Docent na Pravoslavnom bogoslovskom fakultetu u Beogradu Vukašin Milićević, kazao je za Nova.rs da mu je žao što je njegovo mišljenje o načinu organizovanja liturgija naišlo na žestoku reakciju Eparhije bačke, te da nije ni u jednom momentu doveo u pitanje svetu tajnu pričešća.
Eparhija bačka izdala je saopštenje u kojem osuđuje, kako navode, one koji napadaju “sveštenike i vernike Srpske pravoslavne crkve za nekakvo širenje zaraze jer se okupljaju na molitvu i pričešćuju se”.
Eparhija vladike Irineja obrušila se i na pojedine teologe pa čak i velikodostojnike SPC koji su po ovom pitanju zauzeli razumniji stav.
“O tekstovima i izjavama neodgovornih nazovi teologa trebalo bi da se posebno oglase i nadležne crkvene institucije. Jer, ako neko javno tvrdi da je Pričešće rizik po zdravlje, za njega ne bi smelo biti mesta u crkvenoj prosveti jer, budući da je neznaven, ne može biti učitelj drugima, a po kanonskoj akriviji takav bi morao i da bude isključen iz crkvene zajednice”, piše u saopštenju javnosti.
Među onima koji su indirektno pomenuti u ovom saopštenju je i Vukašin Milićević, koji je ranije za naš portal i u svojim autorskim tesktovima govorio da bi u situaciji dok vlada epidemija trebalo preisiptati način organizovanja liturgija.
„Mislim da su oni malo omašili suštinu onoga o čemu sam ja govorio. Meni je žao ako je bilo ko shvatio ono što sam ja rekao kao dovođenje u pitanje svete tajne pričešća.. Ja to ne činim, jer je ona centralna tajna hrišćanskog i crkvenog života. Baš zbog toga što sve to znamo o njoj, trebalo bi da budemo obazrivi sada u ovakvoj situaciji“, ističe Milićević.
Kako navodi, on već dugo javno govori o tome koje su to, u teološkom smislu, suštinske stvari koje se odnose na pričešće.
„Mislim da stav da kako mi treba da budemo indiferentni s obzirom na ono što se dešava sada, nema mnogo veze sa onim što nas teologija uči o toj tajni“, naglašava on.
Kad je reč o organizaciji liturgije, Milićević je rekao da su postojala dva načina da se ona organizuje u okolnostima dok vlada epidemija koronavirusa:
„Jedan je bio da služimo liturgiju pod uslovima koji su dopustivi, opravdani i umesni. Drugi je bio ovo što imamo sada, a to je da praktično ne služimo liturgiju, zbog toga što sada njoj može da prisustvuje ekstremno ograničen broj vernika. Mislim da bi bilo mnogo bolje da smo išli korak napred i da smo potpuno izašli u susret svemu onome što su bile preporuke stručnjaka koji se bave ovom situacijom i da smo omogućili da se liturgija služi pod uslovima koji su potpuno prihvatljivi. Bilo da je to napolju ili da se služi tako što bi se prilagodio način pričešćivanja u situaciji u kojoj se trenutno nalazimo. Ovako mi se čini da sada nemamo ništa“, objašnjava on.
Ne brinem za svoje mesto u crkvi – govorim po savesti
Komentarišući konstataciju iz saopštenja Eparhije bačke, da bi trebalo preispitati njegovo učešće u crkvenoj zajednici, Milićević je rekao da ne brine za svoje mesto, te da ono uopšte i nije bitno.
„Mene moj episkop, a to je Njegova svetost patrijarh Irinej do sada, kad su ove stvari u pitanju, nije opiminjao. On je prva instanca. Ja govorim po savesti. Ne verujem da u crkvi postoje suđenja bez saslušavanja i odbrane. Ja ću izaći u susret crkvi, šta god da ona traži od mene. Ali, ja ne mogu kad su ovakve situacije da idem protiv svoje savesti. Ne protiv moje lične, nije uopšte poenta moje mesto u crkvi, već kako se ona percipira u društvu, s obzirom na ulogu koju ima i što je njen zadatak. Ako smo neodgovorni, onda kompromitujemo ono što je naša suština, a to je da svedočimo Jevanđelje u društvu. To je naš zadatak i misija i nešto bez čega nismo crkva“, naglašava docent na Pravoslavno bogoslovskom fakultetu.
On je rekao da veoma dugo poznaje Episkopa bačkog, Irineja i da je prema njemu gajio izuzetno poštovanje, te ne mrzi nikoga i da je spreman sa svima da razgovara.
„Ja nisam neko ko ne poštuje crkvene ustanove, ali ne vidim da ova situacija ima veze sa njima. Meni se čini da mi ovde imamo problem sa nekim stvarima koje su elementarne i koje su pitanje zdravog razuma. U ovakvim situacijama treba postupati obazrivo. Ne vidim zašto je moja reakcija na bilo koji način dovođenje u pitanje onoga u šta mi verujemo. Upravo suprotno, ja mislim da je to afirmisanje. Jer ono u šta mi verujemo nema nikakvog smisla ako nema odgovornosti, a to znači briga za onog ko je najbliži nama. To nisu samo oni koji veruju i misle isto kao i mi, nego svi ljudi na ovom svetu“, zaključio je Milićević.
Pratite nas i na društvenim mrežama: