Nastava preko programa RTS-a može da ima efekta ukoliko učenici dodatnim zadacima, koje dobiju od nastavnika, budu motivisani da je prate, ocenjuje za Nova.rs pedagoškinja Stanislava Marić Jurišin. Bivši ministar prosvete Srđan Verbić misli da većina nastavnika u Srbiji nije u stanju da drži nastavu na daljinu.
Program učenja na daljinu za učenike osnovnih i srednjih škola koji će biti emitovan na Radio televiziji Srbije fokusiraće se samo na predmete sa najvećim fondom časova, dok su škole u obavezi da putem onlajn platformi pokriju nastavu iz ostalih predmeta, piše u dopisu Ministarstva prosvete koje je upućeno školama u Srbiji.
Istovremeno, nakon emitovanih TV časova, nastavnici su u obavezi da ostvare komunikaciju sa učenicima kako bi im dali dodatna uputstva za učenje, u vidu zadataka za vežbanje, eseja, prezentacija, crteža…
Stanislava Marić Jurišin, docentkinja na pedegogiji na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu, objašnjava da bi ovakav vid nastave u teoriji mogao da bude sasvim zadovoljavajući, jer će deca dobrim delom moći da se prilagode savremenim tehnologijama.
“Učenici će gledati sadržaj na televiziji, što je njima svakako zanimljivije i bliže, jer su mlađi, nego tipična nastava. Oni su i naviknuti da reaguju na TV sadržaje, pa sa te strane mislim da ne postoji problem”, kaže ona za Nova.rs.
Marić Jurišin upozorava da bi jedini problem mogli da budu neusklađeni planovi i udžbenici.
“Kako će to stvarno izgledati to ne znam, ali u teoriji bi moglo da funkcioniše za trenutne potrebe. Svakako će učenici ostati u toku, imaće određen vid obrazovanja. Ako sadržaj bude dobro prilagođen onda će biti odlično”, objašnjava ona.
Prema njenim rečima, biće teško da se utvrdi da li deca redovno prate TV nastavu, ali ako nakon nje budu imali odgovarajuće zadatke, biće motivisani da to rade.
Ocene tek po povratku u školske klupe
Nastavnici su u obavezi da u elektronski dnevnik evidentiraju sve TV časove i druge nastavne jedinice koje su realizovali putem onlajn platformi, kao što su Viber, Zoom, Microsoft Teams, nacionalna platforma “Moja škola”, čime će biti stvoreni uslovi za redovan završetak nastavne godine.
Takođe su u obavezi da beleže napredak učenika putem domaćih zadataka, eseja, provera, prezentacija, crteža, i drugih sadržaja, ali ocene bi trebalo da budu samo “formativne”.
“Po normalizovanju uslova i povratku u učionice, sve kvalitativne formativne ocene i uvidi nastavnika mogu biti značajno iskorišćeni za sumativno ocenjivanje na kraju školske godine”, navedeno je u preporukama Ministarstva.
Bivši ministar prosvete Srđan Verbić misli da većina nastavnika u Srbiji nije u stanju da drži nastavu na daljinu, ali dodaje da je u pitanju nešto što moramo da primenimo.
On ističe da iz sadašnje situacije moramo da izađemo tako što ćemo da ovladamo učenjem na daljinu, tj. nađemo način da uradimo i ono što ne znamo.
“Realno je da mnogo ljudi nije u stanju da drži nastavu na taj način, zapravo, velika većina. Neki ne znaju kako, neki nemaju dovoljno volje”, kaže Verbić.
On naglašava da Srbija ipak nema alternativu, jer “niti će epidemija proći brzo, niti je ovo poslednja prilika kada će nam to trebati”.
“Ako je vajber ili fejsbuk grupa mesto gde će da rešavaju neki konkretan problem, da svi diskutuju, da izađu pamentiji, onda je to to. Ako je neko u stanju da napravi predavanje na Jutjubu, odlično”, zaključuje Verbić.
Verbić: Vreme je za učenje pravih stvari
Verbić kaže da je sada pravo vreme da se radi sa đacima, sa studentima, i da svako u svom domenu treba da uradi ono što može.
“Dobra komunikacija je sad mnogo važnija od električnog kola – ljudsko ponašanje, saosećajnost, one stvari koje su u redovnom školovanju na poslednjem mestu”, naglašava bivši ministar prosvete.