Hoćemo li uskoro prepoznati Beograd kakav znamo - od Beograda na vodi, pa do najnovijih najava o izmeštanju najprometnije beogradske autobuske okretnice na Zelenom vencu - to nije sve. Još od 2015. godine kuju se planovi o izmeštanju okretnice na Studentskom trgu, sa koje kreće pet linija gradskog prevoza. Još jedna od ideja i planova koji će promeniti i poremetiti život Beograđana.
Neki Beograđani se pribojavaju posledica ovakvih ideja, ali ima i onih koji joj se raduju.
„Svaki dan vodim unuka u vrtić. Prolazimo kroz studentski park, pa moramo da pređemo s druge strane ulice. Više ne znam koliko puta sam umazao cipele uljem koje iscuri iz trolejbusa. A da vam ne pirčam kada ćerka vozi bebu u kolicima, pa onda ta ista kolica unosi u zgradu, a točkovi crni, masni. Naravno da treba da se ukloni ova okretnica, ovde nema mesta za gomilu vozila, ovaj deo treba da se pusti da ostane umetnički baš kao što jeste“, kaže za Nova.rs jedan od Beograđana kog smo upitali za mišljenje o potencijalnom izmeštanju trolebujske okretnice kod Studentskog trga, o čemu se govori od 2015. godine.
Na Studentskom trgu okreću se trolejbuske linije 28, 29 i 41, kao i autobuske 31 i 22A. Međutim, studentski trg bi u narednom periodu mogao da se pretvori u gradilište, ali i u radno mesto arheologa, pošto su gradski čelnici najavili da će uskoro početi izmeštanje okretnice trolejbusa, kao i istraživanja u očekivanju da će na tom mestu biti pronađeni ostaci antičkog Singidunuma.
Još pre pet-šest godina, obelodanjena je ova ideja da se trolejbuska okretnica izmesti sa Studentskog trga, između ostalog i jer je Vasina ulica predviđena kao buduća pešačka zona. Međutim, pojavio se problem kako dovesti sve trolejbuse koji funkcionišu u prestonici do depoa na Dorćolu.
Prva ideja, lansirana pred kraj 2016. godine, planirala je da se trolejbusi sa Trga republike do Dorćola spuste Francuskom ulicom. Tada je čak i raspisan tender za izradu tehničke dokumentacije Francuske ulice koji je predviđao njeno proširenje za još jednu saobraćajnu traku, znatno uže trotoare, ali i prolazak pored sadašnje četiri autobuske, još isto toliko trolejbuskih linija.
Po ovom planu, trolejbusi bi preko popločanog dela Trga republike dolazili do Francuske, a zatim preko Ulice Žorža Klemansoa slivali do nove okretnice u Dunavskoj, čija je gradnja još tada najavljena.
Tada su se, međutim, pobunili stanari Francuske ulice, koja je inače prebukirana, a može se samo zamisliti haos koji bi nastao kada bi još tuda prolazili i trolejbusi. Kako se radi o veoma delikatnoj i skupoj opciji, od nje se veoma brzo odustalo.
Saobraćajni stručnjaci su onda rešili da pronađu alternativno rešenje pa odlučili da vozila na struju provuku od Cvijićeve, preko Poenkareove, Venizelosove, kroz Žorža Klemansoa do Dunavske ulice, uz privremenu trasu koja bi obuhvatala i Gundulićev venac. Međutim, onda su glas digli Dorćolci jer „ne žele glomazne trolejbuse u svojim ulicama“ i da im, kako su istakli, „prolazi 89 trola na sat, odnosno po jedna na 45 minuta“.
Posle razgovora njihovih predstavnika sa čelnicima prestonice, gradski urbanista Marko Stojčić je obelodanio da je prihvaćena neka vrsta kompromisnog rešenja.
„Trolejbusi će ići ulicama Žorža Klemansoa i Venizelosovom, ali samo na putu od garaže i ka njoj, što znači da neće biti klasičnih trolejbuskih linija na Dorćolu. Ulicama Venizelosovom i Žorža Klemensoa trolejbusi će prolaziti samo ujutru i uveče da bi došli do garaže“, objasnio je Stojčić.
Građanima još uvek nije jasno kako će se dalje razvijati situacija oko ovog izmeštaja trolejbuske okretnice, jer kako kažu, deluje im da nema prostora u gradu, konkretno na Dorćolu, gde bi vozila javnog prevoza saobraćala.
Ipak, jedni se raduju jer više neće biti gužve, drugi će, kažu, konačno moći da pošalju dete u prodavnicu, dok se treći pitaju da li će zbog ove promene u saobraćaju kasniti na posao.
„Ne znam šta da kažem, navikla sam da ovde čekam trolu otkad znam za sebe. Zaista će mi biti čudno da moram da pešačim do Dorćola. Verovatno ću pre ići peške do Zelenog venca, pa tu uhvatiti nešto da bih stigla do posla. Pritom, volim inače da obilazim grad u slobodno vreme i to sve gradskim soabraćajem, pa sam sad zaista iznenađena ovim što čujem“, kaže Milijana Rakić.
Popularni „Zelenjak“ je svakako jedno od najopterećenijih čvorišta u gradu, ali i najhaotičnijih i najružnijih centralnih tačaka, sa koje polazi više od deset linija gradskog prevoza. Od 15 autobuskih linija, ovo važno čvorište moglo bi da spadne na samo pet, što za Beograđane znači novi saobraćajni haos. Ukidanju stajališta na Zelenjaku prethodiće rekonstrukcija zgrade „Beobanke“.
Da će doći do izmena na okretnici, saopštio je ministar Goran Vesić putem svog Tviter naloga, ne navodeći kako će saobraćaj u tom delu grada ubuduće biti realizovan i gde će postojeća okretnica biti izmeštena.
Na početku teksta pogledajte u videu šta kažu građani o mogućem izmeštanju trolejbuske okretnice.
BONUS VIDEO: Saobraćaj je večiti problem u Srbiji: Čini se da ne znamo ni da ga regulišemo ni da budemo učesnici u njemu
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare