“Podrška građana nezavisnim medijima od suštinske je važnosti za njihov opstanak i razvoj, jer pravovremeno informisanje je ključno za razvoj demokratskog društva”, istakli su gosti u emisiji “Probudi se” na televiziji Nova S.
“Nezavisni mediji zavise od tebe” – pod tim sloganom je međunarodna organizacija Irex pokrenula kampanju sa ciljem, kako navode, da mediji koji rade u javnom interesu dobiju podršku pre svega od građana. Tim povodom gosti Nevene Madžarević ovoga jutra su bili Nikoleta Kosovac, koordinatorka magazina “Liceulice” i Mladen Velojić, zamenik Irex-a.
Osvrnuvši se na kampanju “Nezavisni mediji zavise od tebe”, Velojić je istakao kako je rad medija u u interesu države i građana, te da su oni u krenuli od pretpostavke da je sloboda informisanja fundamentalno pravo kojim raspolaže svaki pojedinac.
“Svako ko sebe vidi kao deo demokratskog društva, mora da vodi računa kako je informisan. Zato i smatramo da je najpre interes opstanak i funkcionisanje slobodnih medija pitanje samih građana”, navodi Velojić.
Prema njegovim rečima, konstantno treba raditi na informisanju građana.
“Prošle godine smo uradili istraživanje o potrebama i navikama medijske publike u Srbiji – postoji veliki procenat građana koji ne veruje medijima, oko 40 odsto. Kao uzroke navode veliki broj lažnih vesti, uticaj političkih partija i nizak nivo profesionalizma u novinarstvu”, kaže Velojić, dodajući da je zaključak istraživanja bio da građani nisu spremni da plate medijski sadržaj.
Velojić smatra da je kriza izazvana epidemijom koronavirusom pokazala da građani imaju potrebu za kvalitetnim medijskim sadržajem.
“Svi mediji sa kojima mi sarađujemo, a za koje smatramo da su odgovorni i da imaju nezavisnu uređivačku politiku, su imali veliki broj poseta. U nekim slučajevima je to bilo i 200 odsto više u periodu pre korone. Nakon tog udarnog talasa, broj poseta je krenuo da pada, ali se nijedan nije vratio na nivo pre korone”, objašnjava Velojić, navodeći da su nezavisni mediji uspeli da dođu do nove publike.
“Postoji ogroman prostor za napredovanje svih medija. Primarno jeste da oni koriste podatke i da upoznaju malo bolje potrebe svoje publike kako bi ih zadržali”, ističe on.
Koordinatorka magazina “Liceulice” Nikoleta Kosovac, ističe da je da im je mnogo vremena trebalo da informišu javnost o tome kakve tekstove pišu, te da je posle 10 godina postojanja ovaj magazin u značajnoj meri podigao svoj tiraž. Govoreći o tome ko su prodavci magazina “Liceulice”, Kosovac objašnjava da je reč o ljudima koji bi inače teško došli do posla, te da 50 odsto od svake prodaje magazina odlazi upravo na njihove plate.
“U pitanju su ljudi sa smetnjama u razvoju, oni koji nemaju krov nad glavom, korisnici psihijatrijskih usluga i mnogi drugi. Svi oni koji uopšte ne mogu uopšte da dođu do posla. Pedeset odsto od prodatih primeraka odlazi direktno njima, dok se ostatak novca koristi za štampanje novih primeraka magazina i za neke druge dodatne programe – za njihovo socijalno osnaživanje”, navodi ona, napominjući da su građani prepoznali njihov rad i da ih sve više podržavaju i kroz donacije.
Govoreći o tome kako funkcioniše rad u okviru magazina “Liceulice”, Kosovac napominje da im je od početka bilo važno da objasne građanima na koji način funkcioniše njihov princip “50 – 50”, te su zbog toga insistirali na transparentnosti.
“Kad su naši čitaoci to shvatili, onda smo krenuli sa promocijom sadržaja i o čemu mi pišemo. Nije to toliko teško išlo, rekla ‘od usta do usta’ je odradila najbolji posao”, poručuje Kosovac.
Pratite nas i na društvenim mrežama: