Foto: Dragan Mujan / Shutterstock.com/Antonio Ahel/ATAImages

Prvi put u istoriji srpskih pozorišta odlučujemo se na ovakav čin, prihvatajući poziv studenata na borbu za rad institucija i odgovoran odnos prema sopstvenoj delatnosti, svesni da već decenijama prisustvujemo urušavanju svih, pa i kulturnih institucija ovog društva. Studenti su nas podsetili na odgovornost i ohrabrili na samoorganizovanje kako bismo, unutar svojih struka i institucija u kojima radimo, započeli aktivno učešće u kreiranju boljeg društva.

Ovako su dramski ansambli beogradskih pozorišta, kao i oni iz Novog Sada, Sombora i Zrenjanina obrazložili odluku da od danas stupe u sedmodnevni štrajk kao izraz podrške studentskim zahtevima.

Narodno pozorište u Beogradu, Atelje 212, Beogradsko dramsko pozorište, Pozorište „Boško Buha“, Malo pozorište „Duško Radović“, Pozorište na Terazijama i Jugoslovensko dramsko pozorište neće do narednog ponedeljka igrati predstave.

Obustavu izvođenja komada najavili su i Srpsko narodno pozorište, Pozorište mladih, većina kolektiva Novosadskog pozorišta/Újvidéki Színház, kao i Narodno pozorište Sombor i Pozorište „Toša Jovanović“ u Zrenjaninu, dok će ansambl Knjaževsko-srpskog teatra u Kragujevcu obustaviti sve aktivnosti zakazane uoči i za Dan teatra, 15. februara, u znak solidarnosti sa studentima.

Ali, neće samo štrajkovati. Glumci su najavili su protestnu šetnju za sutra, 11. februar. Najpre će se, kako su precizirali u zajedničkom saopštenju, okupiti ispred Hrama Svetog Save u 12.30 sati i odati 15-minutnu poštu stradalima na Železničkoj stanici u Novom Sadu. Potom će krenuti ka Beogradskom dramskom pozorištu, a kod Pete beogradske gimnazije pridružiće se članovi pozorišta „Duško Radović“, u Svetogorskoj glumački ansambl Ateljea 212. Na Trgu republike priključuju se i ansambli Narodnog pozorišta, i „Boška Buhe“, a povorka će zatim nastaviti Kolarčevom, kako bi se šetnji priključili i članovi Pozorišta na Terazijama. Odatle idu ka Jugoslovenskom dramskom, a povorka glumaca će se onda zaputiti ka Ministarstvu za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja ispred kog će, takođe, održati 15-minutnu tišinu.

Glumci su pozvali sve kolege i saradnike, one sa nezavisne scene, pa kolege iz muzeja i galerija, iz filharmonije, građane i „one od kojih je buđenje i krenulo – studente“ da im se pridruže.

Irfan Mensur Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

Iako nisu sva pozorišta u štrajku, glumac Irfan Mensur naglašava za Nova.rs da to, ipak, nije najbitnije:

– Od jedne osobe sam čuo da je moje, Jugoslovensko dramsko pozorište poslednje pristupilo štrajku. Ali, ta vrsta prebrojavanja krvnih zrnaca – ko je prvi, ko je poslednji, da li su svi ili nisu za štrajk u jednom pozorištu – pripada nekim drugim vremenima. Onom dobu kad su se stvarno prebrojavala krvna zrnca ko kome pripada i ko je ko. Govorim to iz ličnog primera. A što se štrajka tiče, pozorišta su time pokazala da pripadaju društvu. I usput će, u toku štrajka, potražiti i nešto za sebe – ali, ne za sebe lično, nego za kulturu uopšte. U smislu toga da mi pripadamo kulturi, a ona je zapostavljena. Osim što je ovo izraz podrške studentima, pokušaće glumci štrajkom da dođu do nekih beneficija, pre svega u smislu poboljšanja stanja u kulturi uopšte, ne samo u pozorištima – objašnjava naš sagovornik.

Glumci Narodnog pozorišta u štrajku protestuju ispred zgrade pozorišta Foto:BETAPHOTO/MILOS MISKOV

Glumica Vesna Čipčić, obrazlažući ovaj čin, ističe za Nova.rs da čovek koji pokuša nešto da učini „ima šanse i da uspe, i da popravi nešto“:

– Kad se ne pokušava, onda to znači da smo digli ruke od svega i nemamo želju da bilo šta promenimo. Ovo je štrajk upozorenja vlastima da ovako više ne ide.

Mensur podseća za naš sajt i da ovo nije prvi put da pozorišta štrajkuju:

– Pozorišta su uvek reagovala na necivilizacijske postupke bilo koje vlasti u bilo koje vreme. Nije istina da se pozorište prvi put oglašava nekom vrstom štrajka. Jer, početkom devedesetih povodom mog slučaja i izliva besmislenog nacionalizma spram mene, mog imena i prezimena (napadnut 1992. u klubu „Stupica“, prećeno mu smrću, prim.aut.) nijedno pozorište u krnjoj Jugoslaviji – tad su bile Srbija i Crna Gora – jedno veče nije igralo predstave. Svi su bili u štrajku – osim jednog pozorišta. Naređeno im je da ne budu u štrajku i igrali su – a u pitanju je Narodno pozorište u Beogradu, na čijem je čelu tada bio upravnik Aleksandar Berček, kog je postavila tadašnja vladajuća partija, SPS – seća se naš sagovornik.

Vesna Čipčić Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

I Vesna Čipčić naglašava da ni njoj ovo nije prvi štrajk u dugovečnoj karijeri:

– Ja sam pre 40 godina predvodila štrajk u Beogradskom dramskom pozorištu. A, tad niko nije štrajkovao. Bila sam u to vreme prilično izložena kritikama, čak i od strane svojih kolega. Jer, pozorište, kao, nije mesto za štrajk, predstave se moraju igrati po svaku cenu… Ali, znate, kad je pozorište hram onda i mi treba da ulazimo u taj hram, a kad pozorište prestaje da bude hram, onda, boga mi, moramo da se borimo da ga pretvorimo u takvo jedno zdanje. Bila sam tada predsednik sindikata i to u vreme kad su na drugoj strani bili komunisti. „Politika“ je tad pisala kako je to prvi slučaj da je sindikat pobedio Komunističku partiju. Naravno, nije mi bilo lako. Ali, opet, s druge strane, i jeste, zato što sam imala celo pozorište iza sebe, sem petoro glumaca koji su bili takozvani štrajkbreheri. Tako da mi ovo nije prvo iskustvo kad je u pitanju štrajk – ukazuje dramska umetnica.

Pored štrajka glumci idu i u protestnu šetnju, što Vesna Čipčić obrazlaže iskazom da bi neko „trebalo da se dozove pameti“:

– Naše je da se trudimo i da menjamo stvari, a njihovo… Videćemo kako će da se završi. Ali, pozorište je ogledalo društva.

glumci JDP-a, predstava vrat od stakla
Glumci Jugoslovenskog dramskog pozorišta s indeksima Foto: Vera Dragutinović

Irfan Mensur protestnu šetnju komentariše rečima da će se njome glumci ponovo „verifikovati kao ljudi koji pripadaju talasu koji celom društvu želi boljitak“:

– Možda nekom to deluje kao fraza, ali nije. Prosto, glumci nisu izopšteni iz društva. Moram vam priznati da je ta sinergija, koja se desi na kraju predstave između glumaca i publike u sali, kad izvadimo crvene indekse u poslednje vreme neverovatna. Moje pozorište je kupilo tridesetak indeksa i na kraju predstave, posle drugog ili trećeg poklona, kad svi mi glumci izađemo i podignemo ih uvis tog trenutka se u sali stvara neponovljiva energija. I mi na sceni i oni u gledalištu doživimo katarzu. Mislim da je to jednako značajno kao pokazivanje pripadnosti onima koji su krenuli da opominju. A rekli su studenti – Ljudi, nećemo da živimo u ovakvom svetu i ovakvoj zemlji!

Vesni Čipčić je žao jedino što će publika tokom sedam dana biti osujećena da gleda predstave:

– Kažem to zato što je to naša publika, publika koja misli isto kao i mi. Vidim to po predstavama. Evo, igrali smo pet dana predstavu „Čarli Čaplin – Svetla velegrada“ u Beogradskom dramskom pozorištu i kad smo na kraju svake izvadili indekse i podigli ih vazduh, pa to je bila histerija. Takvo je odobravanje publike, kao da smo na koncertu Bijelog dugmeta…

Glumci Narodnog pozorišta u štrajku protestuju ispred zgrade pozorišta Foto:BETAPHOTO/MILOS MISKOV

I za kraj Vesnu Čipčić pitamo misli li, ako je već pre četrdesetak godina pobedila komuniste, da će ova borba uroditi plodom?

– Iskreno se nadam. Zaista sam optimista. Mislim da je narod u celoj Srbiji, od severa do juga, shvatio u kakvoj to zemlji živimo i s kakvim stvarima treba da se borimo. I da ćemo se na kraju izboriti. Do pobede!

Bonus video: Narodno pozorište

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare