Aleksandar Alek Kavcic
Aleksandar Alek Kavčić Foto:Filip Krainčanić/Nova.rs

Korupcija na tržištu udžbenika je toliko ukorenjena, marže su zaista velike i neki su spremni da dugogodišnju praksu kupovine udžbenika brane „i rukama i nogama“. "Teško mi je da poverujem da ljudi koji nam obrazuju decu, njihove roditelje tretiraju kao „mušterije“ na kojima treba što više zaraditi i protiv toga se borim", kaže za „Novu“ Aleksandar Kavčić, osnivač fondacije „Alek Kavčić“.

Ovaj profesor američkog univerziteta Karnegi Melon u intervjuu objašnjava kako je njegove navode o korupciji na tržištu udžbenika nedavno potvrdila i Komisija za zaštitu konkurencije, kako se nosi sa tužbama izdavača i šta dalje planira u svom projektu besplatnih udžbenika za sve osnovce.

– Sredinom januara će biti tačno dve godine od kada smo objavili prve besplatne udžbenike. Na početku smo objavili udžbenike za treći i peti razred izdavača „Zavod za udžbenike“. A danas na besplatnabiblioteka.com možete da potpuno „skinete“, ili samo prelistate tačno 119 različitih udžbenika i radnih svezaka. Još oko desetak smo završili i predali Ministarstvu prosvete na odobrenje. Za prvi razred imamo završene sve udžbenike, uključujući i sve strane jezike, engleski, nemački, francuski i ruski. Očekujemo da ćemo vrlo brzo imati kompletno završene udžbeničke komplete i za 5. razred. Imamo i skoro sve udžbenike od 2. do 4. razreda.

Koliko škola koristi vaše udžbenike i koliko ih je skinuto sa sajta?

– Statistiku „skidanja“ sa sajta ne vodimo. Znamo samo da osim u Srbiji, udžbenike „skidaju“ i u inostranstvu. Nemačka, Austrija, Švedska, Norveška… Tamo ima dosta naših ljudi, pa pomoću udžbenika sa sajta deca znatno lakše uče srpski jezik. Prema podacima Ministarstva prosvete za prethodnu školsku godinu, u tačno 316 škola koristili su se udžbenici koji se nalaze i na besplatnabiblioteka.com. Verujemo da je ove godine taj broj i veći. Od ove školske godine, opština Šid je za svoje osnovce uzela originalna štampana izdanja izdavača sa kojima sarađuje Fondacija.

Da li ste zadovoljni učinjenim, da li je to više ili manje od onoga što ste planirali na početku?

– Moj plan je bio da većina osnovaca u Srbiji ima besplatne udžbenike. Da imaju mogućnost da se obrazuju bez obzira na materijalno stanje. Na primer, udžbenički kompleti za strane jezike su uvek najskuplji. I osim udžbenika, oni, kod ostalih izdavača, sadrže i CD na kome se nalazi i audio sadržaj. I zamislite dete koje je talentovano i želi da uči više stranih jezika, ali roditelji nemaju dovoljno novca. E pa mi smo napravili udžbenike za četiri strana jezika, a audio-verzije smo postavili na sajt. To je omogućilo nekoj deci da uče strane jezike besplatno. Kad čujem za takve primere, ja sam najsrećniji. Da li sam zadovoljan? Uvek mislim da je moglo i trebalo i više i bolje. Ali, radimo. Verujem da će sve ovo nepovratno promeniti osnovnoškolsko obrazovanje u Srbiji, učiniti ga dostupnijim i značajno jeftinijim.

Upozoravali ste na monopoliste na tržištu udžbenika kojima ne odgovara koncept besplatnih udžbenika. Koliko je taj monopol i dalje jak?

– Sve ono na šta sam prethodne dve godine upozoravao, nedavno je potvrdila Komisija za zaštitu konkurencije u analizi o tržištu udžbenika. Tu se jasno vidi da jedna izdavačka kuća, koju zapravo čine tri povezana lica, ima apsolutni monopol. Voleo bih da se istraži kako su do tog monopola došli. U tome mogu da pomognu izjave koje daju članovi Udruženja izdavača, pa čak i bivši predsednik tog udruženja, koji je krajem prošle godine izjavio da je korupcija dominantan način izbora udžbenika po školama. Ne znam da li sam uspeo da to demontiram, ali mogu da kažem da ću se veoma truditi da roditelji ne budu „mušterije“ školama, i da ću uvek glasno reći kada čujem ili vidim nešto o tome.

Da li su roditelji i javnost u Srbiji svesni tog monopola i korupcije i u kojoj meri su spremni da se bore protiv tih problema?

Aleksandar Alek Kavcic Miljana Neskovic
Aleksandar Alek Kavčić Foto:Filip Krainčanić/Nova.rs

– Skoro godinu dana roditelji iz raznih gradova u Srbiji me zovu da gostujem na tribinama o besplatnom obrazovanju. I tu mogućnost, da razgovaram sa njima i čujem kako vide osnovno obrazovanje, smatram dragocenim. Neki učitelji i nastavnici rade tako što roditelji treba da podučavaju decu, a njihovo je samo da to dete ispitaju i ocene. Donedavno, roditelji nisu ni imali mogućnost izbora, jer većina izdavača ima skoro identične cene. Mi u Fondaciji se trudimo da sve to promenimo. Da roditeljima ukažemo da po zakonu, imaju i te kakva prava kada je izbor udžbenika i obrazovanje njihove dece u pitanju. Upoznajem sve više direktora škola, nastavnika i učitelja koji su pregledali naše udžbenike i sami ih izabrali da se koriste u nastavi. Zamislite roditelja koji je svom prvaku platio originalna štampana izdanja 1.500 dinara, umesto više od 8.000 dinara, koliko košta kod većine drugih izdavača.

Koliko u toj borbi možete da računate na nadležne institucije kao što je Ministarstvo prosvete?

– Ministarstvo prosvete je sve naše udžbenike odobrilo, što znači da su potvrdili kvalitet, i da bez ikakvih problema mogu da se koriste u nastavi u osnovnom školama. I po meni to je sasvim dovoljno. Ministarstvo ni po zakonu ne može da se meša u izbor udžbenika po školama. A saveznici, zaista duboko verujem da bi trebalo da budu svi, od direktora škola, preko nastavnika, učitelja i roditelja. Besplatni udžbenici su tema oko koje ne bi smelo da bude podela. Teško mi je da poverujem da ljudi koji nam obrazuju decu, njihove roditelje tretiraju kao „mušterije“ na kojima treba što više zaraditi. Znam da ima nastavnog osoblja koje u isto vreme i prodaje udžbenike za izdavačke kuće, i od toga dobija procenat.

Izdavačka kuća „Klet“ vas je tužila zbog izjava o monopolu na tržištu udžbenika.

– Sudski procesi idu svojim tokom i to vode moji advokati. Verujem u ovo što radimo i stojim iza svojih reči, moj cilj nije profit i zarada na osnovcima. Ja sam naučnik i zarađujem od svojih patenata. Njihove tužbe me nimalo ne usporavaju. Tužili su me, čini mi se, devet puta, i to u prvih nekoliko meseci od objavljivanja prvih udžbenika. Možda im je to bila taktika zastrašivanja. Do sada nisam izgubio nijedan sudski proces. Ali i da izgubim, da li bi to bio ikakav pokazatelj ispravnosti? Kada se borite za nešto što je društveno ispravno, nije bitno ni da li ćete izgubiti neki sudski proces. Mnogi borci za socijalnu pravdu su gubili sudske procese i završavali u zatvorima, ali su isterivali svoju agendu.

Šta vam iskustvo koje imate sa ovim projektom govori o srpskom društvu, koje je toliko siromašno da u pojedinim školama nema toaleta, a nije spremno da prihvati koncept besplatnih udžbenika?

– Ne mislim da nije spremno da prihvati besplatne udžbenike. Znam da ima pojedinaca, škola i opština koje su raširenih ruku prihvatili sve ovo. Ali, isto tako znam, i koliko su lobisti izdavača spremni na mutne radnje samo da i dalje dobijaju procenat od toga što roditelji kupuju skupe udžbeničke komplete. Korupcija na tržištu udžbenika je toliko ukorenjena, marže su zaista velike i neki su spremni da dugogodišnju praksu kupovine udžbenika brane „i rukama i nogama“. Ali isto toliko i ja želim da svi imaju besplatne udžbenike, a imam strpljenja, i još ponešto… pa videćemo ko će duže izdržati.

Planiramo da završimo sve udžbenike, za svaki predmet i sve razrede, za osnovnu školu. A zatim da pređemo na udžbenike za srednju školu. Kada smo sve ovo počeli imao sam neki plan, koliko je okvirno novca potrebno da uložim, za sve udžbenike. Taj iznos je odavno premašen, ali ne žalim. Znam da ga trošim na pravu stvar, jer ako obrazujemo decu, obrazovali smo i celu naciju.

***

BONUS VIDEO: Podcast DLZ i Alek Kavčić