Novosadska Crkvena opština, odnosno vladika Irinej bački, zabranili su organizovanu posetu novosadskim hramovima.
Novosadska Crkvena opština, odnosno vladika bački Irinej, zabranili su organizovanu posetu novosadskim hramovima, koju u akciji “Novi Sad za početnike” već godinama, uz podršku Grada Novog Sada, organizije kompanija čiji je direktor Robert Čoban. Iz Eparhije bačke poručuju da “hramovi Srpske Pravoslavne Crkve u Novom Sadu ne primaju organizovane posete bez prethodnog dogovora sa upravama hramova”, a da dozvolu za istu od njih nisu tražili ni Čobanova kompanija, a ni Grad, tako da će sve pravoslavne crkve danas biti zatvorene za turiste koji su se prijavili na ovaj obilazak.
U Eparhiji bačkoj ne kriju razlog da je zabrana posete usledila kao osveta Čobanu zbog tekstova o SPC, odnosno o njenom odnosu prema kulturnom nasleđu.
“Obzirom na nedavne i sve učestalije javne istupe vlasnika i direktora kompanije Color Press (Roberta Čobana) i kleveta koje je izgovorio na račun Srpske Pravoslavne Crkve i njenog odnosa prema sopstvenoj duhovnoj, istorijskoj i kulturnoj baštini, ne želimo da budemo deo takvog projekta, a posebno nas zabrinjava sadržaj planiranog predstavljanja istorije novosadskih hramova i živopisnih priča koja će se tom prilikom ispričati”, saopšteno je iz Irinejevog kabineta. Naime, Eparhija bačka
Eparhija bačka ovim zamera Čobanu tekstove u kojima se bavio spornim restauracijama Vladičanskog dvora, Saborne crkve u Vršcu, manastiru u Kovilju …a kojma je zajednički “obračun sa barokom” i “ostalim stilovima koji današnjem vrhu SPC mirišu na mrski Zapad”.
Uprkos tome što su, kroz pisanje i drugih medija i brojni stručnjaci, kustosi i konzervatori potvrdili da na ovaj način crkva narušava kulturna dobra, kao i da je velik broj tih radova izvođena bez saglasnosti Zavoda za zaštitu spomenika kulture, Srpska pravoslavna crkva nije ničim demantovala da stoji iza njih, niti je obrazložila zašto ikonostase stare i po nekoliko vekova, na čijem oslikavanju su radili čuveni slikari, zamenjuje i “upodobljava” vizantijskom, “više” pravoslavnom stilu.
Takođe, SPC nije odgovorila ni gde je nestalo 12 ikona sa ikonostasa Saborne crkve u Vršcu tokom njene restauracije, takođe urađene bez ikakve prethodne konsultacije i dozvole stručnjaka. Potez SPC Čoban je okarakterisao kao maliciozan, podsećajući da kulturna baština pripada svim građanima „građanske i sekularne“ Srbije, a ne samo crkvi:
„Ljudi iz Eparhije bačke nikako da shvate da je sve to što je objavljivano u vezi sa uklanjanjem baroknih ikonostasa iz hramova u Vojvodini u najboljem interesu SPC i srpskog naroda čija se istorija poništava takvim potezima. Trikovi poput onog od prošlog vikenda kada su „huligani upali na gradilište što je posledica serije napisa protiv SPC“ provaljeni su još devedesetih godina prošlog veka. Kulturna baština srpskog naroda i građana Vojvodine i Srbije koja se uništava u Vršcu, Kovilju i na drugim mestima nije stvar trenutnog vrha SPC u eparhijama u Bačkoj i Banatu nego svih građana koji žele da sačuvaju za svoje potomke ono što su ostavili preci iz 18. i 19. veka. Zabrana turistima da ulaze u hramove SPC u Novom Sadu je još jedan od jalovih pokušaja da se zaustavi interesovanje javnosti za ono što se dešava sa našom kulturnom baštinom. Razumem da se oni osećaju kao nedodirljiva kasta ali to nije tako, Srbija je građanska i sekularna država i kulturna baština je dobro koje pripada svima!“, rekao je Čoban.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare