Kriza, koja inače neće proći ukidanjem vanrednog stanja, snažno nas je pogodila, ona predstavlja opasnost čak i po opstanak programa podrške Liceulice. Ipak, rešeni smo da (uz svesrdnu podršku i pomoć brojnih donatora i prijatelja) ne dozvolimo, da u godini kada obeležavamo deceniju postojanja, izneverimo one kojima smo možda jedina nada, kaže za Nova.rs Milosav Marinović, glavni i odgovorni urednik magazina Liceulice, koji stvaraju i prodaju osobe sa poteškoćama u razvoju i socijalno ugrožene kategorije.
Pandemija je stala na put uličnoj prodaji i kolporterima koji su nam nudili časopis od kojeg žive i koji ih je vratio u život.
Znate ih, u nekim redovnim situacijama, svakoga dana ih srećete na ulicama Beograda i Novog Sada – to je oko 100 prodavaca magazina Liceulice. Korona je poremetila i njihove živote.
„Kriza koja nas je zadesila izbijanjem pandemije koronavirusa pokazala nam je da su svi oni koji su i pre svega ovoga bili ugroženi, oni za koje se sistem pravi da ne postoje, ostavljeni uglavnom sami sebi, da se snalaze kako znaju i umeju. Zbog toga se slobodno može reći da je kriza izazvana koronavirusom uspela da ogoli do kraja sistem u kom živimo. Jer, da iza nas nisu decenije propadanja i namernog urušavanja javne sfere, globalno odustajanje od socijalne uloge države i razgradnja javnih sistema, pre svega zdravstvene zaštite, sigurno je da bismo bili spremniji na borbu sa ovom pandemijom“, poručuje Marinović.
Poseban fond za podršku prodavcima
„Mi smo već u prvim danima krize, s namerom da maksimalno zaštitimo naše prodavce, u potpunosti obustavili uličnu prodaju, a zaposlene preusmerili na rad od kuće. Restrikcija kretanja u javnom prostoru je vrlo snažno pogodila naše prodavce (i uopšte pripadnike marginalnih grupa), čija je jedina prilika za zaradu vezana za ulicu, i dodatno otežala njihove i inače teške, nesigurne životne prilike“, objašnjava Marinović.
Svestan je da nikome nije lako, dodaje i da je prodavcima Liceulice, čiji je posao direktno vezan za ulicu, ovo predstavlja nepremostivu prepreku. Jer lako mogu doći u situaciju da više ne mogu da plate stanarinu i da se ponovo nađu na ulici, ili da ostanu bez lekova, sredstava za higijenu i osnovnih životnih namirnica.
„Zato smo već u prvim danima pokrenuli onlajn kampanju podrške. Formirali smo poseban fond, namenjen prodavcima, kako bismo im olakšali ovu tešku situaciju, kao i period koji će uslediti posle vanrednog stanja, a koji sigurne neće biti “redovan”, na način kakav smo imali pre pandemije, objašnjava nam Marinović.
Odziv na naš taj apel apel bio je i još uvek je vrlo ohrabrujući, tvrdi naš sagovornik.
„Valjda to ima veze i sa desetogodišnjim gradjenjem ugleda i poverenja kroz posvećan i transparentan rad. Zaista se veliki broj, pre svega pojedinaca, ali i firmi i organizacija vrlo brzo odlučio da nas podrže kroz donacije, pretplatu, otkup većeg broja magazina, kao i na druge načine. Jedna od glavnih poruka iz ove krize, i ne samo iz našeg iskustva, jeste da solidarnost nije umrla već je neočekivano sve vitalnija. Valjda naviknuti da ništa ne funkcioniše, pogotovu ne u korist najugroženijih, gradjani prepoznaju značaj solidarnosti, i uviđaju svoju ulogu u tome, u nedostatku institucionalne empatije. Eto, u odsustvu države, bar i dalje imamo jedni druge“, poručuje Marinović.
„Zahvaljajući ovoj podršci, obezbedili smo i distribuirali pakete hrane i higijene za nekoliko desetina naših prodavaca u Beogradu i Novom Sadu. Podelili smo vaučere u Novom Sadu za kupovinu namirnica. Uz to, obezbedili smo skromnu ali značajnu novčanu podršku za one kojima je to bilo potrebno, za one kojima nemogućnost da prodaju magazin može značiti povratak na ulicu“, objašnjava Marinović
Liceulice: Svakodnevno smo s našim prodavcima!
„Osim ove nužne i najdirektnije materijalne pomoći , nastojimo da se držimo toga da socijalna distanca ne podrazumeva i istinsku udaljenost, te se trudimo da i u ovo vreme fizičke razdvojenosti našim prodavcima i prodavačicama budemo oslonac i pružimo im podršku da ostvare neka svoja prava. Ušli smo u drugi mesec vanrednog stanja, ali i dalje smo, kao i prvog dana, svakodnevno u kontaktu s prodavcima i prodavačicama, kako u Beogradu, tako i u Novom Sadu. Pružamo im, preko telefona, neophodnu psihosocijalnu podršku. Nastojimo da ih ohrabrimo, da prepoznamo njihove urgentne potrebe i da pomognemo koliko smo u mogućnosti“, priča nam glavni urednik ovog magazina.
Gestovi za pamćenje
Ima i onih koji su svojski prionuli da pomognu.
„Krojačica koja godinama šije uniforme za prodavce je besplatno sašila maske za prodavce i članove Liceulice tima; jedan novosadski taksista je, nakon što je uplatio donaciju, besplatno prevozio pakete prodavcima, a ekipa feminističkog festivala BEFEM pripremila nam je i producirala kratki promotivni film za kampanju. I sami prodavci su bili solidarni prema svojim kolegama u nevolji: Kikinđani su svoju ušteđevinu od prodaje magazina poklonili prodavcima i prodavačicama iz Novog Sada, a Vesna Avramović prodavačica iz Beograda je pripremila pet paketa pomoći za svoje kolege“, priča Marinović.
Magazin Liceulice trenutno samo onlajn
„Trenutno, naravno, ne štampamo nove brojeve magazina Liceulice. Ipak, našli smo način da ne izneverimo ni one koji naš magazin čitaju, a ni one koji ga prodaju, tako se, po prvi put, magazin Liceulice (br. 61) pojavio samo u onlajn izdanju „, ponosan je glavni i dogovorni urednik.
Ovaj broj je nešto izmenjenog sadržaja (shodno situaciji) i na smanjenom broju strana.
„Pokušali smo da temi kojom se, s razlogom, svi ovih dana bave priđemo iz našeg ugla i da nas podsetimo da, ma kako da nam je svima teško, uvek ima onih kojima je još teže, te da nam je solidarnost sada važnija i potrebnija nego ikad. U nameri da unapredimo prodaju digitalnog izdanja magazina, pokrenuli smo i onlajn kampanju u okviru koje – dok ne možemo na ulice – Liceulice simbolično menja naziv u #LiceVanUlice“, objašnjava Marinović.
Uporedo sa onlajn kampanjom i organizovanjem urgentne pomoći korisnicima i korisnicama, redakcijski tim Liceulice uveliko radi na 62. broju magazina.
„I ovaj broj će moći da se kupi samo kao onlajn izdanje, ali smo se potrudili da tu razliku u formi nadomestimo kvalitetnim sadržajem, kao i nekim drugim mogućnostima koje papirno izdanje nema… Malo smo se igrali, a i vas čitaoce ćemo, videćete uskoro, pozvati na igru“, poručuje Marinović.
Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?
Ostavi prvi komentar