Kao bomba je odjeknula vest da se u srpske škole uvodi nov izborni predmet "Vrline i vrednosti kao životni kompas" i to tik pred novu školsku godinu. Deca su iznenađena jer su se u junu već opredelila za izborni predmet, a iznenađeni su i nastavnici i direktori škola koji o predmetu, osim da se radi o slobodnoj nastavnoj aktivnosti predviđenoj za učenike od petog do osmog razreda, ne znaju apsolutno ništa.
Nastavnica srpskog jezika i književnosti Ivana Marković istakla je u jutarnjem programu na televiziji Nova S da ne vidi svrhu uvođenja ovog predmeta u nastavu s obzirom na to da se o vrlinama i veštinama govori kroz skoro svaki već postojeći predmet, te da je ovo samo još jedna dodatna stavka u poslu prosvetnih radnika, a koja im neće biti plaćena. S druge strane, ministarstvo još uvek nije poslalo smernice školama o realizaciji novog predmeta.
Za desetak dana počinje nova školska godina. Biće novina, a jedna od njih je i izborni predmet „Vrline i vrednosti kao životni kompas“.
Кoje su to vrline i koje su smernice neophodne učenicima, ko će ih učiti i kako, govorila je u programu RTS-a Eleonora Vlahović iz Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanje, međutim ništa od toga nije još uvek zvanično saopšteno školama.
Nastavnica srpskog jezika i književnosti Ivana Marković objasnila je da su učenici anketirani o izbornom predmetu još u junu, kada su se opredelili za jedan od ponuđenih.
„Danas je 24. avgust, što znači da je kasno da se novi predmet uvodi u narednu školsku godinu. Učenici biraju slobodne nastavne aktivnosti u junu na kraju jedne školske godine za sledeću, dakle ankete su već podeljene, oni su odlučili koju će nastavnu aktivnost pohađati sledeće školske godine. Tako da se od nas sada očekuje da osam dana pred početak nove školske godine, ponovo podele ankete i da se učenicima predstavi novi predmet o kom mi još uvek ne znamo mnogo ili skoro ništa“, istakla je nastavnica Ivana.
Priznaje da joj uvođenje novog izbornog predmeta u škole deluje kao da Ministarstvo prosvete želi da pokaže da je nešto preduzeto nakon stravičnog masakra u Osnovnoj školi „Vladislav Ribnikar“.
„Ispada da se o vrlinama i vrednostima nije ovoljno govorilo u školi, a zapravo o tome se govori u svakom nastavnom predmetu, otkad uđu u obrazovni sistem, đaci uče tokom celog svog obrazovanja, te smatram da nema potrebe uvoditi novi predmet o tome. Dakle, o vrlinama i vrednostima se govori na časovima odeljenske zajednice, zatim kroz nacionalnu istoriju, u biologiji kroz zaštitu životne sredine… Već je uveliko sadržano u skoro svakom predmetu“, naglašava nastavnic Ivana pitajući se da li je Ministarstvo prosvete izvršilo evaluaciju novog predmeta i šta je ona pokazala.
„Da li ima smisla da to postoji jer to u praksi izgleda kao 45 minuta duže u školi, jedan čas više nedeljno. Učenici se često opredeljuju za neku slobodnu aktivnost koja njima nije baš toliko interesantna, ali moraju da odluče ono što im škola nudi“, navodi ona.
Uvođenje novog predmeta značiće i dodatan posao nastavnicima koji neće biti plaćen jer slobodne nastavne aktivnosti ne ulaze u redovnu nastavu i u redovan fond, podvlači nastavncia srpskog jezika.
„Nastavnicima taj čas nije plaćen. On ulazi u dvadesetčetvoročasovni neposredni rad sa učenicima, ali ne kao redovna aktivnost. Pritom, često programi slobodne nastavne aktivnosti nisu detaljno razrađeni, pa se često svode na to da nastavnik sam treba da smišlja kako će izgledati. Zato, ne vidim da to ima neke velike koristi za učenike. Ministarstvo prosvete treba da ispita postojanost slobodne nastavne aktivnost kroz evaluaciju i da vide da li je to korisno učenicima, ali ne na ovaj način, pred sam početak nove školske godine“, zaključuje nastavnica.
Portparol Sindikata prosvetnih radnika Srbije učiteljica Vesna Jerotijević objašnjava za Nova.rs da sve škole još uvek čekaju smernice u vezi sa novim izbornim predmetom.
„Navodno ćemo dobiti smernice nekih 10 do 15 nastavnih oblasti odnosno celina koje će se realizovati, ali svakako mogu da se i neke ideje i inovacije unesu ukoliko neko ima želju da radi na određeni način te teme. Sve škole čekaju smernice, sutra je 25. avgust, dan kada sn eće raditi, pa tako u najboljem slučaju te smernice mogu stići do škole u ponedeljak, a to je tri dana pred početak školske godine. I onda se nameće pitanje – ko je ovde izglubio kompas? Definitivno Ministarstvo prosvete“, naglašava naša sagovornica.
Jerotijević se pita da li će novi izborni predmet biti dodatno opterećenje na odeljenske starešine, što bi, u tom slučaju, bilo poptuno neprihvatljivo jer dodatak za odeljensko starešinstvo još uvek nije uvećan, iako je o tome bilo reči.
„Takođe, u toku leta je prosvetnim radnicima umanjena plata za taj dodatak. Svi smo primili od 8.000 do 10.000 dinara manje tokom leta. Umanjen nam je dodatak za odeljensko starešinstvo koji nije povećan, a treba da bude. Znači, dodatak je umanjen, a mi sada treba da pravimo plan i program za taj predmet i da ga nekako implementiramo u naš nastavni plan i program. Nije definisano da li će on pasti u realizaciju odeljenskim starešinama, ili će neki nastavnici koji možda nemaju punu normu, da ga preuzmu. Ni tu nije stvar jasno definisana“, smatra sagovornica Nova.rs.
Dodaje da predmet „Vrline i vrednosti kao kompas života“ neće doprineti boljim odnosima među decom.
„U jednom demokratskom društvu imamo javni diskurs, govor mržnje postao je opšte prihvatljiv, bez obzira da li komentarišete govor na društvenim mrežama lii gde već. Govor mržnje prethodi nasilju. I vi sad očekujete da jedan nastavni predmet deci to izbriše. Oduvek postoje vrline i vrednosti kroz časove srpskog, istorije, narodnu književnost, časove odeljenskog starešine… Prosvetni radnici su uvek upućivali na vrline i vrednosti svako dete, govorili smo svojim učenicima da je to kompas u životu, a sada je izgleda Ministarstvo prosvete izgubilo kompas“, zaključuje Jerotijević.
A da se situacija u školama među nastavnicima i direktorima već zahuktava zbog nedovoljnog znanja o najavljenom novom predmetu, potvrđuje nam direktor jedne beogradske škole koji za Nova.rs ističe da nastavnici več dva dana postavljaju pitanja ko će predavati taj predmet i kada da obaveste decu.
„Poptuno ludilo, da vam kažem. Nekako smo stavljeni pred svršen čin. Očekujemo te smernice o kojima priča Ministarstvo, međutim evo već je kraj nedelje, a još ih nismo dobili. Naše odeljenske starešine su u startu odbile da drže taj predmet i u pravu su jer ionako imaju pune ruke posla, pritom nisu dobili dodatak za starešinstvo tokom leta… Vlada jedno nezadovoljstvo, kolege pritiskaju mene smatrajući da ja nešto više znam, a verujte da ni ja nisam upućen i plašim se kako će kolege reagovati kada se sve bude znalo. Ako se uopšte i bude znalo u nekom bližem periodu“, ističe direktor.
Podsetimo, Eleonora Vlahović iz Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanje objasnila je za RTS da je Zavod predložio da realizatori novog predmeta budu psiholozi i pedagozi, koji su svakako vrlo obučeni da na taj interaktivan način rade.
„Nema predavanja, pismenih, kontrolnih, bilo bi zaista neadekvatno, već je tu zamišljeno da se razgovara na razne provokativne teme, da se dovode gosti, da se razmenjuju neka iskustva, da se pogleda film, da se zauzme različita pozicija. Zaista smo se potrudili da u uputstvu damo vrlo jasne smernice, ali dalje nastavnik ima veliku slobodu da kreira čas na način da budu svi zadovoljni“, istakla je Vlahovićeva.
Povodom uvođenja novog izbornog predmeta u srpsku prosvetu i to tik pred početak nove školske godine, kao i ko će ga predavati, zatim kada će deci biti predstavljen i kada će im biti omogućeno da ga izaberu kada su već izabrali izborni predmet, pitali smo Ministarstvo prosvete, ali do objavljivanja ovog teksta nismo dobili odgovor.
BONUS VIDEO: Gde se prvog septembra vraćaju đaci iz „Ribnikara“?
Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare