Foto:Slavica Panić/Nova.rs

Pet dana je štrajkovao glađu užički taksista Arsenije Hadži Basur, predsednik nedavno osnovanog Sindikata taksista "Vitez". Nezadovoljan cenom, nedovoljnim brojem taksi stajališta, odnosom lokalne samouprave prema taksistima ali i kolegijalnošću, odlučio je da gladuje. Najveći užički pružaoci usluga taksi prevoza misle da su zahtevi Basura svojevolja, bez realne osnove i značajne podrške ostalih kolega. To su tvrdili i čelnici lokalne samouprave, ali su na kraju ipak izašli u susret većini njegovih zahteva. O korisnicima usluga se ponajmanje mislilo pa će Užičani, pored više cene, plaćati i ono što nikada do sada nisu kao što je skuplja noćna, nedeljna i praznična vožnja.

Svoj automobil prekriven parolama i zahtevima, užički taksista Arsenije Hadži Basur parkirao je u četvrtak na platou ispred zgrade Skupšine grada u Užicu. Način da se izbori, kako kaže za prava legalnog rada i sa nelojalnom konkurencijom, video je u gladovanju.

„Borim se za prava koja su ugrožena legalnim taksistima ovog grada. Lokalnoj samoupravi smo izneli probleme među kojima je i psihološki pritisak koji se vrši na naš sindikat i mene kao predsednika. Problem je nedovoljno taksi stajališta, policija nas proganja. U gradu se ne zna koliko ima taksista, legalnih je 420 a ima ih dosta više i oni su problem. Jedna udruženja ucenjuju druge sa podizanjem cena i članarina. Gradska uprava snosi odgovornost i ja sam odabrao da se ne ovaj način izborim za prava legalnog rada“, rekao je za Nova.rs Hadži Basur kada je započeo štrajk.

Foto:Slavica Panić/Nova.rs

On je predložio i da se cena starta i prvog kilometra sa 149 podigne na 169 dinara, a cena svakog novog kolikometra sa 52 na 69 dinara. Većina taksista se nije složila sa tim i nisu ga podržali, verujući da će uvećanje cena ugroziti njihovo poslovanje i izazvati revolt građana. Smatraju da pojedinac nije neko ko može da zahteva, ucenuje i ugropžava druge, pre svega korisnike usluge.

„Zajedno sa kolegama iz drugih taksi firmi, mi smo lokalnoj samoupravi dali predlog da startna cena, koja uključuje prvi kilometar, sa 149 bude uvećana na 165 dinara a da svaki sledeći kilometar sada bude 55 dinara. Onda je Basur tražio svoju još veću cenu. Mi sa lokalnom samoupravom imamo dobru saradnju ali postoje problemi koji su nerešivi i mi smo toga svesni. Njih nekoliko misli drugačije ali većina nas ne razume šta on želi. Svi imamo probleme ali uslugu moramo prilagođavati uslovima i mogućnostima građana“, kaže vlasnik taksi firme „Bravo taksi“ Dragutin Tanović.

Foto:Slavica Panić/Nova.rs

Arsenije Hadži Basur, kako su nam rekli u lokalnoj samoupravi, prvobitno je tražio da cena startnog kilometra bude čak 200 dinara, da se posebno tarifira cena vožnji van grada kao i da se uvede noćna tarifa sa 26 odsto većom cenom, vikend i praznična tarifa, čekanje, vožnja po makadamu, prevoz kućnih ljubimaca, korišćenje gepeka…Sve to je nešto što nikada nije bila praksa u užičkom taksi prevozu.

„Na dan štrajka je dostavio četvrtu po redu cenu usluge koju je predlagao i pre štrajka. On je insistirao da se obezbede taksi stajališta tamo gde Zakon o saobraćaju ne dozvoljava ali i na površinama koja su kulturna dobra. Tražio je i spisak taksista koji uredno plaćaju porez. Mi znamo da postoje ljudi koji nelegalno voze taksi kao dodatni posao ali to proverava inspekcija. Po Zakonu o zaštiti ličnosti, mi nismo mogli od PIO fonda dobiti takve podatke. Svako njegovo obraćanje je bilo konfuzno, bez preciznih zahteva ali u suštini je nametao svoje lične stavove bez da smo videli da su to zahtevi većine užičkih taksista“, rekao je za naš portal gradski većnik za saobraćaj Slobodan Šiljković.

Slobodan Šiljković Foto:Slavica Panić/Nova.rs

Ipak, koliko god čelnici vlsti tvrdili da Basur nema realne zahteve, sa čime su se složila većina taksi firmi, nekoliko dana su pregovarali i balansirali, kako se ne bi zamerili ni njemu ni drugima dok su, kako je na kraju ispalo, najmanje mislili o građanima. Na predlog Gradskom veću na usvajanje, stavljeni su zahtevi koji nikada nisu važili u užičkom taksi prevozu.

„Predložena je startna cena prvog kilometra od 167 dinara a za svaki naredni kilometar 57, Basur se sa tim saglasio. Dali smo predlog da cene taksi prevoza van grada mogu uvećati za 10 odsto i dali mogućnost za uvođenje više noćne tarife, kao i uvećanje cene vožnje nedeljom i državnim praznikom. U narednom periodu formiraćemo Radnu grupu koju će činiti legalni taksi prdstavnici“, potvrdio je za Nova.rs Šiljković.

Foto:Slavica Panić/Nova.rs

Arsenije Hadži Basur je prekinuo štrajk glađu a veći deo građana i njegovih kolega iz Užica smatra da je sve ponajviše ličilo na cirkus u kome je učestvovala i lokalna samouprava. Pet dana je njegovo vozilo bilo parkirano na nedozvoljenoj površini, inspekcija nije reagovala. Sa 149, predložena cena je porasla na 167 dinara, iako je maksimum koji je većina taksista tražila bio 165, bez da su i očekivali da će biti u punom iznosu usvojena. Rukovodstvo grada, umesto da zbog interesa građana nađe kompromis između postojeće cene i maksimalne koju su taksisti tražili, zbog štrajka jednog taksiste usvaja još veću cenu. Sada se nude i nameti noćne, praznične i nedeljne vožnje, što Užičanima nikako ne ide u prilog.

Bonus video: Štrajk đubretara u Brajtonu

***
Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare