Prethodnih dana svedočili smo ogronim gužvama na beogradskom aerodromu, ogromnom broju kašnjenja ali i otklazivanja letova "Er Srbije". Vikend iza nas obeležili su prizori gomile kofera od kojih maltene nije moglo da se prođe. Konsultant iz oblasti avio-saobraćaja Milan Kuč objašnjava da se avio-industrija u Srbiji suočava sa nedostatkom radne snage. Problem, kako kaže, nije lako rešiti - jer su potrebni specifični profili.
Tokom čitave prethodne nedelje bilo je masovnog kašnjenja i otkazivanja letova „Er Srbije“, a putnici nisu krili bes usmeren prema tom avio-prevozniku ali i beogradskom aerodromu „Nikola Tesla“. Tvrdnje putnika odnosile su se i na neljubaznost osoblja, na nepoštovanje prava putnika i, najviše od svega, na neblagovremeno obaveštavanje o promeni leta.
Gostujući u jutarnjem programu „Probudi se“ na televiziji Nova S, stručnjak za avionski saobraćaj kaže da najveći razlog gužvi leži u nedostatku osoblja.
Postoje, međutim, specfiične procedure da bi neko bio angažovan za rad u avio-industriji, proces traje prilično dugo – stoga nije moguće u roku od neoliko dana nadoknadite određeni broj zaposlenih, priča Kuč.
Otkazivanja letova „nisu strana“, priča Kuč i precizira da ne govori samo o Srbiji, već uopšte u Evropi.
On kaže i da problem sa gužvama i kvarovima nije samo na beogradskom aerodromu „Nikola Tesla“, već da je problem globalni ali da kompanija „Er Srbija“ na beogradskom aerodromu ostvaruje preko 50 odsto letova.
Kuč navodi da postoji niz tehničkih i tehnoloških problema koji mogu da izazovu situacije kakve su protekle nedelje bile na aerodromu „Nikola Tesla“.
„U nekim slučajevima aerdorom može da preduzme određene korektivne mere dok u drugim slučajevima nije moguće preduzeti ništa. Ako usled pogoršanih vremenskih uslova dođe do zabrane točenja goriva u avione na aerodromu – u toj situaciju kompanije niti aerdorom ne mogu ništa da preduzmu“, priča Kuč.
Ne može se predvideti vremenske prilike precizno, dodaje on.
Podseća i da putnik kada kupi kartu za putovanje time sklapa ugovor sa avio-kompanijom, dodajući da propisi definišu i prava putnika i kompanije.
U slučajevu otkazivanja leta, putnik ima pravo na promenu leta, na naknadu štete zbog izgubljenog vremena.
Nakon krize u avio-industriji zbog pandemije korona virusa, ova godina je u toj sferi definitivno godina sa porastom avio-saobraćaja, kaže Kuč.
Objašnjava i da na gužve na beogradskom aerodromu utiču i „veliki infrastrukturni radovi“.