Foto: N1, Nova.rs

Zloupotreba psihologije u kampanji koju vodi predsednik države Aleksandar Vučić, ali i vladajuća Srpska napredna stranka, deo je njihovog već uobičajenog predizbornog ponašanja, dok mnogi građani često nisu svesni kako javno obraćanje, spotovi, emisije političara, utiču na naš um i na naše ponašanje. Iz tog razloga bilo je važno je da kao struka reagujemo, u razgovoru za Nova.rs kaže Tamara Džamonja, profesorka na Filozofskom fakultetu Univerziteta u Beogradu i predsednica Društva psihologa Srbije.

Psiholozi su nedavno pozvali predsednika Srbije Aleksandra Vučića da iz svoje kampanje hitno povuče spot u kome se prikazuju psihološki testovi i upozorili ga da je njihova zloupotreba u reklamne svrhe „nezakonita i neetična“.

„Spot u sklopu predizborne kampanje u kojem predsednik Vučić tumači odgovore građana iz odabranih ciljnih grupa (studentkinja, lekar, radnik) na Roršahovom testu, predstavlja propagandu, a nije teško pretpostaviti šta je trebalo da bude poruka. Cilj spota je da se prikaže kako se njegove najdublje, a time i najiskrenije želje vezuju za viziju bolje Srbije i njenu svetlu budućnost, što svakako predstavlja jedan naivan pristup tumačenju testovne projekcije. Korišćenje psiholoških testova u političkom reklamnom spotu narušava kredibilitet ovih testova i struka mora da reaguje u situacijama kada dolazi do njihove zloupotrebe. Roršahov test se inače koristi za kliničku procenu psihičkog funkcionisanja ispitanika i eventualnih psihopatoloških tendencija, a koristi se i u forenzičke svrhe, zbog čega je veoma važno da ispitanici nemaju iskustvo sa ovakvim materijalom” objašnjava profesorka Džamonja.

Pre nego što je Društvo psihologa Srbije objavilo apel za povlačenje spota, poslali su pismo predsedniku o navedenoj zloupotrebi.

“Nismo dobili odgovor, a hteli smo da ga upozorimo zbog čega je to neprihvatljivo, zašto šteti psihologiji, ali verujemo i samoj kampanji, ukoliko se oslanja na nelegitimna sredstva” naglašava Džamonja.

Predsednik Vučić, navodi ona, očigledno želi da predstavi da se razume u sve, u autobuse, vozove, fabrike, pa se sad bavi i psihologijom, odnosno tumačenjem ljudske psihe, a to izgleda karikaturalno.

“Niko nije svemoćan i sveznajući, i ako se tako predstavlja ili postiže kontraefekat i pre deluje smešno ili potcenjuje sposobnosti svog biračkog tela i tretira svoje građane kao prilično naivne”.

Zloupotreba psihologije, ali i dece.

“Slikanje predsednika sa dečakom u vozu, sa malim Lazom, koje su objavili svi portali, je takođe veoma naivno. To su sve nameštene situacije, koje imaju za cilj da pokažu ljudsku, spontanu stranu njegove ličnosti, dakle da imamo pred sobom idealnog predsednika, koji je tolerantan, ljubazan, blage prirode, nežan prema deci, dok u nenameštenim situacijama, npr. na pres konferencijama sa novinarima, sa protivnicima ili čak saradnicima, često imamo sliku čoveka koji je sve suprotno od onoga što želi da prikaže u režiranim scenama” naglašava profesorka Džamonja.

Kampanja nam prikazuje predsednika i kako je duhovit, ali nam to ne izgleda baš smešno.

“U spotu izlazi iz frižidera, što navodi na pomisao da je duhovit, pa čak u stanju i da se podsmehne samom sebi zbog neprestanog pojavljivanja u medijima, jer se često kaže da ‘samo što još ne izađe iz frižidera’. U neku ruku bi ovo možda bilo i simpatično, kad se neko našali na svoj račun, ali kad izostaje autentičnost, cilj humora se ne dostiže” iskrena je naša sagovornica.

Vlast koja svojim političkim programom ne može da pridobije narod, čini sve kako bi ljude dovela do apatije i beznađa, ne bi li odustali od borbe i nade u promene.

„Kad ne možete da pridobijete ljude svojom politikom, onda je najbolje da ih odbijete od učestvovanja u politici, tako što proizvodite kod ljudi doživljaj bespomoćnosti, da šta god da rade nema efekta. Tako se otvara prostor da oni koji nas vode mogu da rade šta hoće, jer mi više ne reagujemo ni na šta. Međutim, protesti protiv iskopavanja litijuma su pokazatelj da ipak i dalje imamo motiv i snagu za borbu, i da promene ipak i jedino zavise od nas samih“, naglašava profesorka.

Deo kampanje je i armija ljudi koja predsednika prati na svim javnim govorima, aplaudiraju i skandiraju naučene parole.

„Naravno, važan deo podrške daju sledbenici, oni koji imaju direktnu dobit od ovog režima. Obično oni, sa malo kvalifikacija, a sa velikim ambicijama, željni moći, položaja, privilegija, su važna poluga u održavanju režima. Drugi deo su obični ljudi, koji nastoje nekako da plivaju kroz život, da se održe na površini, dobijaju neki privid sigurnosti , npr. kroz stranačko zapošljavanje, ćute i rade šta im se kaže, plaše se neizvesnosti promena. Treći prosto gledaju na svet kroz svoj TV ekran, nekritično ‘kupuju šta im se prodaje’, jer ni nemaju druge informacije. Oni zaista veriju da se predsednik toliko žrtvuje za nas, ne spava, ne jede, ostari ‘10 godina za tri dana’. Oni prate režimske medije i oblikovani su prema njima. Imaju predstavu realnosti kakva im se tamo prikazuje. Rečeno im je da svi drugi lažu i da nisu patriote, pa oni gledaju samo ono što im servira vlast i drže se onoga, koji im se predstavlja kao zaštitink. Onaj bez koga ćemo propasti“, zaključuje profesorka Džamonja.

Kršenje zakona u kampanji

U pismu koje je Društvo psihologa Srbije uputilo predsedniku stoji da je upotreba psihološkog Roršahovog testa u predizbornoj kampanji kršenje autorskih prava koja su regulisana na međunarodnom nivou.

„Distributeri test mogu preuzeti od dva ovlašćena proizvođača, u Švajcarskoj i Nemačkoj, a dalje ga mogu izdavati samo fizičkim licima ili institucijama koje imaju zaposlene profesionalce u oblasti mentalnog zdravlja. U našoj zemlji stavlja se u promet samo uz dokaz diplome psihologa, koji se obavezuje da će ga koristiti za potrebe svog rada.

Način upotrebe i interpretacije Roršahove karte u predizbornom spotu Aleksandra Vučića predstavlja ‘potpuno iskrivljen’ način upotrebe tog testa. Zakon o uslovima za obavljanje psihološke delatnosti naglašava da je upotreba psiholoških mernih instrumenata isključivo u nadležnosti psihologa i da svaka upotreba od strane drugih lica predstavlja kršenje zakona” kaže prof. Džamonja.

***
Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare