Foto:N1

Od otkrivanja spomenika Stefanu Nemanji prošlo je skoro četiri meseca. Od tada i završni radovi na Savskom trgu praktično stoje. Prilazi iz Savske i Karađorđeve ulice nisu završeni, a građani kažu da muku muče sa nedovršenim trotoarima, što im otežava prilaz autobuskoj stanici. I dok se u javnosti polemiše - čemu treba da služi otkrivanje spomenika, ako trg nije završen, stručnjaci poručuju - sve je to propaganda.

„Noćni glamur“ Savskog trga. Raskošno osvetljenje, veštačka trava i bogatstvo već izraslog drveća. I ne vidi se samo to golim okom po mrklom mraku. Vidi se i da radovi još nisu završeni. Preko dana to je još vidljivije. Na ulazu iz Savske ulice nezavršen trotoar i građevisnki materijal na sve strane. Iz pravca Karađorđeve, tik do autobuske stanice situacija još gora. Pešačka zona presečena na pola, a u nastavku šetališta – rupa. Zbog toga se do spomenika i autobuske mora „zaobilaznom putem“.

„Moram da obilazim okolo, čekajte, da moram ovako da prođem, nekako se promigoljim, umesto da prođem pravo“.

„Treba baš dosta da se obiđe, jedan veći krug od Galerije tržnog centra pa do spomenika“.

„Katastrofalno, ruglo jedno, jedan čist kič, da nemamo gde da prođemo do stanice“.

„Ne smeta mi jer se radi, ja poštujem“.

„Mislim da bi ovo trebalo što pre da se reguliše, jer ovaj paravan samo sakrije, a mi svako veče tuda kada prolazimo, jako je nezgodno“.

Spomenik davno postavljen, ali radovi na Savskom trgu stoje
Foto:N1

Radovi na Savskom trgu prolazili su kroz nekoliko faza. Više puta su završni rokovi bili probijani, ali vrh države za to nije mario. Iako finalizacija trga ni pre četiri meseca nije bila blizu finala, odlučeno je da se spomenik svečano otkrije na Svetog Savu.

„Cela ta priča je bila otkrivena kao i većina drugih stvari iz nekih političkih, marketinških razloga da se pokaže Beograđanima kako vlast radi i stvara neke nove vrednosti“, smatra arhitekta Đorđe Bobić.

Đorđe Bobić izložba
Đorđe Bobić Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

„Sve se pravi na nivou najednostavnije propagande, deluje da je mnogo važnije da se odvije nekakva ceremonija da se nešto zvanično proglasi gotovim i završenim, a onda sa druge strane vidite da radovi ne da samo nisu završeni, već da imate konstantne popravke, da je nešto u međuvremenu već propalo, tako da mi imamo situaciju nedovršenih radova, grada koji je u konstantnom tumbanju i spomenik kao i sve drugo deli istu sudbinu“, ističe profesor Filozofskog fakulteta Nenad Makuljević.

Iz gradske uprave za N1 nisu odgovorili kada će kraj radova i šta utiče na to da sve tapka u mestu. Arhitekta Đorđe Bobić upozorava da situaciju verovatno usporava to što još uvek nije realizovana konačna ideja kako će da izleda prostor oko samog trga.

„Ovde mi se čini da nema koncepta, napravljen je trg koji je potpuno stran tom prostoru, on je tu stavljen kao nekakav predmet sa sve onim ogromnim neprikladnim spomenikom i nema nikakvu komunikaciju sa orkuženjem“, kaže Bobić.

„Megalomanski“ spomenik i nezavršeni radovi nisu jedini problem. Jer problema ima i sa onim što je već urađeno. I dalje ostaje nejasno zbog čega je na Savskom trgu napravljena velika razlika u visini platoa i stepeništa na ulazu u nekadašnju zgradu Železničke stanice. Strčnjaci kažu – to je ogledalo radova u Beogradu.

„Ta zgrada železničke stanice ogromne vrednosti je zapravo trebalo da bude fasadni zid trga, ona sada sa trgom nema nikakve veze, ona je na jedan krajnje neozbiljan, nevešt, meni potpuno nerazumljiv način smeštena ispod trga – njeno dno, njena osnova je metar ispod trga“, ističe Bobić.

„Nije jasno kako je neko uopšte mogao da na takav način postavi platformu za spomenik koja se građevinski ne uklapa u taj ambijent i koja je narušila prostor stare železničke stanice tog zdanja, nije jasno kako je neko mogao na tom prostoru da dopusti izgradnju takvog spomenika“, kaže Makuljević.

Koliko košta spomenik Stefanu Nemanji još nije poznato. Jer predstavnici države i vajar iz Rusije o tome ćute. Isto reaguje i zamenik gradonačelnika Goran Vesić, koji je, međutim, nedavno otkrio da su radovi na nezavršenom Savskom trgu koštali 18 miliona evra.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar