Predrag Blagojević je početkom aprila ove godine pokušao da registruje nalog na eUpravi, ali to mu nije uspelo zbog izvesnog prezimenjaka koji se već registrovao sa njegovom mejl adresom. Iz nepoznatog razloga, izvesni Miljko Blagojević je svoj nalog napravio sa mejl adrese [email protected] i tako napravio čitavu pometnju. Iz Vladine službe za IT Predragu odgovaraju da stvar jedino može da reši ako pronađe Miljka. Jedini kontakt sa Miljkom je mejl adresa koja je zapravo Predragova. Sve deluje zamršeno i apsurdno, baš kao i život u Srbiji.
„Početkom aprila ove godine sam pokušao da registrujem nalog na eID.gov.rs, da bih svojoj ćerki dao saglasnost da u Srbiji izvadi pasoš bez mog prisustva, ali sam dobio obaveštenje da je već registrovan korisnik koji je kao korisničko ime naveo moju email adresu ([email protected]). Pretpostavio sam da sam to ja uradio nekada ranije i da sam zaboravio, pa sam resetovao password“, počinje Predrag, inače novinar iz Niša, koji trenutno živi i radi u Kanadi.
Našeg sagovornika je sačekalo novo iznenađenje zvano Miljko.
„Ipak, kada sam se nakon toga ulogovao, shvatio sam da je sa mojom email adresom registrovan nalog meni potpuno nepoznate osobe, pod imenom – Miljko Blagojević, jmbg 1110954xxxxxx (ne bih da otkrivam ceo matični broj), bez navedenog mesta prebivališta! Tada sam se setio da sam 10. marta ove godine bio dobio mejl od Kancelarije za IT i eUpravu Vlade Srbije ([email protected]) u kome su me obavestili da su dobili zahtev za postavljanje lozinke za korisničko ime [email protected] (dakle, moja email adresa), ali sa imenom Miljka Blagojevića iz Užica. Iskreno, tada sam bio pretpostavio da je to greška, pa nisam ni reagovao…“, objašnjava Predrag.
Situacija se dodatno zakomplikovala – na portalu eID.gov.rs postoji opcija da se promeni „adresa elektronske pošte za prijem obaveštenja“, ali nije moguće da se promeni korisničko ime.
„Drugim rečima, mogu da promenim Miljkovu kontakt email adresu, ali ne mogu da promenim njegovo korisničko ime – za koje je upotrebio moju email adresu..Sve u svemu, ne mogu da sprečim da neko drugi koristi moju email adresu kao svoje korisničko ime pred javnim institucijama u Srbiji“, naš sagovornik do kraja dijagnostikuje svoj problem.
Peđa je kontaktirao Kancelariju za IT.
„Osim što su konstatovali ono što je očigledno, nisam uspeo da rešim problem. I pored svih mojih objašnjenja, Kancelarija za IT mi je odgovorila da jedini način da se moja email adresa obriše kao korisničko ime meni nepoznate osobe je ili da se obriše ceo nalog ili da sam korisnik to zatraži – u oba slučaja mora Miljko Blagojević da to traži.
Da stvar bude gora, Kancelarija za IT odbija da kontiktira tu osobu, već meni predlažu da to uradim ja! Pritom, ja nemam ni kontakte te osobe – nalog je registrovan bez navođenja poštanske adrese i bez broja telefona“, paradoks zvani Srbija.
I to nije sve
„Smešan (valjda) detalj je to što su mi u našoj email prepisci iz Kancelarije za IT, na konstataciju da nemam Miljkov broj telefona i ne mogu da ga kontaktiram, predložili da mu pošaljem mejl – a mejl je moj, upravo taj sa koga im ja pišem i tražim da ga oslobode“, za Peđu zavrzlami i apsurdu nema kraja.
Dodatni problem je i to što je Miljko nekako uspepo da aktivira i verifikuje svoj nalog čak i na ConsentID aplikaciji, koja je na sajtu Kancelarije za IT opisana kao aplikacija „za autentikaciju visokim nivoom pouzdanosti“! Za ovo je neophodno da osoba načini čitav niz kompleksnih koraka i prođe kroz administrativne procedure potvrde svog identiteta!
Dakle, u aplikaciji „za autentikaciju visokim nivoom pouzdanosti“ je neko registrovan preko email adrese koju taj neko nije ni mogao da verifikuje. Da pojasnim: Da bi neko registrovao nalog na eID.gov.rs, neophodno je najpre da upiše email adresu koju će koristiti kao korisničko ime, a da potom i verifikuje tu email adresu tako što otvori link koji mu stigne na email koji je naveo kao korisničko ime. Dakle, NEMOGUĆE je registrovati nalog bez aktivacije email adrese“, objašnjava Predrag.
A kada je reč o Miljku?
„Mene zaista ne zanima ni ko je Miljko Blagojević, ni kako je registrovao nalog koristeći moju email adresu (koju NIJE mogao da verifikuje), već samo tražim da se moja email adresa obriše iz naloga meni nepoznate osobe. 28. aprila sam se obratio Zaštitniku građana, ali još nisam dobio nikakav odgovor. Dakle, samo pokušavam da kontaktiram Miljka Blagojevića, da razmrsimo čvor. Jer niti taj čovek može da koristi elektronski potpis (ne može da se uloguje), niti ja mogu da registrujem nalog koristeći svoje podatke.
„Pošto je dosta povezanih činjenica, molimo Vas da pokušate da se setite da li ste možda pozajmljivali podatke nekom rođaku koji se preziva isto kao Vi, a nije imao svoj imejl pa ste mu Vi „pozajmili“ svoj. To se obično dešava kod starijih sugrađana koji se ne služe imejlovima pa im rođaci ili deca pomažu oko otvaranja naloga a upišu sopstvene podatke u smislu imejla ili broja telefona.“, navodi se u odgovoru koji je predragu stigao iz Kancelarije za IT, 25. aprila
„Iskreno, meni bi bilo logično da neki javni službenik, koga plaćamo da radi taj posao – upravlja privatnim i veoma osetljivim podacima, brine o njima i čini sve da se oni koriste na pravi način i spreče zloupotrebe – pokuša da kontaktira Miljka Blagojevića, a ne da meni daje kreativne sugestije kako da ja to uradim“, navodi naš sagovornik.
ᐧ
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare