Foto:Miljana Isailović/Nova.rs/Marinika Tepić/Tanjug/ ALEKSANDAR ĆIRIĆ

Pirot i okolina još uvek se oporavljaju od posledica curenja najmanje 20 tona amonijaka iz cisterni natovarenih na vagone, koji su iskliznuli iz šina. Sličnu situaciju je kroz Procenu rizika predvidelo Ministarstvo unutrašnjih poslova, koje je do detalja opisalo šta bi se dogodilo kada bi se havarija sa amonijakom desila na pruzi kod Dimitrovgrada. U dokumentu nastalom 2017. navodi se da se takva katastrofa može dogoditi u sledeće dve do 20 godina.

Srbiju je i jutors uznemirila vest da je sinoć, u noći izmešu 28. i 29. decembra, došlo do novog iskliznuća cisterne sa opasnim teretom. Katastrofa se ovoga puta umalo dogodila u Zaječaru, a u cisterni se ovaj put nalazila fosforna kiselina. A u Proceni rizika MUP-a na stranici 653, bukvalno je napisan scenario koji se desio u blizini Pirota, kada su se na pruzi prevrnule cisterne sa amonijakom.

A on je izgledao ovako:

„Voz prispeo na III kolosek železničke stanice Dimitrovgrad u 07.30 h. Komercijalni radnik Srbija Kargo a.d. je oko 8:00 tokom obavljanja komercijalnog pregleda voza primetio havariju na ventilu i značajno oslobađanje gasa u atmosferu. Radnik je istog momenta mobilnim telefonom obavestio šefa stanice o primećenom vanrednom događaju…

Pročitajte još:

U 08.05 h šef stanice organizuje obezbeđenje lokacije vanrednog događaja u smislu da se na procenjenoj i raspoloživo mogućoj udaljenosti nalazi slobodan železnički radnik (čuvar) koji će da brani prilazak prisutnim licima (zaposleni, treća lica) da se ne bi desio neželjeni razvoj situacije (da lice priđe blizu cisterne sa havarisanim ventilom, da udahne amonijak – bezvodni i da se otruje), dok ne dođu pripadnici MUP-a RS…

U 08.10 h su već obavešteni i pripadnici MUP-a RS, Sektora za vanredne situacije, nadležne železničke službe i lica“.

Navodi se da ne postoji mogućnost za pomeranje cisterne, a zatim dalje dodaje:

„Usled duvanja istočnog vetra veći deo oblaka gasa se kretao u pravcu naselja0.

Oblakom dima je zahvaćen deo naselja koji obuhvata preko 2.700 stanovnika koji su zbog vikenda bili kod kuće, od toga 20 životno ugroženih, a oko 2.135 ljudi se javilo na pregled. Šestoro je preminulo… Vanredni događaj je trajao oko 6 sati“, zaključuje se u Proceni rizika.

Upozorenje na verovatnoću da se ovo dogodi stvarno

Procena verovatnoće da se neki sličan akcident poput ovog dogodi označena je kao „srednja“.

To znači da se ostavlja mogućnost od 6 do 50 odsto da se u roku od 2 do 20 godina zaista ovako nešto i desi.

Crna previđenja ostvarila su se pet godina kasnije.

U Pirotu su u nedelju uveče dogodila nesreća u kojoj su vagoni natovareni amonijakom iskliznuli iz šina. Preminule su dve osobe, više od 50 ljudi je zatražilo medicinsku pomoć.

Škole i vrtići bili su zatvoreni, a proglašena je vanredna situacija.

Foto: Nemanja Jovanović/ Nova.rs, Printscreen/Twitter, shutterstock

Šta može da se uradi preventivno?

U delu preventivnih mera Procene rizika MUP-a, ureađene 2017. godine, navedeno je da bi trebalo obratiti više pažnje na primopredaju amonijaka, kao i na njegovu kontrolu transporta.

Ništa od toga nije sprovedeno, uprkos činjenici da samo kroz stanicu Dimitrovgrad godišnje prođe oko 50.000 tona amonijaka.

Još tada je zaključeno i da je železnica u lošem stanju. To međutim nije rezultiralo zatvaranjem te trase za prevoz opasnog tereta.

MUP je tada izračunao i da bi ukupna materijalna šteta bila više od 8 miliona evra. U to su uračunati troškovi lečenja i zbrinjavanja povređenih, izgubljeni amonijak, oštećenja na ventilima i cisternama, kao i ekološke posledice.

BONUS VIDEO Lekcija iz Pirota: Koliko je bezbedan transport opasnih materija kroz Beograd?

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar