Foto: Intime News/Athena Pictures / Shutterstock Editorial / Profimedia: Shutterstock by InsectWorld; promo logo; ba-metalexport.ba

Avion "Antonov 12", koji se srušio pre sedam dana prilikom isporuke mina iz Krušika za Bangladeš povezan je sa firmom "Valir", koja nesporno predstavlja preduzeće pod kontrolom glavnog trgovca oružjem Slobodana Tešića. Ono što se do sada nije znalo jeste da "Valir" nije bio odgovoran za transport od niškog aerodroma do Bangladeša, već je to bila firma "BA-metalexport d.o.o" iz Istočnog Novog Sarajeva u Bosni i Hercegodini.

Nova.rs došla je do ekskluzivnih informacijama i saznanja da je upravo pomenuta firma iz BiH kupac u ugovoru kojim su se transportovale mine za Bangladeš. Zadatak ove firme osnovane 2015. godine bio je da sa niškog aerodroma prebaci robu preko Jordana za Bangladeš, koji je planiran da bude konačna adresa pošiljke.

Firma ima sedište u Hilandarskoj ulici br. 9 u Istočnom Novom Sarajevu u BiH, a od 2019. godine doživljala vrtoglavi rast prihoda. Na zvaničnom sajtu firme stoji da je specijalizovana za vojnu tehniku i oblast, te da im je tržište fokusirano ka Bliskom istoku, sever i zapad Afrike i Indiju.

Zakonski zastupnik je Alen Đuzel, koji je ujedno i direktor firme.

Foto: Privatna arhiva

U Beograd je u avgustu 2021. godine zaključen ugovor u kupovini robe (naoružanja) između firme „Valir“ koja je tada bila smeštana u Paunovoj ulici u Beogradu  i firme „BA-metalexport d.o.o“ iz Istočnog Novog Sarajeva.

Nova.rs došla je ekskluzivno do ugovora koji potvrđuju da je upravo firma iz Bosne i Hercegovine dogovorila isporuku za vojnim snagama Bangladeša,  u kojem je taksativno navedeno šta je sve deo isporuke koja je poletala sa niškog aerodroma.

Prema prvom ugovoru, ukupna vrednost ugovora bila je 363.245 dolara, da bi još jednim ugovorom između „Valira“ i „BA-metalexporta d.o.o“ dogovorena vrednost pošiljke od 180.000 dolara.

Foto: Privatna arhiva

Na taj način posao slanja oružja iz Srbije dobio je i treću stranu u priči – „Krušik“ iz Valjeva je proizveo robu, „Valir“ trgovao, a „BA-metalexport d.o.o“ posredovao u transportu ka Bangladešu. U ugovoru jasno stoji da će kupac (firma iz BiH) i krajnji korisnik organizovati avionski prevoz robe.

Foto: Privanta arhiva

Ukupna vrednost pošiljke bila je 602.790 dolara koliko je plaćeno fabrici Krušik od Valira. Ugovor je potpisan 16.08.2021. godine.

Šta je sve bilo u avionu za Bangladeš

Nakon što se avion “Antonov”, koji je inače u vlasništvu ukrajinske firme srušio iznad Kavale u Grčkoj, naš portal kontaktirao je direktora “Valira” Mladena Bogdanovića koji nam je objasnio šta je bio sadržaj pošiljke, te da je zapravo ona sadržavala isključivo tzv. školske mine.

Nova.rs došla i do podataka šta je tačno dogovoreno ugovorom kojim se transportovalo naoružanje, a u avionu su se između ostalog nalazile: osvetljavajuće mine (1.000 komada), vežbovne minobacačke mine (1.005 komada), projektili za vežbovnu minu (1.004 komada), set potrošnih delova za minu – 1.005 komada, vežbovne mine 465 komada, projektil za vežbovnu minu 1.004 komada.

Pored toga, u avionu su bile i osvetljavajuće mine (10 komada), inertni presek mine ( 3 komada) i poster nacrt mine (3 komada).

Foto: Privatna arhiva

Kako je objasnio vojni analitičar Aleksandar Radić u pitanju je roba koja se proizvodi u Krušiku, nakon čega se ponovo otvorilo pitanje da li je sve urađeno u skladu sa propisima, te da li je u priču uključen i vodeći trgovac naoružanjem Slobodan Tešić.

Prema saznanjima Nove, privatna firma Valir čije su mine bile u avionu koji se srušio u Grčkoj povezana je sa trgovcem oružjem Slobodanom Tešićem. Uprkos činjenici da je Tešić pod sankcijama SAD, dokumentacija do koje je došla Nova pokazuje da je firma Valir nesmeta izvozila oružje u Ameriku tokom 2021. godine.

Pad aviona u Grčkoj Foto:Tanjug/AP Photo/Giannis Papanikos

Slobodan Tešić je trgovac oružjem koji je već godinama pod sankcijama SAD zbog čega ne može da trguje oružjem sa tom zemljom. To ne mogu da rade ni njegovi saradnici koje je identifikovalo američko Ministarstvo finansija kao ni firme koje su u direktnom vlasništvu Tešića ili su sa njim povezane preko povezanih preduzeća.

Bonus video: Šta je uzrok pada Antonov aviona u Grčkoj?

***
Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare