Pratite nas i na društvenim mrežama:
Sajberbuling, vrbovanje, zloupotreba profila na društvenim mrežama, ucene, pretnje, opasne lažne igre, sa svim ovim se deca suočavaju sada više u toku vanrednog stanja, jer i provode više vremena na interentu.
Od svega toga se mogu zašititi besplatnim pozivom na broj 19833 Nacionalnog kontakt centar za bezbednost dece na internetu, koji je u toku vanrednog stanja primio znatno veći broj poziva nego u redovnim okolnostima i uglavnom su zvala deca.
Državna sekretarka u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija Tatjana Matić kaže da deca uglavnom traže pomoć i savete kako da izađu na kraj sa takvim problemima.
„Problemi koji su inače postojali i dalje se pojavljuju. Nisu se smirili u ovim okolnostima, već naprotiv, čini mi se neki su se neki standardni problemi potencirali“, kaže Matić.
Tokom čitave kampanje i prethodnih godina uvek se govorilo o zaštiti, prevenciji i bezbednosti dece na internetu, objašnjava Matić i daje savete i deci i roditeljima kako da se zaštite.
„Najvažnija je zaštita ličnih podataka, ne deliti informacije sa drugima o tome gde se nalazite, a ni podatke o članovima porodice. Vrlo je važno nikada ne ulaziti u kontakt sa nepoznatim osobama. To su ključna pravila, koja i sada u ovim uslovima ponovo potenciramo deci. Sve ono na čemu smo insistirali prethodnih godina u kampanjama sada dolazi do izražaja. Sada se vidi najbolje koliko je neophodno bilo raditi sa decom i edukovati ih na ovu temu“, istakla je državna sekretarka.
Karakterištično je da su roditelji manje vešti kada je u pitanju upravljanje savremenom tehnologijom, kako kaže Matić, i mnogo se slabije snalaze na društevnim mrežama. Prema njenim rečima, većina roditelja nije tehnički osposobljena tokom prethodnog perioda, te su uglavnom starije osobe, odnosno roditelji pozivali kako bi im se dala pomoć u vezi s nekim tehničkim pitanjima.
„Kako instalirati određeni program, kako blokirati neke naloge ili sajtove sa kojih dolazi neprimereni sadržaj za njihovu decu. Ovaj period je za roditelje možda i najteži i oni su pred najvećim izazovima. Potrebno je u ovim novim okolnostima, kada deca provode mnogo više vremena na internetu koristeći savremene tehnologije i zbog onlajn nastave, da isprate dodatno i šta se dešava u školi, ali i da vode računa sa kim deca komuniciraju. Nije lako roditeljima, ali apelujemo da ipak oni moraju preuzeti odgovornost za decu sada kada su u kući po čitav dan“, kazala je Matić.
Ona naglašava da u ovakvim okolnostima roditelji moraju biti mnogo oprezniji i moraju kontrolisati sa kim deca komuniciraju putem društvenih mreža i kako provode vreme na interentu.
„Nažalost u prethodnom periodu smo imali prijave našem kontakt centru da je čak na nekim platformama za učenje dolazilo do zloupotreba i širenja određenih poruka i sadržaja koji nisu primereni za decu“, navela je državna sekretarka.
Ministarstvo trgovine i Unitas fond su pokrenuili akciju u kojoj im pomaže 15 javnih ličnosti a pod nazivom „Surfuj bezbedno“, čime će deci biti poslata poruka da i dalje moraju biti obazrivi i oprezni prilikom komunikacije na društvenim mrežama.
„Zahvaljujujemo svim javnim ličnostima u ovoj kampanji. Deca mnogo bolje prihvataju poruke od poznatih i od svojih idola, nego kad te poruke dolaze od nas kao institucije“, dodala je.
Nacionalni kontakt centar za bezbednost dece na internetu je prvi i za sada jedini institucionalni mehanizam u regionu koji se bavi prevencijom i reagovanjem na ugrožavanje dece u digitalnom okruženju, pružajući mogućnost građanima da se besplatno obrate na broj telefona 19833 ili putem onlajn platforme „Pametno i bezbedno“.
***