Foto: TANJUG/ SAVA RADOVANOVIĆ, TANJUG/ BEOINFO, Amir Hamzagić/Nova.rs, Goran Srdanov/Radar

Nova autobuska i stara železnička stanica, metro, Stara pošta, Prokop, pa sad još i novi most na Savi... Teško je sagledati i nabrojati sve projekte beogradske vlasti u poslednjih 10 godina, koji su grandiozno najavljeni, a nikad započeti ili nezavršeni. Zapostavljeni i zaboravljeni, okruženi kranovima i mešalicama za malter, godinama čekaju “kraj radova”, bolja vremena i neke druge ljude. Glavnu autobusku stanicu "grade" već šest godina, a okončanje radova nije ni blizu kraja, a ubeđuju nas da će za dve godine srušiti stari i sazidati novi most.

“Zidanje Skadra” poštapalica je koja se kao mantra ponavlja kad god beogradska, ali i državna vlast, smisli, iza zatvorenih vrata dogovori i uz usiljeni osmeh nam predstavi, novi građevinski projekat.

Najave i započinjanje izgradnje, ali ne i završetak, omiljena je disciplina beogradskih vlasti, od kojih žitelji prestonice imaju svakodnevne glavobolje. Jedno im, svakako, ne možemo osporiti, a to je da umeju da sruše postojeće, stare, oronule objekte, izbuše divovsku rupu u zemlji, dovuku mašineriju i sve ostave!

Savamala

Kao po automatizmu pređu na sledeći, najavljeni – projekat, koji nikad ne sme da čeka, jer važno je preseći vrpcu, zabosti ašov u zemlju, pojaviti se sa zidarskim šlemom na glavi i sa istim se fotografisati za naslovnice.

Kada su rekonstrukcije ustanova i ulica u pitanju, tu smo, ipak, rekorderi: radovi na zgradi Stare pošte, izgradnja nove autobuske stanice, sređivanje stare železničke, renoviranje Vojvode Stepe, koje je probilo sve rokove pre kraja, a sad i Kumodraške, kojoj su dva puta odlagali kraj radova, ma spisak je predugačak.

Foto: Goran Srdanov/Radar

Beogradskoj, a ni državnoj vlasti, očigledno dosadašnji projekti “na čekanju” nisu dovoljni, pa nam užurbano spremaju jedan od najvećih do sada – novi most na Savi, za koji, upitno izabrani gradonačelnik Aleksandar Šapić, samouvereno, kao i inače, tvrdi da će biti gotov 2027.

Zgrada Stare pošte

Radovi na rekonstrukciji zgrade nekadašnje Pošte na Savskom trgu, posle brojnih najava, konačno su počeli u januaru 2024. godine, ali su ubrzo i prekinuti. Vraćanje „starog sjaja“ ovoj zgradi i njeno pretvaranje u kulturni centar zasad se, nažalost, neće dogoditi. Investitor je, naime, odlučio da odustane od zahteva za dobijanje lokacijskih uslova, pa šta ovaj kulturni spomenik dalje čeka ili šta su za njega novo smislili, ostaje da vidimo.

Foto

Beogradski metro

“Kako Beograd nema metro?”, jedno je od najčešćih pitanja stranih turista u našem gradu. Ne, nemamo metro, ali imamo najave o probijanju tunela. Od državnih i gradskih zvaničnika slušamo već godinama kako ćemo se voziti metoroom, a rokovi za prvu vožnju konstantno se pomeraju. Prema poslednjim najavama, prva faza prve linije beogradskog metroa (od Makiša do Karaburme), biće puštena u rad 2029. godine, ali samo ako se sa kopanjem tunela počne po planu, odnosno tokom 2026. godine.

Ipak, treba podsetiti da je već trebalo da se vozimo podzemnom železnicom. Tako je Siniša Mali 2018. izjavio da ćemo krenuti u izgradnju metrao 2020. godine, a do će do kraja 2022. biti završena prva linija.

Beogradski metro i voz Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

Nova autobuska stanica

Projekat koji je najavljivan kao jedan od najvećih je – nikad završena nova autobuska stanica, koja je trebalo da otvori svoja vrata za putnike još pre pet godina.

Nekadašnji gradonačlenik Siniša Mali, je još 28. februara 2018. izjavio da je počelo čišćenje terena za početak radova na izgradnji nove glavne autobuske stanice na Novom Beogradui i da će trajati mesec i po dana, a da potom kreće izgradnja objekata i perona. Tada je najavljeno da će projekat biti završen u roku od 18 meseci.

Autobuska stanica Novi Beograd Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

Međutim, radovi su i dalje “u toku”, dok projekat doslovno jede novac.

Pročitajte još:

Prema pisanju medija, Beogradu će do kraja ove i naredne godine biti preneto još ukupno 2,4 milijardi dinara (oko 20 miliona evra) iz republičkog budžeta, za završetak izgradnje nove autobuske stanice u Bloku 42. Polovina će Gradu biti isplaćena za izvođenje radova u 2024. godini, dok je ostalih 1,2 milijarde planirano za 2025. godinu.

Rekonstrukcija stare Železničke stanice

Da ste blizu zgrade stare Železničke stanice biće vam jasno kad ugledate grandiozni trg sa predimenzioniranim spomenikom Stefanu Nemanji. Fasada zgrade je uređena, međutim unutar objekta i dalje je deponija, koja čeka da “uskoro” bude sređena. Još krajem septembra 2023. najavljeno je da bi “uskoro” trebalo da počne rekonstrukcija zgrade ove stanice. “Uskoro”, nažalost, još nije osvanulo.

Foto: Goran Srdanvo/Nova.rs

Prokop

Nova zgrada železničke stanice Beograd Centar, u Prokopu, koja se prostire na više od 6.000 kvadratnih metara, otvorena je svečano i zvanično, u oktobru 2023. Radovi na izgradnji nove stanične zgrade počeli su početkom avgusta 2022. godine, a rok za završetak bio je 15 meseci. Međutim, stanica i dalje nije potpuno gotova, a kompletan završetak radova pomeren je za oktobar 2025.

Foto: Goran Srdanov/Radar

Novi most na Savi

U svetlu izgradnje i nepotrebne promene beogradskg autentičnog ruha, protiv koje su se Beograđani bezuspešno borili, sada nam stiže još jedna novina. Uprkos neslaganju građana, protestima i upornoj borbi da ono što je naše, staro i što nosi dušu grada, ne diraju, Stari savski most dobiće zamenu.

Savski most Foto:Amir Hamzagić/Nova.rs

Tako je na delu zelene površine između Brankovog i Starog savskog mosta, sa novobeogradske strane, u junu ove godine postavljena građevinska tabla koja najavljuje početak izgradnje mosta preko Save. Most će biti na mestu Starog savskog mosta, kojem, nažalost, nema spasa od bahatih kandži vlasti, koja kao da ne može da dočeka da ga rastrgne i dokrajči.

Savski most Foto:Amir Hamzagić/Nova.rs

Zanimljivo je da na građevinskoj tabli nije naveden datum početka radova, ali zato jeste rok za završetak – 36 meseci ili tri godine.

Međutim, rušenje Starog savskog mosta, kako je najavljeno, kreće u novembru, što znači da će vlast imati manje od dve godine da ga ujedno sruši i sagradi.

Rušilački nagoni

Neko bi rekao da nam je vlast rušilačka, pre nego kreativna i inovativna, jer kad je destrukcija na dnevnom redu, nema im ravnih. A sudeći po dosadašnjoj realizaciji sumanutih “ubojitih ideja”, ne smemo ni da zamislimo koliko će trajati mučenje, odnosno “postavljanje novog mosta na Savi”.

Savski most Foto:Amir Hamzagić/Nova.rs

Probijanje rokova i bezgranično trošenje basnoslovnih suma novca, obeležilo je do sada brojne “izgradnje”, čiji se završeci ne naziru, ali i iščekivanje novih bušenja, rušenja i ostavljanja razorenog prostora da ruži, ovaj, odavno, ozbiljno, osakaćeni Beograd.

***

BONUS VIDEO: Protest – Savski most

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare