašić Foto: N1

 

“Gašić je naređujući zadatak bez znanja načelnika Generalštaba uzurpirao predsednička ovlašćenja u komandovanju Vojskom koja mu nisu bila prenesena, te tako, mimo svih procedura i hijerarhijskog utemeljenja u zakonu, grubo prekršio osnovna načela komandovanja, jednostarešinstvo i subordinaciju. Ako u ovome nije bilo zloupotrebe položaja odgovornog lica, zloupotrebe službenog položaja ili trgovine uticajem, u čemu ima?

Bandić je suprotno nadležnostima i ovlašćenju, prihvatio zahtev ministara i direktno, bez znanja Operativnog dežurnog tima (ODT) i komandanta Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane (RV i PVO), izdao naređenje posadi za izvršenje zadatka, čime je izvršio teži oblik povrede vojne discipline i doveo nadređene pred svršen čin. Tragediji je doprinelo i Bandićevo menjanje mesta sletanja mimo najave leta i odluka vođe posade tokom leta! Navedeni propusti bi trebali biti dovoljni da mu najblaža disciplinska mera bude vraćanje u prethodni čin, ali definitivno ima i elemenata krivične odgovornosti u smislu nepreduzimanja mera za obezbeđenje jedinice i trgovina uticajem”, tvrdi Malinović.

On je dodao i da: “Nadležni rukovodilac ODT RV i PVO (RODT) i RODT sistema odbrane, komandant RV i PVO i zamenik NGŠ podležu disciplinskoj odgovornosti jer, po saznanju o naređenju ministra odbrane mimo predviđene procedure, nisu sprečili izvršenje leta u nepovoljnim meteo-uslovima ili prekinuli let i naredili sletanje na aerodrom Kraljevo zbog pogoršanja uslova”.

Da bi javnost razumela nivo odgovornosti imenovanih, treba objasniti i obaveze nadležnih organa na preduzimanju mera posle udesa i razloge zbog čega su izostale. Načelnik Generalštaba je morao pokrenuti pitanje odgovornosti ministra odbrane jer je bez njegovog i znanja ODT sistema odbrane neovlašćeno naređivao, kršeći osnovna načela komandovanja: jednostarešinstvo i subordinaciju. Potom je morao Bandića odmah udaljiti sa dužnosti do završetka disciplinskog postupka i razrešenja pitanja krivične odgovornosti! U suprotnom, trebao je tražiti svoje razrešenje sa funkcije. Umesto toga, ćutao je i dozvolio da Bandić bude postavljen za vojnog predstavnika pri NATO u Briselu, pre okončanja postupaka.

Predsednik države je trebao preduzeti mere za utvrđivanje odgovornosti ministra odbrane zbog uzurpiranja predsedničkih ovlašćenja u komandovanju Vojskom i naređivanja mimo procedura i hijerarhijskog utemeljenja u zakonu. Takođe, bio je dužan da pokrene postupak za utvrđivanje propusta i odgovornosti načelnika Generalštaba i njegovog zamenika”, napisao je Malinović prošle godine i u razgovoru sa Nova.rs potvrdio da ostaje pri izrečenim navodima.

 

Vojna komisija tvrdila da su piloti bili pijani

Komisija za ispitivanje pada vojnog helikoptera Mi-17 zaključila je da je za tragediju primarno odgovorna posada, a da deo odgovornosti snosi i general Predrag Bandić. Takođe, u izveštaju je navedeno da je pilot Omer Mehić imao 0,68 promila alkohola u krvi, te da je alkohol pronađen i kod jednog letača-tehničara. Prema izveštaju, odgovornost za udes snosi vođa posade helikoptera major Omer Mehić, a deo odgovornosti snose i drugi pilot-kapetan Milovan Ðukarić i letač-tehničar.

U izveštaju stručne komisije navodi se i da je posada više puta insistirala na sletanju na VMA.„… „posada dobija informaciju od kontrole da očekuju sletanje na aerodrom „Nikola Tesla“, nakon čega posada saopštava da im je destinacija VMA. Dobija odgovor da je mesto sletanja „Nikola Tesla“, ali posada i dalje insistira na sletanju na VMA i traži podatke o meteo situaciji. Nakon dobijenih informacija, posada saopštava da će zbog vidljivosti imati problema da sleti na Banjički vis (VMA) i da bi išao na sletanje po ILS na aerodrom Batajnica, nakon čega bi preleteo na Banjički vis. Kontrola mu saopštava da nastavi prema Beogradu. Posada ponovo saopštava da nastavlja direktno prema Banjičkom visu i da će, ukoliko bude imao uslove, izvršiti vizuelno sletanje, a ako nema uslova da ide po ILS aerodroma Batajnica, a posle toga vizuelno na Banjički vis. Kontrolor leta posadi saopštava da je kompletan prihvat bebe organizovan na aerodromu „Nikola Tesla“. Posada potvrđuje i traži instrukciju za sletanje na aerodrom „Nikola Tesla“ , navodi se u izveštaju, koji je bio objavljen na sajtu Ministarstva odbrane.

 

Nikolić posthumno odlikovao poginulu posadu

Predsednik Srbije Tomislav Nikolić posthumno je odlikovao posadu vojnog helikoptera i zdravstvene radnike, koji su nastradali u nesreći kod aerodroma u Surčinu 13. marta 2015.

Nikolić je pilote i medicinske radnike odlikovao medaljom za hrabrost „Miloš Obilić“, na sednici Komisije za odlikovanja.

Pratite nas i na društvenim mrežama:

 

Facebook

Twitter

Instagram