Mejkers lab je program Centra za promociju nauke koji se ove godine organizuje uz podršku Nordeus fondacije. Cilj programa je da deca srednjoškolskog uzrasta rade u transdisciplinarnim timovima na razvoju različitih projekata koji kombinuju nauku, umetnost i majstorisanje.
Ovogodišnji Mejkers lab održava se u okviru manifestacije Maj mesec matematike, a u programu učestvuje 24 mladih ljudi iz nekoliko gradova u Srbiji, zajedno sa 9 naučnih komunikatorki i komunikatora, studenata različitih fakulteta, koji zajedno razvijaju matematičke video igre. Ključni zadatak je povezati matematička znanja sa znanjima iz oblasti dizajna igara.
Rad ovih timova koordinišu Jelena Joksimović i Mirjana Utvić iz Centra za promociju nauke, a stručnu pomoć timovima pružaju Bojana Damjanov sa timom Nordeus fondacije, matematičarka Borka Marinković i gejm developer Ranko Trifković. Na jednom od susreta, timovi su imali priliku da se konsultuju i sa Milom Bujić, istraživačicom u grupi za gejmifikaciju na Tempere univerzitetu u Finskoj, sa kojom su razgovarali o motivacijama koje se pokreću u različitim video igrama, kao i o tome kako one utiču na saznajne i emocionalne procese ljudi.
„M3 Mejkers lab počeo je 26. februara. Dosad su u okviru ovog programa nastale priče o matematičkim dvobojima kroz koje učimo kako funkcije menjaju naš svet. A kako smo stigli do detektivskih i horor priča? Pa matematika može pomoći da rešimo misteriju otmice, na primer, a horor priče mogu govoriti o duhovima matematičara i matematičarki koji nas progone, ali ih se možemo osloboditi kada otkrijemo slabosti njihovih teorija. Očigledno je da ove priče ne pričaju samo o matematici, već o generaciji koja ih stvara, o odnosu prema znanju, o razbijanju predrasuda, ali i o tome kako mladi mogu da stvaraju veoma ozbiljne projekte. Matematika, programiranje, ilustrovanje, komponovanje i snimanje muzike, nakon čega sledi uklapanje svih ovih delova u celinu jedne priče ne bi bilo lako ni za veoma iskusne timove u svetu gejminga”, kaže Jelena Joksimović iz Centra za promociju nauke.
Milan Ranković, učenik Gimanzije u Smederevu, o ovom programu kaže:
„Atmosfera je opuštena i uvek imamo motivaciju za rad, bez obzira na to kakav nam je dan bio pre toga. Naučili smo da i bez mnogo ,sistema’ i kontrole mogu da se postignu veliki rezultati. Iako svako ima neku svoju ulogu, uvek se trudimo da negujemo timski rad i međusobnu saradnju. Svako ko misli da je kreativan, treba da proba da učestvuje u mejkers projektima kao što je ovaj. Siguran sam da i bez nekog predznanja i mnogo učenja svi ovde mogu da pronađu svoje mesto i budu deo nekog tima, ili, jednostavno, deo čitave mejkers zajednice.”
Ana Đumić, učenica Tehnoart Beograd škole za mašinstvo i umetničke zanate kaže: ,,Meni se zasad već čini vrlo zabavno, još mi je zanimljivije od prošlog laba, i jedva čekam izložbu. Imam utisak da mogu da se izrazim kroz ovaj projekat. Već sam naučila neke nove stvari u programu, što mi baš znači. Zadovoljna sam našim projektom, idejom i timom, i mislim da nam super ide.”
Matematičarka Borka Marinković kaže: “Priprema za ovogodišnju manifestaciju M3 u Mejkers labu je podignuta na vrlo visok, potpuno profesionalni nivo. Uključeni su eksperti u svojim oblastima, pristup je sistematičan, prezentacije zanimljive i pristupačne. Izvanredna organizacija i saradnja. A šta me je u ovom radu iznenadilo? Svaki rad na nečemu novom mora da ima iznenađenja. Prvi put sam uključena u takvu vrstu neformalne edukacije, i to je prvo iznenađenje. Dešavaju se i trenutne situacije, pitanja koja me iznenade, ali me to baš inspiriše. Imam dvadesetogodišnje iskustvo u radu sa mladima, pa se nadam da sam uspela da im se približim u okvirima svoje konsultantske funkcije. Istina, najvažnije u vidu mojih primedbi će možda tek uslediti, ali ne očekujem probleme, jer su učesnici i učesnice ne samo veoma motivisani, već i upućeni u ono što rade i žele da postignu. Moram da se osvrnem na sve prethodne M3 koje nikada nisu izneverile svoje posetioce, ni u temama, niti bilo kom drugom aspektu. Ovogodišnje teme nastavljaju tu tradiciju, prate tokove savremene matematike i njene primene.”
Bojana Damjanov, koja je u Nordeus fondaciji zadužena za kreativne procese, kaže:
„Matematika i gejming oduvek su povezani, još kada se “začine” kreativnim radom, zanimljivim radionicama i motivisanošću đaka, onda je fenomenalno iskustvo i za mentore i za decu. U ovom procesu svi učimo jedni od drugih. Do sada smo prošli kroz tehnike, koje đaci mogu da koriste i u daljem učenju i školovanju, jer svaka disciplina može da se predstavi kroz zabavan rad i originalno izražavanje. Takođe, cilj našeg druženja je da naučimo da sagledamo probleme iz različitih uglova, kao i da dosetljivošću dođemo do više različitih rešenja. Ovde ima puno istraživanja, snalaženja i usklađivanja, baš onako kako treba da izgleda timski rad. Na kraju, imam utisak da ćemo iz ovih susreta izaći ne samo sa napravljenom igrom, već i sa dovitljivim
načinom razmišljanja, koji pomaže da lakše rešavamo izazove pred sobom.”
Maj mesec matematike počinje 10. maja, kada će u Silosima Beograd biti otvorena i izložba radova sa M3 Mejkers laba, a publici će biti predstavljen i niz drugih matematičkih eksponata, izložbe i programi. Posetioci će imati priliku da isprobaju igre koje su mladi razvijali u prethodnom periodu i iskuse matematiku na nov i uzbudljiv način.
Bonus video: Dušan Macura – košarkaš i kvizoman
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare