Foto: Nova.rs

Direktor "Puteva Srbije" Zoran Drobnjak potvrdio je da će Pančevački most u Beogradu biti srušen i da ne postoji mogućnost sanacije. Pored njega će najpre biti izgrađen novi most i neće biti prekida saobraćaja.

Zoran Drobnjak potvrdio je za MONDO da je vreme za rušenje popularnog „Pančevca“, da je most star i da će u naredne tri ili četiri godine u njegovoj blizini nići novi most. Iako se prethodnih godina govorilo o sanaciji i rekonstrukciji, direktor „Puteva Srbije“ rekao je da je to nemoguće i potpuno neisplativo, budući da je most oštećen sve do samog temelja.

Drobnjak je rekao da je rušenje mosta neophodno, ali da će se pre toga napraviti novi most koji će zameniti „Pančevac“. Još uvek se ne zna tačna lokacija novog mosta i koliko će biti udaljen od Pančevačkog.

„Sada treba da počne izrada novog projekta. Treba da postignemo da funkcionišu sve saobraćajne veze bez ikakvog prekida za vreme trajanja radova. Pančevački most je veoma star, problem je svaki deo mosta, stubovi, čak i temelj. Sanacija je nemoguća i ne treba bacati pare na to“, rekao je Zoran Drobnjak.

Prema njegovim rečima, svaki stručnjak koji tvrdi da most ne treba rušiti i da je bolje uraditi sanaciju, ne razume se u ovaj projekat.

„Kada je most star toliko koliko je Pančevački, kada ima više od 60 godina, sanacije se vrlo retko rade. To smo uradili na Gazeli, na mostu koji je bio star 30 godina i to je koštalo 55 miliona evra. Tamo nije postojala alternativa niti mesto za novi most. Pančevački most će se povremeno sanirati kako bi bio funkcionalan dok se novi ne izgradi, ali on se ne može potpuno sanirati. Za sve ovo će sigurno biti potrebno nekoliko godina i radiće se u saradnji sa Gradom Beogradom, državom i preduzećima za izgradnju“, objašnjava Drobnjak.

V.D. „Puteva Srbije“ takođe je rekao da je neophodno više stručne snage, rukovodioca građevinskim mašinama i zanatskih radnika koji bi bili prisutni na izgradnji putne infrastrukture i mostova. Dodao je da na obilaznicama oko Beograda postoje problemi i da se u pravcu Pančeva uz teškoće radi tunel, zbog problema sa regulisanjem saobraćaja tokom izgradnje.

Još 2006. godine detaljnim pregledom betonskih rekonstrukcija utvrđen je veliki broj oštećenja, dok su 2008. uočena još veća pogoršanja i to na osnovnim konstruktivnim elementima. U oktobru prošle godine obnovljena je javna nabavka za izradu tehničke dokumentacije za rušenje i izgradnju prilaznih konstrukcija Pančevačkog mosta. Kako se navodi u dokumentaciji, otklanjanje određenih oštećenja svrstano je u hitne mere, dok su nadležni još tada potvrdili da su most preko Dunava, kao i njegove prilazne konstrukcije, uveliko su “zrele” za obnovu.

JP „Putevi Srbije“ tada je raspisalo javnu nabavku za izradu tehničke dokumentacije za rušenje i izgradnju prilaznih konstrukcija na desnoj obali Pančevačkog mosta, na potezu od Bogoslovije do Krnjače. Kako se navodi u zvaničnoj dokumentaciji, procenjena vrednost javne nabavke je do 70 miliona dinara bez poreza na dodatu vrednost.

U dokumentaciji koju je objavilo JP “Putevi Srbije”, navodilo se da su oni koji se jave na poziv, u obavezi da rešenje daju u skladu sa odredbama tri Plana detaljne regulacije. U pitanju su plan prostora između Bulevara despota Stefana, Ulice mitropolita Petra, Dragoslava Srejovića i Mije Kovačevića, sa denivelisanom raskrsnicom “Pančevački most”, kao i Plan detaljne regulaciije saobraćajnice Nova Dunavska, od Pančevačkog mosta do puta za Adu Huju i dela područja za Adu Huju.

„Projektom 2007. god. predviđene su intervencije na gotovo svim elementima mostovske konstrukcije izuzev temelja. Razlozi za ovako široku sanaciju leže u generalno lošem stanju konstrukcija i projektovanom proširenju saobraćajnog profila čime je povećan intenzitet stalnog opterećenja. Radovi po ovom projektu 2007. god. nisu započeti“, ističe se u konkursnoj dokumentaciji.

Nakon toga je pregledom 2018. godine konstatovano širenje oštećenja koje je predmet projekta sanacije, te iz toga proističe i potreba da se projekat inovira. Otklanjanje određenih oštećenja evidentiranih ovim pregledom svrstano je u hitne mere. Kao neki od ključnih problema navode se prekinuti kablovi, oštećenje betona, armature, rebara, greda i stuba.

Prema mišljenju pojedinih građevinskih inženjera, umesto rušenja most treba da se ojača, rekonstruiše, a možda i proširi.

„Rušenjem se preseca glavna komunikacija, a ovaj pravac prema Banatu posebno je važan. Kada je reč o čeličnim konstrukcijama, one su dobre zbog toga što uvek mogu da se ojačaju gde su oslabile, a ni sami stubovi mosta nisu problem ukoliko je potrebno njihovo ojačanje. Mogu da se nabiju novi šipovi, da se napravi prsten oko temelja i kapa koja sve to objedinjuje. Uostalom, Pančevački most, ukoliko bi se pojačali stubovi, mogao bi da se proširi za dodatne trake. On ima odličnu lokaciju i prolazne puteve. Domaćinsko ponašanje bilo bi da se uradi ojačavanje i proširivanje Pančevačkog mosta i to tako da se ta rekonstrukcija odvija bez prekida saobraćaja preko njega“, tvrdi za medije Ljuba Kostić, građevinski inženjer.

Pančevački most jedan je od dva mosta koji se nalaze na Dunavu, a prvobitni naziv “Most kralja Petra Karađorđevića” dobio je po svom neimaru. Još 1935. godine svečano ga je otvorio knez-namesnik Pavle Karađorđević. Most na Dunavu nije preživeo Drugi svetski rat, jer ga je na samom početku rata srušila jugoslovenska vojska u noći između 10. i 11. aprila 1941. godine, sa namerom da uspori napredovanje nacista. Obnovljen je 1946. godine, a prvi voz preko njega prešao je 7. novembra iste godine, dok je drumski deo pušten u saobraćaj za najznačajniji praznik ondašnje Jugoslavije, 29. novembar.

Bonus video – Mostovi koji oduzimaju dah

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare