Foto:Miljana Isailović/Nova.rs

Premijerka Srbije Ana Brnabić najavila je prilikom nedavnog boravka u Nišu da će u toku ove godine početi izgradnja železničke obilaznice oko Niša, ali porodice koje žive u stambenoj zgradi na trasi obilaznice smatraju da iza tog obećanja ne stoji ozbiljna namera. Kako ističu, da Vlada Srbije stvarno namerava da gradi prugu, rešila bi problem njihovog stambenog pitanja.

Danijela Plavšić, jedna od stanarki stambene zgrade na Bulevaru 12. februar, podseća da u zgradi sa 16 stanova koja je u vlasništvu MIN holdinga u stečaju, pet porodica duže od pet godina vodi veliku borbu za svoja prava kako ne bi ostali bez krova nad glavom kada jednog dana pruga zaista počne da se gradi.

„Od 16 stanova pet je sada prazno, pet stana je u zakupu, a za šest su vlasnici dobili novac po osnovu eksproprijacije. Mi imamo ugovore o trajnom zakupu stanova jer je neko od nas ili od naših roditelja radio u Mašinskoj industriji. Živimo u stanovima Mašinske industrije duže od tri decenije, neki i duže od pola veka. Naš zahtev je da nam se obezbede stanovi na nekoj drugoj lokaciji sa mogućnošću da ih trajno koristimo ili da nam se omogući otkup stanova kako bi stekli pravo da uđemo u postupak eksprorijacije i da nam se isplate oduzeti stanovi. MIN Holding u stečaju i rukovodstvo grada, međutim, ne pristaju ni na jednu, ni na drugu opciju“, istakla je Plavšić.

Svetlana Plavšić Foto:Miljana Isailović/Nova.rs

Ona je kazala da se u pregovore stanara sa gradom i MIN Holdingom u stečaju uključio i medijator i Evropska banka za obnovu i razvoj, jer će ta banka finansirati izgradnju obilaznice.

„Naša sreća je da se Evropska banka za obnovu i razvoj uključila, jer bi ovi naši nas izbacili na ulicu, pošto se tako na žalost u našoj zemlji rešavaju problemi. Međutim, Evropska banka insistira na tome da budemo trajno zbrinuti i da nam ne fali „ni dlaka sa glave“. To je njihov kategoričan zahtev, ali odbor poverilaca MIN holdinga sada pokušava da se o njega ogluši. Nedavno smo dobili informaciju da nam negiraju bilo kakva prava, a mi smo po Zakonu o stanarskom pravu koji je važio kad smo stanove dobili, stekli pravo da ih otkupimo“, naglasila je Plavšić.

Ona je kazala da je 2019. godine, tadašnje rukovodstvo grada Niša sa preduzećem „Infrastuktura železnica Srbije“ potpisalo Akcioni plan raseljavanja za potrebe izgradnje železničke obilaznice koji je predviđao prihvatljivo rešenje za stanare.

„Tim planom je bilo predviđeno da svaki stanar sklopi ugovor o otkupu stana sa MIN Holdingom u stečaju, a da po sklapanju ugovora stanari, odnosno sada vlasnici stiču pravo da uđu u postupak eksprorijacije i da im se isplate oduzeti stanovi. Međutim, iako je taj plan usvojila Skupština grada Niša, sadašnja gradska vlast ne poštuje taj dokument“, izjavila je Plavšić.

Pročitajte još

Prema njenim rečima, u proteklih godinu dana organizovani su brojni sastanci upravo zbog rešavanja njihovog stambenog pitanja, ali se ni za „milimetar“ niije maklo sa mrtve tačke.

„Pratimo izjave Aleksandra Vučića, premijerke ministra građevinarstva…Svi oni lepo pričaju krenuće pruga, krenuće…Kako će krenuti kad smo mi još tu u zgradi? Da li misle preko nas da pređu prugom? Slali smo mejlove Vučiću, premijerki, ministarstvu građevinarstva. Ni od koga nismo dobili ni jedan odgovor. Jedino smo dobili odgovor od Evropske banke i oni su se zainteresovali za naš slučaj. Mogli i bi i predsednik i premijerka to da učine, da se zainteresuju za naš problem, da vide o čemu se radi“, kazala je Plavšić.

Stanarka Bosiljka Eminović ranije je na zaš portal istakla da u stanu od samo 35 kvadrata živi sa sinom, snajom i troje unučadi.

Zgrada za rušenje i iseljenje Foto:Miljana Isailović/Nova.rs

„Mi nemamo gde da odemo, a oni nam prete rušenjem. Na sastanku u Gradskoj kući rečeno nam je da će doći bageri i da će početi da ruše iako smo u zgradi. Nismo bili pribrani da snimamo sastanak, da to imamo kao dokaz“, izjavila je Eminović.

Stanari ističu da ne traže „kule i gradove“ već samo siguran krov nad glavom, tako da ne mogu da pristanu na ponudu gradonačelnice Niša da dobiju gradske socijalne stanove u zakup na pet godina.

„Šta ćemo da radimo posle pet godina, da živimo na ulici“, pitaju zabrinuti stanari.

Izgradnja železničke pruge oko Niša dužine 22 kilometra sigurno je projekat čiju izgradnju je aktuelna vlast poslednjih godina najviše puta najavila.

Nekadašnji ministar građevine Tomislav Momirović je prilikom dolaska u Niš, februara 2022. godine, rekao da će izgradnja obilaznice krenuti u junu iste godine, a potom je prilikom sledećeg dolaska rekao da se početak gradnje odlaže za septembar. U avgustu 2022. godine Momirović je rekao  da radovi ipak neće krenuti do kraja godine, već na proleće 2023. godine.

Premijerka Srbije Ana Brnabić izjavila je novembra prošle godine da bi izgradnja železničke obilaznice oko Niša trebalo da krene u „najkaraćem mogućem roku“, kako bi bila završena do 2027. godine. Pe dva dana Brnabić je u Nišu rekla da je o izgradnji železničke obilaznice razgovarala sa ministrom Goranom Vesićem i da će „videti sa njim“ da radovi krenu do kraja godine.

BONUS VIDEO

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar