Foto: Nova.rs

Javno stambeno preduzeće u Kragujevcu, koje je šest godina nezakonito naplaćivalo taksu za vođenje matične evidencije, priznalo je grešku i pozvalo sve vlasnike stanova da sklope sporazum o povraćaju novca. Ovo pravo ima oko 60.500 građana, a našoj redakciji javio se Kragujevčanin Branislav Stevanović, koji kaže da su mu službenici, prilikom potpisivanja sporazuma, fotokopirali platnu karticu sa obe strane i tako došli do poverljivih podataka koji bi mogli da budu zloupotrebljeni.

Branislav Stevanović za portal Nova.rs objašnjava da je službenicima Javnog stambenog preduzeća, prilikom potpisivanja sporazuma o povraćaju novca, na naplatnom mestu u Mesnoj zajednici Pivara, dao ličnu kartu i platnu karticu. Međutim, iznenadilo ga je kada je video da njegovu karticu kopiraju sa obe strane i da su tako nepoznata lica došla u posed njegovih ličnih i poverljivih podataka. Navodi da se zbog toga odmah pobunio i zatražio da ukloni verifikacioni kod sa poleđine kartice.

„Na moje insistiranje, dali su mi fotokopirani papir i ja sam precrtao verifikacioni kod. Svestan sam da, ako bi neko zlonameran došao u posed takvih podataka da bi mogao da izvrši plaćanje preko interneta, jer na tom papiru ima sve podatke koji su mu potrebni“, kaže Branislav.

Pročitaj i:

On naglašava da je ličnim reagovanjem kod službenika uspeo da zaštiti svoje podatke, ali dodaje da to nisu uradili ljudi koji su za potpisivanje sporazuma čekali u redu ispred njega, pa izražava zabrinutost da je ovo javno preduzeće došlo do poverljivih podataka velikog broja građana.

„Za mene nije bilo sporno da službenicima dam broj tekućeg računa, jer na taj račun treba da mi uplate novac koji vraćaju. Sve lične podatke sam prvo rukom upisao na papir koji su mi dali, a naknadno su uz sve to još kopirali lična dokumenta i verifikacioni kod. Smatram da su na taj način nama građanima ugroženi poverljivi podaci i ne smem ni da zamislim šta bi se desilo, ako bi neko te podatke zloupotrebio za internet kupovinu“, pita se Branislav.

NOPS: Povređena poverljivost ličnih podataka

U Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS) za Nova.rs ističu da je u ovom konkretnom slučaju prekršen propis o zaštiti podataka o ličnosti, jer su od građana uzeti podaci koji nisu bitni za predmetnu radnju.

Potpredsednik NOPS-a Zoran Nikolić pojašnjava da je u slučajevima kada određeni trgovac treba da uplati povraćaj novca, broj tekućeg računa jedini podatak koji može da traži od kupca, dok za sve ostalo, kaže on, nema ni zakonskog, ni bilo kog drugog osnova.

Zoran Nikolić; Foto: Press centar Uns

„Verifikacioni kod sa poleđine platne kartice je podatak koji spada u domen ličnih podataka i samim tim treba da bude zaštićen. Nema potrebe da treće lice koje nije ovlašćeno za to, raspolaže podacima koji su od značaja za potrošače. U ovom slučaju potrošač je apsolutno postupio u skladu sa pozitivnim pravnim propisima i zaštitio je svoju karticu od mogućih zloupotreba. Iskren da budem, ja mislim da je to bila nenamerna, odnosno slučajna greška nekoga od zaposlenih, jer se nikada nije dešavalo da se kopira sa one strane koja je bitna za zaštitu podataka“, kaže potpredsednik NOPS-a.

Nikolić ipak izražava sumnju da bi lični podaci koji su na ovakav način uzeti od građana mogli da budu zloupotrebljeni za internet kupovinu, te apeluje na sve, da ukoliko se nađu u sličnoj situaciji iskoriste svoje pravo da zaštite poverljive podatke.

Stambeno: To je bio pojedinačni slučaj

Tvrdnje Kragujevčanina Branislava Stevanovića da su mu na naplatnom mestu u MZ Pivara kopirali obe strane platne kartice, Nova.rs proveravao je u Javnom stambenom preduzeću. Direktorka Snežana Ćirković za naš portal kaže da to nije praksa prilikom potpisivanja sporazuma o povraćaju novca.

Ona je objasnila da građani koji potražuju novac lično popunjavaju obrazac sporazuma u koji upisuju podatke iz lične karte i broj tekućeg računa, a lična dokumenta donose na uvid. Ćirković je navela da će u svakom slučaju proveriti informacije do kojih je došao naš portal.

Snežana Ćirković; Foto: Privatna arhiva

U drugom telefonskom razgovoru, direktorka nam je potvrdila da je na spomenutom naplatnom mestu ipak bilo kopiranja ličnih dokumenata, ali da je, kako kaže, to bio pojedinačni slučaj.

„Dobila sam informacije da je to pojedinačni slučaj i to se više neće ponavljati. Naša Služba za reklamacije i naplate uputila je mejl svim službenicima sa preciznim instrukcijama za potpisivanje sporazuma. Mi u sporazumu inače imamo i klauzulu o zaštiti podataka o ličnosti i u zakonskoj smo obavezi da zaštitimo sve lične podatke koje su nam dali građani“, rekla je Ćirković.

Ona je dodala da je cela akcija u vezi sa potpisivanjem sporazuma sa građanima nastala kao rezultat priznavanja nenamerne greške koju je preduzeće napravilo, te da im nije namera da stvaraju dodatne teškoće građanima. Ćirković je pozvala građanina kojem su službenici uzeli poverljive podatke, da joj se javi i navela da će mu se lično izviniti zbog nenamernog propusta.

Podsećamo, Javno stambeno preduzeće u Kragujevcu, šest godina je nezakonito naplaćivalo taksu za vođenje matične evidencije, odnosno za izdavanje i štampanje računa. Na objedinjenoj uplatnici za daljinsko grejanje i odvoženje smeća, građani su plaćali i nezakonitu stavku od 49 dinara. U toku je potpisivanje sporazuma za povraćaj novca, ali samo za poslednje tri godine, pošto je u međuvremenu došlo do zastarevanja.

Pravo na povraćaj ima oko 60.500 korisnika, a svima koji potpišu sporazum, na račun će biti uplaćeno 1.764 dinara. Iz gradskog budžeta, građanima će za ove namene ukupno biti vraćeno oko milion evra.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare