Za samo tri dana počinje nova školska godina, kada će se đaci u osnovnim i srednjim školama u Srbiji vratiti u svoje klupe, pa isto tako i u OŠ "Vladislav Ribnikar", u kojoj se 3. maja dogodio masovni masakr, kada je ubijeno devetoro đaka i čuvar škole, a još njih šestoro je teško ranjeno. Za nastavnike i učitelje "Ribnikara" školska godina je počela 21. avgusta, kao i za stručnjake Radne grupe za podršku mentalnom zdravlju i sigurnosti mladih koji pomažu nastavnom osoblju. Predsednik Saveta roditelja Igor Đorđević kaže za Nova.rs da je sve spremno za povratak u školu, iako ih i narednih dana očekuju dalji radovi na rekonstrukciji škole.
„Radovi u toj prvoj fazi se završavaju i biće gotovi do 1. septembra, kada đaci kreću u školu. Mi ćemo i ceo septembar imati radove na delu dvorišta, koje je ujedno krov sportske sale zato što je to naknadno ugovoreno i rok za završetak tih radova je 1. oktobar. Ali je usklađeno tako da to neće smetati odvijanju nastave, osim što će biti malo ‘problematično’ zbog održavanja časova fizičkog u septembru, ali mi se nadamo lepom vremenu i da će deca, stoga, biti napolju“, objašnjava Đorđević.
Što se tiče tradicionalnog prijema prvaka, Đorđević dodaje da se, za razliku od drugih škola, prijem prvaka u Onsovnoj školi „Vladislav Ribnikar“ decenijama unazad obeležava 31. avgusta.
„Dakle, ne 1. septembra nego 31. avgusta popodne da bi svi roditelji mogli da prisustvuju, tako da će to i sada biti. To je dogovoreno između učiteljica, v. d. direktorke i usklađeno je sa porodicama poginule dece kako ne bi bilo nečega izneađujućeg. Nekada, na prijemu đaka prvaka imali smo hor, a sada će to biti malo drugačije i u skladu sa situacijom u kojoj se trenutno nalazimo“, kaže Đorđević.
Učenicima u „Ribnikaru“ su se prošle nedelje delili besplatni udžbenici, međutim ubrzo je podela knjiga obustavljena. Kroz medije se pronela informacija da se knjige dodeljuju pored učionice u kojoj je došlo do tragedije 3. maja.
Đorđević objašnjava da je to bila jedna „nespretna odluka“ oko koje se podigla velika fama. Zato je podela udžbenika obustavlljena.
„Zato je dogovoreno da će se deci podeliti knjige 1. septembra. Tako je najbolje“, jasan je predsednik Saveta roditelja.
Ministarstvo prosvete je prošle nedelje uputilo obaveštenje da se zbog rekonstrukcije škole ne koristi ulaz iz Ulice kralja Milutina 10 u školske prostorije.
Đorđević dodaje da, iako je škola u radovima, mesta za đake ima sasvim dovoljno.
„Napravljen je plan, mesta će biti za sve, osim što đaci neće imati kabinetsku nastavu, osim iz informatike i tehničkog, odnosno tehnike i tehnologije. Tako da će svako odeljenje imati svoju učionicu. Ima dovoljno mesta, malo nedostaje prostora za pedagoga, psihologa, v. d. direktora, učitelje, nastavnike, ali oni su spremni da se, da tako kažem, žrtvuju zbog neke budućnosti. Računamo da će se vrlo brzo krenuti u rekonstrukciju ovog dela škole, pa da trenutna situacija bude privremena“, smatra naš sagovornik.
Saveti većine psihologa i pedagoga koji su radili sa zaposlenima u „Ribnikaru“ bili su da, ističe Đorđević, deca ostanu u školi.
„Naša deca nisu želela da odu iz škole. Stručnjaci su savetovali da budemo tu, da je potrebno da to zajedništvo bude na tom mestu. Deca smatraju i to su nam i psiholozi rekli, da je jedini oporavak za decu upravo da se vrate u tu školu jer u svakoj drugoj situaciji će smatrati da ih je taj Kosta pobedio“.
Na pitanje koliko je bilo upisanih prvaka u „Ribnikar“, kao i da li ima ispisane dece, Đorđević odgovara:
„113 prvaka je upisalo školu, a neki prosečan broj, do ove godine, bio je 125. Dakle, jako mali pad je u pitanju, mi smo zaista zadoovljni ovim brojem, jako mi je drago zbog toga, zaista. Što se tiče broja ispisane dece iz starijih razreda, ja nemam taj podatak, ali to je na nivou jednocifrenog procenta. Ne znam tačno, dakle, ima ispisanih, negde je jedan učenik u odeljenju, negde dvoje, a čak ima i nekoliko njih koji su se ispisali iz škole nevezano zbog toga što se dogodilo, nego su se odselili u inostranstvo“, naglašava Đorđević.
Dejan Tomka, otac dvoje dece koja pohađaju Osnovnu školu „Vladislav Ribnikar“, kaže za Nova.rs da je situacija jako „pipava“, te da su se stvorile nekoliko grupa roditelja sa svojim stavovima.
„Roditelji su podeljeni u razne inicijative. Imamo roditelje dece koja su preživela, ali su bila jako blizu kada se dogodio masakr. Jedan dobar deo roditelja sarađuje sa psihoterapeutima, stručnjacima koji savetuju sve vreme da se pokuša da se napravi atmosfera u kojoj će se oni lagano integrisati i vraćati nazad, a onda ima roditelja koji žele sve, od rušenja škole ili menjanja iste. Mi još uvek nemamo osećaj da postoji osoba, institucija ili makar škola koja ima plan da istupi i rešava tu situaciju. To je generalno osećaj svih nas roditelja. Niko nema hrabrosti, mislim na istitucije, dakle ministarstvo, školsku upravu, Vladu, da izađu sa jasnim stavom, nego nekako sve će se to namestiti samo od sebe, a osećaj nas roditelja dovodi do kulminacije problema. Tako da, nije donešena jasna odluka gde će biti memorijalni centar, koliko će zauzeti mesta, niko nam ništa ne govori“, ističe ovaj roditelj.
Ministarka prosvete Slavica Đukić Dejanović rekla je da će učenici u Osnovnoj školi „Vladislav Ribnikar“ imati časove u jednom delu zgrade, dok će na prostoru zločina biti memorijal, poput spomenika đacima u Kragujevcu.
Ona je za Kurir rekla da će se datum tragedije, 3. maj, obeležavati u školama kao Dan sećanja i tuge.
„O tome kako će se tačno obeležavati, tek ćemo razgovarati, ali svakako ćemo se toga dana svi zajedno setiti velike tragedije i nevinih žrtava. Vidite i tu simboliku brojeva, 3. 5. i 5/3, što je i spomenik streljanim đacima u Kragujevcu“, rekla je Đukić Dejanović.
Navela je da je sugestija učenicima, nastavnicima i roditeljima da osnovni cilj školske 2023/24. godine bude razvoj pravih ljudskih vrednosti kod učenika, unapređenje međusobnih komunikacija uz poštovanje, saradnju i solidarnost sa uvažavanjem različitosti.
„Sigurno je da će biti učenika kojima će biti neophodna stručna podrška i zajedništvo roditelja, nastavnika i drugara da prevaziđu psihološke patnje, da se oslobađaju trautatičnog doživljaja i da novu školsku godinu počnu sa vršnjačkom komunikacijom koja je, sama po sebi, lekovita. Naša sugestija je da 1. septembar bude dan dijaloga nastavnika i učenika ne samo o školskim programima, već i o emocijama, vrednostima i budućnosti“, rekla je ona.
Đukić Dejanović je istakla da je konkretna sugestija nastavnicima da prva školska nedelja bude usmerena na tematske aktivnosti, a druga da bez ocenjivanja nastavnici steknu uvid u obrazovna postignuća učenika iz ranijih razreda.
BONUS VIDEO: Kakve (nove) informacije stižu iz OŠ Vladislav Ribnikar?