Vladika Pahomije Foto:Goran Srdanov/Nova.rs

Vladika vranjski Pahomije ponovo je u žiži javnosti nakon što je u ime manastira Prohor Pčinjski nedavno primio orden od predsednika Srbije Aleksandra Vučića povodom Dana državnosti. Pahomije je osoba za koju se ne vezuje samo sudski postupak vođen zbog seksualnog zlostavljanja tri muške osobe, od kojih su dve bile maloletne, već i navodne finansijske malverzacije u Eparhiji vranjskoj.

Četvorica mladića su 2002. godine optužili Tomislava Gačića (Pahomija) za seksualno zlostavljanje u periodu od 1999. do 2002. u službenim prostorijama Eparhije vranjske, a krivične prijave protiv njega podneli su 31. decembra 2002. godine. Trojica mladića tada su imala manje od 14 godina, a jedan je bio stariji. Sudski postupak je vođen za trojicu oštećenih.

Za ceo skandal se saznalo 8. januara 2003. godine, kada su mladići u svojim svedočenjima naveli da ih je vladika pipkao, mazio, terao ih da se „druže“, što su oni odlučno odbili. Posle višegodišnjeg postupka vladika Pahomije je oslobođen 2006. godine, a Vrhovni sud Srbije je 2007. konstatovao da je bilo propusta u radu nižih sudova, međutim njegova presuda bila je deklarativnog karaktera i nije mogao da se ponavlja postupak.

Vojvođanska mirovna grupa „Reaguj“ je nakon oslobađanja Pahomija od optužbi navela tada da je pravda navodno zakazala, i iznela tvrdnje da bi vladika možda i pao na sudu da nije „bilo vladinih službenika koji su svim srcem navijali za Pahomija“.

„SPC kao najcenjenija institucija kod nas jednostavno nije mogla da dozvoli da jedan vladika bude osuđen zbog bludnih radnji“, tvrdila je tada ova vojvođanska grupa, a saopštenje pod nazivom „Vladika Pahomije je nasilnik“ potpisalo je 60 organizacija.

Inače, više puta su od izbijanja afere do 2015. godine vernici i nevladine organizacije slali više dopisa vrhu SPC-a protiv Pahomija tražeći njegovo razrešenje.

Potresna svedočenja žrtava

Zbog seksualnog zlostavljanja u periodu od 1999. do 2002. godine Pahomija su optužili M.T., K.M. i I.N u službenim prostorijama Eparhije vranjske.

Okružni sud u Nišu potvrdio je oslobađajuću presudu jer nije dokazano da je okrivljeni izvršio dela za koja je optužen, a Vrhovni sud je konstatovao nedostatke u radu nižih sudova.

Tako je niški sud naveo da dokazi navodno ne ukazuju da je okrivljeni učinio dela, kao i da iskazi oštećenih i svedoka navodno nisu međusobno saglasni.

„Prilikom pregleda nisu evidentirane homoseksualne, pedofilne i druge seksualne nastranosti i aberacije. U domenu socijalnih motiva adekvatan, sa visokim stepenom socijalne prilagodljivosti i tolerantnosti u socijalnim okolnostima“,  navodi se u psihološkom nalazu koji se nalazi u sudskim spisima.

Mediji su ranije pisali da je Pahomije i sredinom 90-ih bio podrvgnut Crkvenom sudu zbog sumnje za isto delo, ali je oslobođen optužbi.

„Poljubio me je u usta, otkopčao mantiju i spustio donji veš“

I.N. je kako je tvrdio seksualno zlostavljan 1999. godine u manastiru Prohor Pčinjski.

„Vladika me je kod obližnje garaže uhvatio rukama za slabine i privukao ka sebi. Počeo je da me grize za levo uvo. Jezikom je prelazio preko mog vrata. Naglo me je privukao, poljubio u usta, pokušavajući da više puta uvuče jezik. Izvukao mi je majicu iz trenerke i prelazio je rukama po mojim golim leđima. Počeo je da me hvata za zadnjicu i polni organ, onako preko trenerke. Otkopčao je mantiju, spustio svoj i moj donji veš i uhvatio me za polni organ“, glasilo je svedočenje ovog dečaka koje su tada preneli beogradski mediji i dodao:

Vladika Pahomije i Aleksandar Vučić Foto:Nemanja Jovanović/Nova.rs

„Ne znam koliko smo tu proveli, kao da sam bio bez svesti, sve dok ga u jednom trenutku nisam odgurnuo od sebe.“

Oštećeni M.T. je naveo da u svedočenju da ga je vladika Pahomije u leto 2002. godine navodno pre zlostavljanja pitao da li ume da čuva tajnu, te mu kroz razgovor predložio da se „druže“.

„Ja sam to odbio. Tada je vladika izašao iz sobe i nešto kasnije se  opet vratio… On je i dalje bio uporan, na šta sam ja zahtevao da smesta izađe iz sobe, da ne bude nekog skandala. Mogu ostala deca da čuju pa da se to raširi, ali on je odgovorio da svi spavaju, tada je izašao, ostavio je moja i njegova vrata otvorena, šta li je tamo radio, ne znam…  Sutradan nisam mogao da ustanem i da ga pogledam u oči. Mislio sam da ću da poludim, hteo sam da pobegnem nekud“, ispričao je dečak.

Beogradski, ali i lokalni mediji preneli su i deo svedočenja M.T. gde se navodi da je vladika Pahomije „ušao u sobu žrtve i odjednom je zagrlio i stavio glavu ispod žrtvinog vrata“.

„Već sam namestio krevet, ali vladika je počeo da razvlači dvosed smeškajući se uz reči: ‘Ti si ovako, malo puniji, pa bi mogao malo bolje da se raskomotiš’. Rekao sam mu: ‘Neka bolje ovako za jednog. Mogu i tako da spavam'“, ispričao je M.T.

Kako su domaći mediji još preneli, dečak je u međuvremenu posumnjao da je vladika uzeo ključ od vrata sobe, a onda se navodno posle 15-ak minuta vladika ponovo pojavio u donjem vešu i da je, kako je tvrdio M.T., legao u krevet pored njega.

Kazna za „nelojalne“ sveštenike

Zbog cele afere oko Pahomija, na udaru vladike se našao jedan jerej Goran Arsić, tadašnji privremeni paroh VII vranjske parohije u Vranju, kojeg je eparhijski sud lišio svešteničkog čina 2004. godine, a Veliki sud SPC-a poništio tu presudu 2005. godine.

Vladika Pahomije Foto:Vesna Lalić

Eparhijski sud je kao dokaze za krivicu Arsića naveo njegove izjave za novine „Vranjske“ gde je navodno „vređao svog nadležnog Arhijereja (Pahomija)“ jer je u toj izjavi rekao „da ne želi da bude ni član, a ni sveštenik“ u crkvi gde Pahomije služi.

Inače, kako su beogradski mediji tada pisali, Arsić je dobio i telefonske pretnje likvidacijom od fantomske organizacije „Crna ruka“ nakon što je izneo nove pojedinosti u slučaju Pahomija, kada je navodno rekao da su dvojica dečaka htela da izvrše samoubistvo, a jedan je navodno hteo da se osveti Pahomiju i za to poneo dve ručne bombe, ali ga je Arsić odvratio od toga.

„Bio sam paroh u Vrtogošu kada je u parohijski dom sav utučen i ogorčen došao R.S. koji je uznemiren i uplašen ispričao da ga je vladika Pahomije zlostavljao krajem decembra 1999. godine. U torbi je imao dve ručne bombe. Rekao je da ide da se osveti vladiki. Pitao sam ga da li je bio u policiji i sudu, a on mi je odgovorio da nije. Dečak je tada jedva imao 17 godina. Jedva sam ga ubedio da ne ode da baci bombe na vladiku“, rekao je tom prilikom Arsić.

Arsić je i za „Vranjske“ ispričao u februaru 2003. godine da su mnogi ljudi i sveštenici godinama imali gorka iskustva sa vlastima Eparhije vranjske.  A da su dvojica dečaka bila na ivici samoubistva, potvrdile su tada monahinja Jovana Stanković i iskušenica Nada Ćerilić, kojima su se dečaci poverili.

„U crkvi u kojoj bi takva deca bila svetinja i primer čovečnosti i hrabrosti, sa svim svojim manama bio bih i član i sveštenik. U crkvi, pak onog kog optužuju, sa svojim mističnim klo(v)novima da bude ‘ja -jednako crkva’, ne želim da budem ni član, a kamoli sveštenik. Ova deca su savest naše Crkve“, rekao je Goran Arsić za „Vranjske“.

Sveštenik „dobio“ priznaje od Pahomija, mladić tvrdi da je napastvovan na vladikinoj slavi

Među grupom oštećenih nije bio i raniji slučaj mladića R.S. koji je u svedočenju „Vranjskim“ rekao da je „prva čudna iskustva“ sa vladikom imao na dan vladikine slave svetog Ignjatija Bogonosca. U tom svedočenju je naveo da je sa svojim drugovima pomagao posluženje oko slave, kada ga je Pahomije navodno pozvao u jednu pomoćnu eparhijsku prostoriju i „pokušao da uspostavi seksualni kontakt“.

„Nekako sam se snašao i iskobeljao, ali je on i kasnije nekoliko puta pokušavao isto…Video sam šta me čeka, pobegao sam glavom bez obzira“, tvrdio je R.S.

R.S. je u svojoj ispovesti naveo još jedan slučaj kada je vladika navodno tražio od njega da ga izmasira.

„Bio je samo u donjem rublju. Zapitao sam ga kako se to radi, a već je počela da me hvata panika. Tražio je da ga masiram po nagom telu, počeo sam od ramena, a on je zahtevao da idem sve niže ka intimnim delovima tela. Nisam mogao to da podnesem i pobegao sam“, rekao je tada R.S. za „Vranjske“.

Sveštenik B.P. je rekao da mu je vladika jednom prilikom navodno priznao da je 1995. godine u tri navrata seksualno zlostavljao R.S. koji je tada bio maloletni učenik Bogoslovije.

„Svi moji razgovori sa vladikom Pahomijem su bili početkom 1996. godine posle Božića, kada mi je rekao da R.S. pravi probleme u eparhiji… R.S. je kod mene u parohijskom domu proveo tri dana. O onome što mu se dogodilo sa vladikom ispričao mi je u normalnom razgovoru, a ne u okviru svete tajne ispovesti“, naveo je B.P. pred sudom u Nišu.

B.P. je istakao kako je izgledao njegov plan da proveri navode dečaka. Tako je otišao kod vladike i rekao mu da se sa prijateljeima iz MUP-a dogovorio da se dečak podvrgne poligrafu.

Vladika Pahomije Foto:Goran Srdanov/Nova.rs

„Recite ako su tačne dečakove tvrdnje, da ne idemo u Beograd. U tom slučaju daćete mi uslovni kanonski otpust, ja ću napustiti eparhiju, a R.S. ostaje vaš problem. Ukoliko nije, onda da idem za Beograd sa R.S. i na to mi je vladika rekao: ‘I da je tako, zašto se time baviš?’ Pogledao sam ga i rekao: ‘Znači, vladiko, sve je tačno.’ On mi je odgovorio: ‘Eto, dogodilo se. Ja sam ga upitao kako je moguće da se to dogodi, a on je rekao: ‘Dok u grob ne legneš, ne možeš biti siguran šta će ti se dogoditi’.“

Pahomije ponovo u središtu skandala 2013. godine

Desetak godina kasnije, marta 2013. godine, vladika Pahomije se susreo sa novim optužbama. Naime, tada je Osnovno javno tužilaštvo u Vranju protiv njega pokrenulo istražni postupak zbog novih optužbi za seksualno zlostavljanje, a za koje ga je optužio magacioner u Eparhiji Nemanja S. (31). Napastvovanje se desilo 2003. godine, a mladić je tada ispričao da je o svemu ovome ćutao devet godina iz straha.

I pored brojnih optužbi, i ovaj slučaj prošao je identično kao i prethodni, bez ikakvih sankcija. Tako je, godinu dana kasnije, tužilaštvo utvrdilo da u ovom slučaju nema razloga za pokretanje krivičnog postupka, a Pahomije je ostao na poziciji episkopa vranjskog.

Finansijske malverzacije – „Sveće terao da prodajemo po 900 dinara, ne libi se ničega da dođe do prokletih para“

Crkveni odbornici Eparhije vranjske uputili su početkom maja 2009. godine pritužbu vrhu Srpske pravoslavne crkve (SPC) na rad Pahomija. U njoj su naveli da je Pahomije prevazišao sve mere, te da nije to što jeste, narod bi bio primoran da takvog izbaci na velika vrata napolje.

„Naime, pored svih afera, a možda i krivičnih dela što je najverovatnije počinio, ali to neka mu dragi Bog sudi na onom ili ovom svetu, nama nije namera da o tome pišemo, već o njegovom ponašanju, kao i o radu na uništenju svih crkvi na teritoriji koju on vodi“, navode u pritužbi.

Tako navode da je nakon smrti igumana manastira svetog Prohora Pčinjskog Pajsija, episkop Pahomije navodno zapusteo sve manastire osim ženskih.

„Svi koji su došli monasi, iskušenici, a njih je bilo oko 20-30 pobeglo je lično od episkopa Pahomija. Što je strašnije i crna slika njegovog rada to je da je od njegovog dolaska opustošio sve crkve – uveo je namet, izmišljene fondove da bi sve prihode od crkve što uberu u toku godine za svoje potrebe, tj. održavanje istih uzeo za tobož eparhiju“, naveli su odbornici.

Foto:Nemanja Jovanović/Nova.rs

U pritužbi navode Fond sv. Prohor Pčinjski, fond radio „Iskon“, takse od 1 i 2 odsto na ostvareni prihod i eparhijski razred 50 posto.

„Ono po čemu mu nema premca i milosti očigledno se vidi kad je lično ugovorio kupovinu sveća za Eparhiju u Leskovcu po ceni od 150 dinara, a izdao je pismenu naredbu svim crkvenim opštinama da sveće moraju da kupuju samo u Eparhiji i to po ceni od 475 dinara, a da narodu prodaju po ceni od 900 dinara“, istakli su crkevni odbornici i dodali da je zbog toga narod počeo da kupuje sveće na drugim mestima umesto u crkvi.

Oni su se žalili i na izgradnju crkve u Božnjevcu kod Bujanovca da vladika Pahomije prihvata najskuplje ponude na tenderima.

„Pahomije se ne libi ničega samo da dođe do prokletih para i to baš u mestu gde je sirotinja ‘da ne može biti siromašnije i teže za opstanak crkvi i srpskog naroda'“, navode u pritužbi.

Oni ističu i primer crkve svetog Đorđa u Čukarki u opštini Preševo, gde je ova crkva navodno dobijala 500 evra mesečno od Telekoma Srbije za postavljanje repetitora ove mobilne mreže na posedu crkvenog imanja i da je vladika navodno nekoliko godina uzimao novac od Telekoma, a da nije obavestio crkveni odbor Crkvene opštine Preševo, kao ni odbor ove crkve.

Tek kada su saznali za ovo, Pahomije je navodno pristao da im da polovinu novca, a da drugi deo zadrži za sebe.

„Zna se da on ima ceo vozni park raznih limuzina i džipova i za njega kako smo naveli vidi se odakle su“, napisali su tada crkveni odbornici Eparhije vranjske Saboru i Sinodu SPC-a.

Bonus video – Od Orašca, do Eko blokade

Pratite nas i na društvenim mrežama:
Facebook
Twitter
Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare