Predizborna kampanja ulazi u finiš, a sa nacionalanih frekvencija pršte obećanja vlasti o brzim vozovima i savremenoj železnici. Najavljuje se izgradnja na stotine novih kilometara pruge, obnova zelezničkih stanica, podvožnjaka, nadvožnjaka i drugih objekata, ali ne i modernizacija železničke stanice u Kragujevcu. Zaboravljena i oronula, godinama čeka da je se vlast seti.
Zgrada kragujevačke železničke stance proglašena je za nepokretno kultutro dobro i kao spomenik kulture predstavlja jedan od najočuvanijih objekata iz 19 veka u celoj Srbiji.
Od nekadašnjeg sjaja, ostala je samo senka, pretvorena u gradsko ruglo, koje Kragujevčani danas izbegavaju.
Peroni su pusti, kroz čekaonicu, koja je sablasno prazna svira promaja sa svih strana, a nekoliko rasparenih klupa tužno svedoče da je nekada bilo putnika. Iskreno govoreći, današnji putnik i nema neki veliki izbor, gde bi mogao da otputuje. Vozovi kroz Kragujevac prolaze samo šest puta dnevno i to na relaciji Lapovo-Kraljevo.
Napuštena i zaborvljena, i od vlasti i od putnika, stanica je prepuštena sama sebi. Nekada velelepna fasada kruni se sa svih strana, na polupanim prozorima zakucane su daske, a tamo gde ima stakla vise požutela obeveštenja, od ko zna kad.
Da apsurd bude veći, uredno je istaknuto i kovid obaveštenje o obaveznim maskama i držanju distance od dva metra. U tom, gotovo stravičnom prizoru čamotinje i bede, forma je ispunjena!
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić, uveliko najavljuje da se „železnice u Srbiji vraćaju na velika vrata“, ali tih vrata, za sada nema u Kragujevcu.
Dok vlast dozvoljava da zgrada stanice propada, pitanja o rekonstrukciji godinama postavljaju predstavnici opozicionih stranaka, ali odgovora nema ni za stranke, ni za građane.
Stanica je nakada bila ponos grada
Puni kupei u kojima se iz Kragujevca putovalo do crnogorskog primorja, Beograda i Skoplja, danas su samo u sećanjima starijih Kragujevčana. Železnička stanica nekada je vrvela od putnika i „života“ i s pravom bila ponos Kragujevca, koji je krajem 19.veka, posle Beograda prvi dobio prugu.
Zgrada stanice podignuta je 1886. godine, a građena je od tvrdog materijala i opeke, prema projektu tipskih zgrada na evropskim železnicama i po svim tadašnjim standardima i principima. U takvom obliku sačuvana je i do današnjih dana, a značajna je kao izuzetan primer očuvanih građevina s kraja 19 veka, ne samo u Kragujevcu, već u čitavoj Srbji. Odlukom Vlade Srbije 1997. godine proglašena je za nepokretno kulturno dobro.
Građani: Deca nam ne znaju šta je voz
Kragujevčani sa kojima smo razgovarali ne pamte kada su se poslednji put vozili vozom i žale što zgrada stanice propada.
Predrag Obradović: „Zgrada je u očajnom stanju, pre par meseci sam prošao tuda i bila je pusta. Generalno, taj putnički saobraćaj se ne obavlja duže vreme, ali šteta je što onako lepa zgrada propada.“
Dragan Gujaničić: „Ja mislim da današnja deca ne znaju šta su vozovi, možda ih vide samo na slici. Ove vozove koje sad uvodi Vučić, Evropa odavno ima. Živim u Švajcarskoj 30 godina i takvim vozovima se vozim svaki dan. Jednom davno sam se vozio iz Kragujevca do Beograda vozom i putovao sam ceo dan.“
Biljana Stevanović: „Ja sam nostalgična kada su vozovi u pitanju, kao dete sam se često vozila, pruga mi prolazi pored kuće. Bilo bi lepo da se stanica već jednom sredi i da vozovi ponovo zažive“.
„Železnice“ bez odgovora
Od „Infrastruktura železnice“, akconarskog društva koje je nadležno za upravljanje železničkom infrastrukturom, Nova.rs zatražila je odgovor zbog čega ovaj, arhitektonski značajan i zaštićen objekat, do sada nije obnovljen i da li je u planu rekonstrukcija stanice u Kragujevcu, ali do objavljivanja ovog teksta nismo dobili odgovore.
BONUS VIDEO Ruinirana Železnička stanica
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: