Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

Na pojedinim beogradskim fakultetima su već počeli ispitni rokovi, sve se polako zagreva za prijem i sve veći broj studenata koji stižu iz svih delova Srbije. Studenti su počeli da se vraćaju u studentske domove, gde su ih sačekale epidemiloške mere i propisi kojih će morati da se pridržavaju kako bi se sprečilo širenje korone.

Direktor SC „Beograd“ Goran Minić kaže da je u skladu sa preporukama obavljena dezinfekcija svih prostorija, da su postavljene dezobarijere, a svi zaposleni moraju da nose maske.

„Zabranjene su posete studentima, samim tim i prenoćišta gostiju, studentska slavlja“, kaže Minić za Tanjug i dodaje da će to obezbeđenje stalno da kontroliše.

Tokom septembra uprava Studentskog centra „Beograd“ očekuje da će u domove da se vrati oko 8.000 do 9.000 studenata. Trenutno radi jedan studentski restoran u Studentskom gradu, a kako se bude povećavao broj strudenata i restorani će se otvarati.

Minić navodi da će se u studentskim restoranima primenjivati mere koje su važile i do sada – student ne može da uđe u restoran bez zaštitne maske, mora da se održava distanca u redu za hranu, da maska može da se skine samo dok jede.

Za povratak u domove pripremljene su i nove procedure što se tiče zaraženih studenata. Ukoliko akademci osete simptome koji ukazuju na kovid 19, javljaju se respiratornoj ambulanti u okviru Studentske poliklinike u Prote Mateje. Studenti koji budu testirani rezultate ne čekaju u svojoj sobi već izolaciji.

„Izolacija će biti u okviru hostela u studentskom domu „Kralj Aleksandar I“. To je poseban smeštajni kapacitet , sa zasebnim ulazom, svaka soba ima svoje kupatilo, a mi ćemo hranu izolovanim studentima dostavljati do vrata, kako bi sprečili bilo kakav kontakt i izbegli dalje širenje zaraze“, naveo je Minić.

Nadzor nad studentima u hostelu obavljaće lekari Studentske poliklinike. Studenti koji su negativni vraćaju se u sobe, ukoliko je rezultat pozitivan i akademac ima blaže simptome upućuje se u poseban deo privremene bolnice Arena. Studenti sa težom kliničkom slikom upućuju se na dalje lečenje u kovid bolnice.

Kako izgleda život u Studenstkim domovima

Institut za javno zdravlje Srbije „Dr Milan Jovanović Batut“, je još u maju izdao uputsva za ponašanje i boravak u studentskim domovima. Pravila koja su važila prilikom otvaranja studentskih domova, po završetku vanrednog stanja, važe i sada. Evo spsika mera kojih se treba pridržavati:

Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

1. Pre početka rada studentskog doma, a i svakodnevno sprovoditi čišćenje i dezinfekciju prostora, kao i provetravanje prostorija najmanje pola sata nakon čišćenja. Pri korišćenju dezinfekcionih sredstava voditi računa o pravilnoj primeni prema uputstvu proizvođača po pitanju namene, koncentracije, načina primene i neophodnog kontaktnog vremena.

2. Na ulazu u studentske domove postaviti dezobarijeru – sunđer ili krpu dobro natopljenu dezinfekcionim sredstvom na bazi hlora, kao i dozer sa sredstvom za dezinfekciju ruku na bazi 70% alkohola kako na ulazu tako i po hodnicima.

3. Potrebno je da se zaposlenima u studentskim domovima obezbede dovoljne količine lične zaštitne opreme, sredstava i pribora za čišćenje i dezinfekciju.

4. Redovno čistiti prostor studentskog doma uključujući pranje i dezinfikovanje podova, zidova, vrata, stolova, stolica, kvaka, prekidača za svetlo, ručki ormarića, slavina i drugih površina koje koristi veći broj lica, najmanje dva puta dnevno, po potrebi i češće upotrebom sredstava na bazi 70% alkohola.

5. Prostorije redovno provetravati uz omogućavanje kontinuiranog protoka vazduha. Ne koristiti veštačku ventilaciju.

6. Posteljinu, jastučnice, ćebad i druge tkanine ukloniti i oprati u mašini za pranje  veša upotrebom standardnih deterdženata koristeći program pranja na temperaturi od najmanje 60 °C. Posteljinu menjati i prati najmanje jednom nedeljno.

7. U toaletima i kupatilima obezbediti sapune i papirne ubruse i sprovoditi redovno čišćenje i dezinfekciju površina. Postaviti obaveštenje o obavezi pranja i dezinfekcije ruku, kao i uputstva za pravilno pranje ruku.

Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

8. Zaposleni u studentskom domu kao i studenti moraju da nose maske, tako da maska prekriva usta, nos i bradu i to prilikom kretanja kroz hodnik ili boravka u zajedničkim prostorijama koje se dele sa više osoba.

9. Broj studenata u sobama u kojima su smešteni studenti organizovati tako da studenti koji žive zajedno mogu da održavaju propisanu udaljenost od najmanje dva metra u svim pravcima prilikom boravka i spavanja.

10. Organizovati ishranu studenata kad god je to moguće u sobama za boravak (ketering). Ukoliko je neophodno koristiti menze/trepezarije, studenti za stolovima treba da sede na udaljenosti od najmanje dva metra u svakom pravcu, a svaki sto je potrebno da ima sredstva za dezinfekciju ruku i papirne ubruse.

11. Čekanje za hranu u studentskoj menzi organizovati u redu sa razmakom među studentima od dva metra, a studenti dok čekaju u redu moraju nositi maske. Maska se skida samo tokom jela.

12. U studentskoj menzi prilikom pripreme hrane potrebno je pridržavati se uobičajenih principa dobre higijenske prakse u pripremi i manipulaciji hranom, sa ciljem smanjenja uvek prisutnih rizika za sve bolesti prenosive hranom. Izbaciti iz upotrebe posluživanje kečapa, senfa, soseva, ulja, slanika, šećera, čajeva i sl. iz posuda za zajedničku upotrebu. Kontrolisati postupak pranja posuđa – obavezno mašinsko pranje ili, ako za to nema uslova, pranje deterdžentom na što višoj temperaturi (u mašini za sudove na temperaturi većoj od 60˚C). Pri korišćenju dezinfekcionih sredstava voditi računa o pravilnoj primeni u skladu sa uputstvom proizvođača, a posebno voditi računa da dezinfekciono sredstvo ne dođe u kontakt sa hranom!!!

13. Neophodno je da studenti svakodnevno prate svoje zdravstveno stanje i ukoliko se pojave simptomi respiratorne infekcije da se jave lekaru studentske poliklinike, upravniku studentskog doma i roditeljima. Upravnik studentskog doma je dužan da u slučaju pojave sumnje na COVID-19 odmah obavesti  epidemiologa nadležnog instituta/zavoda za javno zdravlje putem telefona.

14. U studentskom domu potrebno je obezbediti dovoljno toplomera kako bi bili dostupni studentima da u svako vreme mogu izmeriti svoju telesnu temperaturu, a na svim vidnim mestima treba postaviti brojeve telefona na koji studenti mogu da se jave u slučaju pojave simptoma koji ukazuju na COVID-19.

15. Studenti bi trebalo da izbegavaju posete rođaka i prijatelja, smanje svoje društvene aktivnosti i da izbegavaju odlazak na javna mesta, posebno mesta bez adekvatne ventilacije.

Dostava hrane i pića – ketering

1. Higijenu i dezinfekciju vozila za dostavu treba sprovoditi što češće (preporučljivo pre i nakon svakog završenog “kruga dostave”) preporučenim sredstvima u skladu sa uputstvom proizvođača.

2. Upakovanu hranu spakovati u dodatne pakete ili kese kako bi se sprečila kontaminacija hrane i ambalaže u kojoj je pakovana.

3. Obavezno najaviti dolazak hrane telefonom kako bi ostavili vremena za osoblje studentskog doma/menze da se pripremi za preuzimanje hrane.

4. Dostavljač je dužan da prilikom dostave nosi masku i rukavice, i hranu predaje na posebno za to označenom ulazu.

5. Hrana se doprema na poseban ulaz kad god je to moguće, a čist i prljav put kretanja hrane se ne smeju ukrštati. Ukoliko to nije moguće, put kretanja hrane se mora dezinfikovati neposredno pre dostavljanja hrane.

6. Hranu preuzimaju posebno za to određene osobe koje su u obavezi da nose masku i rukavice. Ista osoba sprovodi i distribuciju hrane i pospremanje ostataka hrane nakon jela.

7. Čekanje studenata na preuzimanje hrane u studentskom domu/menzi organizovati u redu sa razmakom među studentima od najmanje dva metra, a studenti dok čekaju u redu moraju nositi maske.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare