Urušila se nadstrešnica Železničke stanice u Novom Sadu Foto:N1

Deo izvornog projekta Železničke stanice Novi Sad iz vremena njene izgradnje, koji Institut CIP nije imao prilikom projektovanja adaptacije i rekonstrukcije, ipak je pronađen, tek nakon tragedije u kojoj je poginulo 15 ljudi.

Pronađen je originalni statički proračun iz 1963. godine za krilo B, čiji je deo nadstrešnica iznad glavnog ulaza, koja se srušila 1. novembra, prenosi Nova ekonomija.

Proračun je postavljen na sajt Višeg javnog tužilaštva u Novom Sadu u ponedeljak, nakon što je javnosti saopšteno da je tužilaštvo započelo sa objavljivanjem celokpne dokazne dokumentacije.

Dokument propisuje redosled radova

U tehničkom izveštaju uz statički proračun opisuje se krov Železničke stanice kao „zglobno oslonjena naborana konstrukcija preko 8 polja u poprečnom pravcu (8 nabora)“.

„O konzolu naborane konstrukcije je obešena nadstrešnica nad ulazom u hol“, navodi se u dokumentu iz 1963. godine.

Dodaje se i da je nadstrešnica „delom obešena a delom se oslanja na stubove“, ali nije jasno na koje stubove se misli.

Železnička stanica u Novom Sadu Foto:BETAPHOTO/DRAGAN GOJIC

Potom se navodi redosled radova kog se treba držati prilikom izvođenja prednje fasade.

Najpre je naloženo da se izbetonira greda s prepustom kao jednovremeni delimičan nosač nadstrešnice, kao i jedna kontinualna greda kao „ležište za vešaljke“.

Nakon toga, trebalo je izbetonirati tu konstrukciju, odnosno krov, i skinuti skelu.

Kad se skela skine, ispod naborane konstrukcije trebalo je „ubaciti vešaljke, izvršiti njihovo ankerovanje i utezanje i injektiranje“.

Pročitajte još:

Po izvršenom utezanju vešaljki trebalo je osloboditi skele i „namontirati nosače nadstrešnice“.

„Ovog redosleda radova se striktno pridržavati„, navodi se na kraju uputstva.

Dokument ima 86 stranica, ali su neke strane kopije toliko blede da su nečitljive.

Osim statičkog proračuna, do sada je na sajtu tužilaštva objavljeno još nekoliko dokumenata iz perioda izgradnje stanice.

Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

Od preduzeća Neimar, koje je gradilo Železničku stanicu a sada je u stečaju, dobijeni su predmeri i predračuni za pojedinačna krila objekta, kao i ugovori o građenju, ali projektna dokumentacija nije nađena.

Muzej savremene umetnosti Vojvodine dostavio je jedan članak iz 1963. godine i dokument iz 1962. koji je nazvan idejnim projektom, ali više liči na prezentaciju, sa slikama trodimenzionalnog modela buduće stanice i dva nacrta.

Iz dokumentacije koju je objavilo tužilaštvo vidi se da je izvorni projekat Železničke stanice tražen na više adresa.

Arhiv Vojvodine i Istorijski arhiv Grada Novog Sada su na upite policije odgovorili da ne poseduju traženu dokumentaciju.

Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

Međutim, iz priloga sa dokumentacijom korišćenom tokom veštačenja, koji je takođe objavilo tužilaštvo, vidi se da je tokom istrage ipak nađen niz drugih dokumenata iz 1960-ih godina vezanih za Železničku stanicu.

Tužilaštvo je saopštilo da je dokazna dokumentacija obimna i da će nastaviti da je objavljuje „u više sukcesivnih koraka, ali bez odlaganja“.

Šta je koristio CIP

Da je originalna dokumentacija pronađena tokom istrage prvi je zaključio Insajder, na osnovu uvida u veštačenje koje su sproveli stručnjaci Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu.

Sa objavljivanjem dokumenata na sajtu tužilaštva ova informacija dobila je i zvaničnu potvrdu.

Nova ekonomija prethodno je objavila dokument Instituta CIP iz kog se vidi da je prilikom izrade idejnog projekta za rekonstrukciju bio dostupan samo deo projekta iz 1964. godine.

U dokumentu Instituta CIP piše da arhivski primerak izvornog projekta iz 1964. godine za ceo objekat nije pronađen.

Projektantu su, uz drugu dokumentaciju, bili dostupni samo delovi arhivskog projekta za krilo D.

BONUS VIDEO:

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar