Rast cena energenata poslednjih meseci znatno je uvećao troškove transporta, a nedavno je objavljeno da će javni gradski prevoz u Nišu poskupeti za više od 30 odsto od 1. juna. Ovo je otvorilo pitanje da li će i javni prevoz u Beogradu poskupeti, a iz Sekretarijata za javni prevoz za Nova.rs poručuju da u "narednom periodu" neće poskupeti karte. Sa druge strane, Nikola Jovanović iz Centra za lokalnu samoupravu tvrdi da bi skuplje karte Beograđani mogli da plaćaju od septembra i to, prema njegovim procenama, od 10 do 15 posto.
Na pitanje da li će doći do poskupljenja gradskog prevoza za putnike, iz Sekretarijata za javni prevoz naveli su za portal Nova.rs da se cene usluge prevoza za putnike nisu menjale od 2015. godine i da će u narednom periodu ostati iste za sve kategorije korisnika, kao i za sve vrste karata (pojedinačne, vremenske, mesečne, godišnje).
Kako navode u Sekretarijatu, poslednje povećanje jedinične cene obavljanja prevoza putnika po pređenom kilometru na teritoriji Beograda je izvršeno 1. marta ove godine kako bi javni prevoz putnika nesmetano funkcionisao. Međutim, ovo poskupljenje neće ići na teret putnika, već na teret Grada Beograda.
„Promena jedinične cene prevoza po pređenom kilometru koju grad plaća prevozniku, neće uticati na cenu usluge prevoza koju plaćaju putnici“, poručuju iz Sekretarijata za javni prevoz.
Inače, Sekretarijatu za javni prevoz se upućuju zahtevi prevoznika za promenom jedinične cene obavljanja prevoza po pređenom kilometru, dva puta godišnje prema važećim ugovorima, a sama pomena vrši se na osnovu zaključenog aneksa ugovora, a nakon ispunjenja propisanih uslova.
„Predmetnim ugovorima, predviđeno je da prevoznik obavlja prevoz po važećoj ceni iz ugovora sve do zaključenja aneksa ugovora“, dodaju u Sekretarijatu za Nova.rs.
Sa druge strane, Nikola Jovanović iz Centra za lokalnu samoupravu ocenio je za portal Nova.rs da bi cena karte za javni gradski prevoz mogla da poskupi za 10 do 15 posto. Kako navodi, on očekuje da bi u septembru moglo da dođe do povećanje cene prevoza.
On je istakao da su u poslednjem zahtevu podnetom Sekretarijatu za javni prevoz krajem marta, privatnici tražili uvećanje cene prevoza od oko 10 odsto, a GSP od oko 17 odsto.
„Tu se radi o povećanju cene po pređenom kilometru koja se isplaćuje iz budžeta Grada, ali koja pre ili kasnije mora da se odrazi i na cenu karte. Imajući u vidu da se korekcije cene prema ugovoru Grada sa prevoznicima vrše 1. marta i 1. septembra, očekujem da u septembru dođe do povećanja cene prevoza“, izjavio je Jovanović za Nova.rs.
Direktor Centra za lokalnu samoupravu je ocenio da se to delom može pravdati većom cenom goriva, ali pre svega, kako tvrdi, „katastrofalnom poslovanju GSP i vrlo sumnjivim praksama privatnih prevoznika“.
Kordinator za saobraćaj Pokreta Ne davimo Beograda Zoran Bukvić poručio je za portal Nova.rs da bi svako povećanje cena prevoza u trenutnoj situaciji bilo kontraproduktivno. On je ocenio da su sadašnje cene prevoza u Beogradu „previsoke“ i da ih treba smanjiti.
On je istakao da javni prevoz treba urediti da se finansira direktno iz budžeta umesto da „taj novac ide u ruke građanima, pa tek onda GSP-u“.
„Zeleni u Nemačkoj kao vid borbe protiv zavisnosti od fosilnih goriva u trenutnoj krizi predlažu tromesečno smanjenje cene karte za prevoz u celoj Nemačkoj na 9 evra mesečno, mislim da bi povećanje cena prevoza u trenutnoj situacii bilo kontraproduktivno, i da zapravo treba povećati ulaganja u javni prevoz bez da GSP posmatramo kao preduzeće ‘gubitaša’, već kao servisnu uslugu građanima Beograda“, izjavio je Bukvić za naš portal.
On je istakao da usluga javnog gradskog prevoza u Beogradu mora da bude što dustupnija i kvalitetnija, i da kao takva bude adekvatan odgovor na korišćenje privatnog automobila, pogotovo u sadašnjoj situaciji gde je gorivo sve skuplje.
Kao pozitivan primer, Bukvić navodi Beč, gde je godišnja karta za prevoz 365 evra, što je tek par desetina evra više nego u Beogradu, dok je njihov sistem javnog prevoza jedan od najkvalitetinijih na svetu.
„Poenta nije da se uporedimo sa Bečom jer Beograd nema njihov budžet, iako i se njihov javni prevoz više od 50 posto dotira iz federalnog i gradskog budžeta, već da se ukaže na to da i u kapitalizmu postoje primeri gde se grad
ovi protiv prekomerne upotrebe privatnih automobila bore kvalitetnim i jeftinim javnim prevozom, bez da se isti posmatra kao preduzeće koja treba da profitira“, rekao je Bukvić.
On je naveo i primere Talina i Luksemburga, gde su sličnim merama takođe pokušali da se izbore sa prekomernom upotrebom automobila.
Od 1. juna gradski i prigradski prevoz u Nišu biće skuplji za više od trideset odsto, pa će tako karta za jednu vožnju u prvoj zoni koštati 80 dinara, umesto dosadašnjih 60 dinara, a za drugu zonu biće 105 dinara, dok je sada 80 dinara, a karta za treću zonu koštaće 120 dinara, umesto sadašnjih 90 dinara.
Zaposleni će počev od 1. juna mesečnu karticu za prevoz u prvoj zoni plaćati 2.640 dinara, u drugoj zoni će mesečna karta koštati 3.510 dinara, a u trećoj zoni 4.410 dinara. Mesečna karta za đake i studente koštaće u prvoj zoni 1.850 dinara, u drugoj zoni 2.460 dinara, a u trećoj zoni 3.085 dinara.
Zaposleni su do sada mesečne karte za prevoz u prvoj zoni plaćali 1.980 dinara, za prevoz u drugoj zoni 2.635 dinara, a za prevoz u tećoj zoni 3.305. Učenici i studenti plaćali su mesečne karte u prvoj zoni 1.385 dinara, u drugoj zoni 1.845 dinara, a u trećoj zoni 2.135 dinara.
BONUS VIDEO – Šta građani misle o poskupljenju goriva?
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Facebook
Twitter
Instagram
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare